کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۲۹۶
تاریخ خبر:

جنون همستر، تپ تپ تپ!

جنون همستر، تپ تپ تپ!

موج یک بازی تلگرامی که طرفدارانش می‌گویند شما را پولدار می‌کند همه مسائل روز را تحت‌الشعاع خود قرار داده؛ از رسوایی‌های فوتبال تا رقابت‌های سیاسی

هفت صبح|‌صبا صارمی- فاطمه رجبی حتما در روزهای گذشته دیده‌اید که افرادی از دفترچه تلفن گوشی‌تان به تلگرام پیوسته‌اند که شما اصلا انتظارش را ندارید. ممکن است فکر کنید ماجرا به انتخابات مربوط است اما اینطور نیست پای پول در میان است. البته نه اینکه همه چیز قطعی باشد اما تبی در بین عده‌ای از مردم جهان راه افتاده که اگر روی همستر کلیک کنند پولدار خواهند شد، خنده‌تان گرفت؟

 

پس بقیه گزارش را بخوانید شاید شما هم به خیل عظیم «تپ» کننده‌ها روی همستر پیوستید.

 

 

همه چیز از هیچ چیز شروع شد

 

در واقع ماجرا از وقتی شروع شد که خبر رسید نات‌کوین در جمع رمزارزهای قابل مبادله لیست شده است. حالا این نات‌کوین که حتی اسمش هم نشان نمی‌داد چیز جدی باشد اما جدی شد چیست؟

 

نات کوین ابتدا یک بازی کوچک (mini-app) در محیط پیام‌رسان تلگرام بود که کاربران با زدن روی یک دکمه در آن سکه استخراج می‌کردند. در مراحل اولیه معرفی این بات، سکه‌های استخراج شده برای پیشرفت در مراحل مختلف بازی استفاده می‌شدند تا اینکه گفته شد قرار است سکه‌های این بازی بعدا عنوان زیر مجموعه توکن تُن یا همان بنیاد شبکه‌های باز قرار بگیرد. این بنیاد در سال ۲۰۲۰ از طرف توسعه دهنده‌های تلگرام راه‌اندازی شده بود اما بعدتر به دلیل مسائل نظارتی و قانونی مجبور شد از تلگرام جدا شود اما همیشه یک نزدیکی خاصی را با گروه بنیان گذاران و توسعه دهنده‌های تلگرام حفظ کرد.تا جایی که در برهه‌ای کاربرانی که نات کوین استخراج می‌کردند می‌توانستند بخشی از منابع خود را به صندوق پاول دوروف در همین بازی واریز کنند. اتفاقی که بعدتر برای این افراد بخشنده، خوب تمام شد.

 

طبیعتا خیلی‌ها وعده قابل معامله شدن نات‌کوین را باور نکردند و بحث‌های داغی بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. تقریبا اغلب متخصصان معروف حاضر در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر به این وعده اعتماد نداشتند حتی جادی، کاربری که برای اغلب کاربران شبکه‌های اجتماعی چهره‌ای شناخته شده است و خوش‌بینانه‌ترین موضع را در مورد نات‌کوین گرفت، گفت که خیلی بعید است از این بازی چیزی در بیاید اما هر کاری از تلگرام ساخته است. در نهایت اما آنها که باور کرده بودند پاداش اعتمادشان را به اپن بیلدرز، تیمی که پشت نات‌کوین بود گرفتند و در ۲۷ اردیبهشت همین امسال اعلام شد که نات کوین در  صرافی‌هایی مثل بای بیت (Bybit)،بایننس (Binance) و اوکی ایکس (OKX) لیست و قیمت گذاری شده است. ناگهان اقبال به این نات‌کوین چنان زیاد شد که قیمت اولیه اش از ۰.۰۰۰۱ دلار به ازای هر نات کوین به ۰.۰۳۷  توکن نات هم رسید.

 

در این حالت قیمت هر ۱۰ هزار نات کوین حدود ۲۲ میلیون تومان ارزش داشت. البته به دلیل پیچیدگی‌های مربوط به فروش و مهم‌تر از همه اینکه لازم بود شما ابتدا به مبلغ دو دلار توکن نات به عنوان کارمزد می‌خریدید به سرعت آن تب اولیه فروکش کرد و حالا قیمت آن چیزی بین ۰.۰۰۹۳ تا ۰.۰۰۴۲ دلار است و هنوز همان پیچیدگی‌های خاص خود را هم برای نقد شدن دارد و به گواه کاربران شبکه‌های اجتماعی بیشتر کسانی که هر روز به مدت چندین هفته روی نات کوین ضربه زده بودند چیزی کمتر از ۵ میلیون تومان به دست آوردند.

 

 

تکرار اعتماد

 

همه اینها را گفتیم که برویم سراغ همستر. بازی دقیقا شبیه به نات کوین که در آن کاربران با راه انداختن یک ربات تلگرامی به جای دیدن یک سکه در مرکز تصویر یک همستر عروسکی می‌بینند و باید با زدن پی در پی روی آن سکه استخراج کنن. همین. البته ریزه کاری‌هایی هم وجود دارد.

 

مثلا اگر همینطور روی همستر «تپ» کنید ممکن است انرژی‌تان تمام شود اما خود بازی برای تجدید قوای همستر به شما راهکارهایی ارائه می‌کند. یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که امتیازتان را بالا می‌برد دعوت از بقیه افراد در تلگرام است.

 

اگر آنها با لینک شما وارد بازی شوند ۲۰هزار سکه گیرتان می‌آید و هرچقدر این افراد امتیاز و سکه بیشتری بگیرند به تناوب سکه‌های بیشتری برای شما واریز می‌شود. ضمنا اگر کسی را که اکانت پریمیوم دارد دعوت کنید ۲۵۰ هزار سکه به دست می‌آورید.

 

این بازی کمی از نات کوین پیچیده‌تر است مثلا در همان ابتدا که باید بعضی مراحل را پشت سر بگذارید تا وارد بازی شوید باید صرافی مد نظرتان را انتخاب کنید موضوعی که می‌تواند برایتان گران تمام شود و در نهایت آن صرافی اصلا توکن را در لیستش قرار ندهد. به دلیل همین خرده پیچیدگی‌ها هم هست که بحث و تبادل نظر درباره این بازی در شبکه‌های اجتماعی خیلی داغ است اما سوال اصلی این است که آیا اینبار هم وعده اپن بیلدرز عملیاتی می‌شود؟ هیچ کس نمی‌تواند به این سوال جواب مثبت بدهد.

 

عده‌ای می‌گویند نات کوین دام خوبی پهن کرد و حالا بنا بر گفته خود تلگرام بات همستر کامبت بیشتر از ۴۲ میلیون کاربر و بیشتر از ۷ میلیون کاربر فعال روزانه دارد و این بزرگترین بازاریابی ممکن برای تلگرام است. برای اینکه بزرگی این عدد را مقیاس کاربران تلگرام بفهمید کافی است بدانید که در حال حاضر همستر کامبت بزرگ‌ترین کانال تلگرامی دنیا است.

 

عده دیگری اما می‌گویند که اتفاقا اینبار اتفاق بزرگ‌تری خواهد افتاد چون علاوه بر تلگرام، این توسعه دهنده‌های خود همستر کامبت یا همان بنیاد شبکه‌های باز و اپن بلیدرز هستند که سود بسیار بزرگی از ماجرا می‌برند. آنها در جواب کسانی که هشدار کلاهبرداری می‌دهند و سرنوشت خریداران وان کوین را یادآوری می‌کنند می‌گویند که در ابتدا برای این بازی پولی پرداخت نمی‌شود ضمن اینکه تلگرام پشتیبان این بازی محسوب می‌شود و هرگز اعتبار خودش را خراب نمی‌کند. وان کوین یک شت کوین یا کلاهبرداری رمزارزی بود که معرفی کننده آن میلیون‌ها دلار جمع آوری کرد اما در نهایت متواری شد و به تازگی گفته می‌شود احتمالا به قتل رسیده است.

 

خوش بین‌ها به همستر کامبت می‌گویند که سکه‌های این بازی اگر مانند نات کوین به عنوان زیر مجموعه تن فهرست و قابل معامله شود دست کمی از استیبل کوین‌ها ندارد. استیبل کوین‌ها گروهی از رمزارزها هستند که پشتوانه‌های قوی دارند مانند خود بیت کوین که پشتوانه‌اش دلار است.

 

 

روانشناسان وارد می‌شوند

 

جالب اینکه به موازات صحبت درباره ابعاد فنی این بازی بحث درباره ابعاد دیگر آن هم داغ است مثلا گروهی به سرعت دشمنی خودشان را با آن اعلام کرده‌اند و می‌گویند که این کار بسیار بیهوده است و گیرم که اندک پولی گیر بازی کننده‌ها بیاید ارزش زمانی را ندارد که به بیهودگی می‌گذرد و هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد. جالب اینکه بعضی رسانه‌ها که اصلا با شبکه‌های اجتماعی خارجی میانه خوبی ندارند مانند تسنیم به بعد جسمی آن هم اشاره کردند و گفتند که این بازی می‌تواند به انگشتان افراد  آسیب بزند و در طولانی مدت سندروم انگشت ماشه‌ای ایجاد کند یا به مشکلات مربوط به سر و گردن منتهی شود.

 

حیف است اگر به تقلب‌های بامزه‌ای که بعضی کاربران پیش پای بقیه می‌گذارند اشاره نکنیم، کارهایی مثل ریختن چسب روی صفحه گوشی به شکل نقطه‌ای تا درست کردن یک اهرم مکانیکی که سریعتر از انگشت روی صفحه ضربه می‌زند.    

 

کدخبر: ۵۶۰۲۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر