کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۸۵۷
تاریخ خبر:

تحقق رویاها به روش جف بزوس

تحقق رویاها به روش جف بزوس

نگاهی به ساعت غول‌پیکر، بقایای آپولو۱۱ و پروژه نامیرای مالک آمازون

هفت صبح| جف بزوس را بیش و پیش از هر چیزی به عنوان مالک و بنیانگذار آمازون، بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین جهان می‌شناسیم. او اکنون ۱۹۷/۷ میلیارد دلار ثروت دارد و با اختلاف یک میلیارد دلاری نسبت به ایلان ماسک، پس از برنارد آرنالت فرانسوی در رده دوم فهرست ثروتمندان جهان ایستاده است. این ثروت هنگفت‌ سبب شده تا دست بزوس باز باشد و به سراغ آرزوها و رویاهایش برود و به آنها لباس تحقق بپوشاند. در ادامه تعدادی از این امور را مرور می‌کنیم.

 

 

جف بزوس در تازه‌ترین اقدام عجیب خود ۴۲ میلیون دلار از ثروتش را صرف ساخت ساعتی غول‌پیکر کرده که قرار است عقربه‌های آن تا ۱۰ هزار سال بعد بچرخد. این ساعت منحصربه‌فرد در کوه‌های غرب تگزاس در دست ساخت است و قرار است از انرژی حرارتی زمین تغذیه کند. البته طرح ساخت این ساعت مربوط به سال ۱۹۹۵ و زمانی است که بزوس آه در بساط نداشته اما ساخت آن همزمان با دورانی شد که دست بزوس برای تحقق این طرح‌های عجیب بسیار باز است. این ساعت ۱۵۲ متری، عناصری مانند همگام‌ساز خورشیدی، پاندول، زنگ، چرخ‌دنده‌ها و صفحات را در خود جای داده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ساعت می‌توان به این اشاره کرد که تنها یک بار در سال تیک می‌زند و دارای عقربه‌ای است که هر ۱۰۰ سال یک بار حرکت می‌کند. زنگ آن هر ۱۰۰۰ سال به صدا در می‌آید. این ویژگی‌ها برای تاکید بر هدف بلندمدت آن طراحی شده است. درک مفهوم یک ساعت که ۱۰ هزار سال کار می‌کند، کاری دشوار است. این مقیاس زمانی بسیار فراتر از درک ذهن بشر معاصر است. تمدن بشری حدود شش هزار سال قدمت دارد و این پروژه افق زمانی بسیار طولانی‌تری را مدنظر قرار می‌دهد. بیشتر قطعات آن از فولاد ضدزنگ و سرامیک‌های مقاوم ساخته شده‌اند. این ساعت همچنین دارای ۵ اتاق برای جشن سالگرد اول، دهم، صدم، هزارم و ده‌هزارم خواهد بود.

   

شاید در قدم اول ساخت ساعتی که قرار است عمری ۱۰ هزار ساله داشته باشد، برای فردی که قرار است چند دهه عمر کند، کاری بیهوده به نظر برسد اما باید بگوییم بزوس در حال پیگیری پروژه‌ای است که او را به اولین انسان نامیرا بدل کند. بزوس در پروژه یک آزمایشگاه تخصصی به نام آلتوس سرمایه‌گذاری کرده است تا در صورت وفاق پروژه، او اولین فردی در  تاریخ باشد که هرچه زمان بگذرد جوان‌تر شود و تا دنیا پابرجاست جف بزوس نیز در آن زنده و پابرجا باشد. این آزمایشگاه ‌‌روی اصلاح ژنتیکی افراد جهت جلوگیری از پیری و بیماری‌ها تمرکز دارد. این خبر سبب شد تا بزوس بار دیگر مورد هجمه کاربران فضای مجازی آمریکا قرار بگیرد. منتقدان بزوس که اغلب از او متنفرند، چندی پیش طوماری امضا کردند و از عوامل فضاپیمایی که بزوس را به خارج از جو زمین برد درخواست کردند که این بار او را سوار کند و در فضا رها کند. این افراد که خون‌شان از نفاق بزوس به جوش آمده است، می‌گویند یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین که ادعای تلاش برای برچیدن گرسنگی و جلوگیری از تخریب زمین و نجات بشر را داشت، در تلاش است که فقط خود را نجات دهد و تا ابد زنده بماند.

  

سفر‌های وقت و بی‌وقت ثروتمندان مصرف‌گرا با جت‌‌های شخصی یکی از مهمترین معیارها برای رتبه‌بندی و فخرفروشی آنها نسبت به یکدیگر است. برای مثال جف بزوس مالک ۳ جت شخصی است. جالب است بدانید که یکی از چالش‌های سفرهای جمعی ثروتمندان به همراه هم، تامین آشیانه برای هواپیماها و جت‌های شخصی آنهاست. در این بین، مالک آمازون و دومین ثروتمند جهان پا را از محدوده جت‌های معمولی فراتر گذاشته است. او به سفینه‌های فضایی علاقه‌مند است و علاوه بر سفر با فضاپیمای شرکت خصوصی خودش، بلو اوریجین، تکه‌های سفینه‌های معروف ناسا از جمله آپولو۱۱ که نیل آرمسترانگ را به عنوان مسافر همراه خود داشت، از کف اقیانوس‌ها جمع‌آوری و در سالن‌های شخصی خود سرهم‌بندی کرده است و هر از گاهی سوار این سفینه‌های خاموش می‌شود. این تفریح بزوس تا‌کنون برای او ۷۱۱ میلیون دلار خرج برداشته است.

کدخبر: ۵۵۹۸۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر