کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۵۱۴
تاریخ خبر:

باخت بزرگ آیفون در چین

باخت بزرگ آیفون در چین

بررسی وضعیت نامناسب تلفن‌های اپل در بزرگ‌ترین بازار دنیا

هفت صبح| اپل به‌تازگی سری جدید آیپد، شامل آیپد پرو و آیپد ایر را عرضه کرده و کمتر از 4ماه تا معرفی آیفون‌های سری ۱۶ زمان باقی مانده است که خبرها حکایت از کاهش فروش آیفون و سهم اپل در بازار چین دارد. اپل به‌تازگی از محصولات جدیدش از سری آیپد رونمایی کرد و تیم کوک در مراسم رونمایی گفت: «این مهم‌ترین روز از زمان عرضه آیپد طی ۱۴سال از ۲۰۱۰ است.»

 

در حالی که گفته‌های کوک بر اهمیت مجموعه آیپد تاکید می‌کند، واضح است که خانواده آیپد بخش بزرگی از کل سیستم تجاری اپل را تشکیل نمی‌دهند. آیفون همچنان محصول پرچمدار اپل و محرک اصلی درآمد این شرکت به‌شمار می‌رود. با این‌حال، آیفون دیگر جایگاه نخست را در بازار جهانی گوشی‌های هوشمند مثل گذشته ندارد. در بازار گوشی‌های هوشمند چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، اپل با سهم بازار ۱۳/۷ درصد از پنج رتبه برتر سقوط کرد و حالا در جایگاه پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار چین قرار ندارد. این یک وضعیت بی‌سابقه برای اپل است. در سال ۲۰۲۳، طبق داده‌های IDC، اپل۲۳۴/۶ میلیون دستگاه آیفون فروخت که ۲۰/۱ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داد و از سامسونگ به‌عنوان برندی با بالاترین فروش گوشی‌های هوشمند پیشی گرفت. تنها در یک سال، چشم‌انداز به‌طرز چشمگیری تغییر کرده و آیفون از نظر سهم بازار و عملکرد فروش به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

 

 

محموله‌های سخت‌افزار اپل، به‌ویژه سری آیفون 15، در سال ۲۰۲۴ به کاهش خود ادامه دادند و این شرکت سهم قابل‌توجهی از بازار را در چین از دست داد. بر اساس گزارش شرکت تحقیقات بازار Tech Insights، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش گوشی‌های چینی با یک درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به 63/3 میلیون دستگاه رسید و پس از ۱۱فصل متوالی کاهش فروش پایان یافت. با‌این‌حال، اپل با سهم بازار تنها 13/7 درصد از پنج برند برتر گوشی‌های هوشمند در چین نزول کرد. پنج برند برتر گوشی‌های هوشمند در چین همگی تولیدکنندگان داخلی هستند: اوپو/وان‌پلاس (17/1درصد)، آنر (16/7درصد)، هواوی (16//6درصد)، ویوو (16/1درصد) و شیائومی (۱۵درصد). سازمان تحقیقات بازار کانالیز همچنین گزارش داد که اپل در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بیشترین کاهش را در میان برترین تولیدکنندگان تلفن همراه تجربه کرده و با فروش ۱۰میلیون دستگاه در رتبه پنجم قرار گرفته که ۲۵درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. گزارش مالی سه ماهه دوم اپل برای سال مالی ۲۰۲۴ شامل کاهش فروش آیفون بود. این شرکت به درآمد 90/8 میلیارد دلاری دست یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4/3 درصد کاهش داشت و درآمد کسب‌و‌کار آیفون با 5/10درصد کاهش به ۴۶میلیارد دلار رسید. میانگین قیمت محموله‌های آیفون نیز با 3/1 درصد کاهش به حدود ۹۱۷ دلار رسید.

 

زمانی آیفون پیشرفته‌ترین گوشی صنعت تلفن همراه به‌شمار می‌رفت و نسل جدید گوشی‌های اپل بحث‌برانگیز بودند و برای اندروید، معیار را تعیین می‌کردند. با‌این‌حال، اپل شروع به تمایز آیفون‌ها فقط در سری پرو و پرو مکس کرد، در‌حالی‌که نسخه‌های معمولی شبیه نسل قبلی بودند. به‌این ترتیب مفهوم «عملکرد پیشرفته» تا حدودی تنزل یافته است. این استراتژی سود آیفون و خرید محصولات را افزایش داده، اما منجر به کاهش درک مصرف‌کنندگان شده است. براساس گزارشی از وال استریت ژورنال، تغییری بزرگ در چین رخ داده به‌طوری‌که برخی از مصرف‌کنندگان دیگر محصولات پرچم‌دار اپل را به‌عنوان پیشرفته‌تر نمی‌دانند و هواوی را برای ویژگی‌هایی مانند کیفیت دوربین، عمر باتری و قدرت سیگنال ترجیح می‌دهند. پیشرفت‌های فناوری هواوی، مانند دوربین‌های تلسکوپی با فوکوس فوق‌العاده و قابلیت‌ها خلاقانه، سطح نوآوری گوشی‌های هوشمند را بالا برده است. در مقابل، آیفون‌های با صفحه‌نمایش 60هرتزی، قدیمی به نظر می‌رسند، به‌ویژه وقتی رقبایی مانند هواوی بر روی یکپارچه‌سازی هوش مصنوعی تمرکز می‌کنند که جنبه‌ای حیاتی از تلفن‌های هوشمند مدرن است.

 

یک سال پس از محبوبیت قابل‌توجه مدل بزرگ هوش مصنوعی در تلفن‌های همراه، اپل تمرکز خود را از پروژه ساخت خودرو به حوزه هوش‌مصنوعی تغییر داد. این حرکت در حالی صورت می‌گیرد که بازیگران بزرگ صنعت مانند سامسونگ و کوالکام هوش مصنوعی را به‌عنوان یک عامل مهم برای پیشی گرفتن از اپل دنبال کردند. مدیرعامل کوالکام پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴، تلفن‌های هوشمند دارای هوش مصنوعی در سطح جهان رشد کنند و کانالیز پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۷ افزایش قابل‌توجهی در محموله‌های تلفن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی افزایش یابد.

 

تولیدکنندگان چینی گوشی‌های هوشمند، از جمله شیائومی، ویوو، اوپو و آنر نیز فناوری هوش‌مصنوعی را در دستگاه‌های خود ادغام کرده‌اند و ویژگی‌هایی مانند معماری‌های عکاسی محاسباتی و سیستم‌عامل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی کرده‌اند. در حالی‌که مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی در تلفن‌های هوشمند ممکن است کاربرد عملی فوری نداشته باشند، آنها به‌عنوان ابزار بازاریابی برای افزایش جذابیت محصول و ارتقاء آن عمل می‌کنند. از سال ۲۰۲۳، اپل بیش از ۳۰ استارتاپ هوش‌مصنوعی را به‌طور متوالی خریداری و خود را به‌عنوان غول فناوری با بیشترین خرید در این حوزه معرفی کرده است. پیش‌بینی می‌شود که اپل در سال‌جاری میلادی 75/4میلیارد دلار برای خرید بیش از 20هزار سرور برای پشتیبانی از توسعه فناوری هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند که نسبت به ۶۲۰میلیون دلار در سال ۲۰۲۳، افزایش قابل‌توجهی دارد. با این‌حال، در مقایسه با رهبران هوش مصنوعی مانند مایکروسافت، انویدیا، گوگل و متا، اپل بدون شک مانند کودکی است که تازه راه رفتن را یاد گرفته است.

 

در زمینه هوش مصنوعی، اپل حتی ممکن است از سامسونگ پایین‌تر باشد. به گفته تیم کوک، استفاده از هوش مصنوعی برای استفاده در تمام دستگاه‌های سخت‌افزاری اپل یک برنامه بلندمدت و الزامی است. کوک اظهار امیدواری کرده است چه آیفون، آیپد، مک یا ویژن پرو باشد، هوش مصنوعی به این دستگاه‌ها اضافه خواهد شد. با این‌حال، برنامه‌های بلندمدت هیچ کمکی به وضعیت بد فعلی اپل نمی‌کند. اگر اپل بخواهد حجم فروش آیفون را افزایش دهد، باید از زمان حال شروع کند. عرضه سری جدید آیپد، از جمله آیپد پرو و آیپد ایر برای این شرکت بسیار مهم است، اما کاهش فروش آیفون، به‌ویژه در بازار چین، چالش جدیدی به‌وجود آورده است.

 

کدخبر: ۵۵۹۵۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر