کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۲۰۸
تاریخ خبر:

یافته متفاوت از تاثیر شبکه‌های اجتماعی در انتخابات

یافته متفاوت از تاثیر شبکه‌های اجتماعی در انتخابات

نگاهی به تأثیر فیس‌بوک و اینستاگرام در انتخابات ۲۰۲۰

هفت صبح| فیس‌بوک و اینستاگرام ممکن است آنطور که برخی از منتقدان از آن می‌ترسند تأثیر چندانی بر سیاست مردم نداشته باشند. مطالعه‌ای که روز دوشنبه توسط محققان دانشگاه استنفورد، متا و سایر موسسات منتشر شد، نشان داد ‌ زیرمجموعه‌ای متشکل از ۳۵ هزار نفر که به مدت شش هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰  از فیس‌بوک و اینستاگرام فاصله گرفتند، تا زمان برگزاری انتخابات تغییر چندانی در سیاست خود ایجاد نکردند. همچنین، محققان دریافتند که دور ماندن از دو شبکه اجتماعی که هر دو بخشی از شرکت مادر متا هستند، به طور تقریبی در کوتاه مدت تأثیری بر نحوه نگاه مردم به نامزدها، شرکت در رای دادن و نحوه درک آنها از مشروعیت نداشت.

 

اما نکته جالب این است که محققان همچنین دریافتند که دور ماندن از فیس‌بوک و اینستاگرام، شمشیر دولبه برای درک اخبار و فعل و انفعالات جهان پیرامون کاربران است؛ از یک‌سو به نظر می‌رسد کسانی که این برنامه را غیرفعال کرده‌ و از آن فاصله گرفته‌اند، کمتر احتمال دارد اطلاعات نادرست در مورد انتخابات را باور کنند‌ اما از سوی دیگر احتمال کمتری نیز وجود دارد که آن‌ها در مورد اخبار عمومی آگاهی داشته باشند و این نکته منفی دوری گزیدن از این پلتفرم‌هاست. این تحقیق بخشی از یک مطالعه گسترده‌تر است که سعی دارد بفهمد چگونه رسانه‌های اجتماعی بر دموکراسی تأثیر می‌گذارد. متا که سال‌ها به دلیل تعلیق نحوه اجرای کمپین‌ها و نحوه مصرف اطلاعات توسط رأی‌دهندگان مورد انتقاد قرار گرفت، با دانشگاهیان همکاری کرد تا به آنها اجازه دسترسی به داده‌های شرکت را بدهد. استادان دانشگاه بر آنچه گزارش می‌کنند، احاطه دارند. همچنین نویسندگان گفتند که متا هزینه‌های تحقیق را پرداخت کرده است.

 

متا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «این یافته‌ها با پژوهش‌های پیشین در نشان دادن تأثیر اندک این پلتفرم‌ها بر نگرش‌ها، باورها یا رفتارهای سیاسی کاربران، مطابقت دارد.»

 

یکی از نویسندگان این مطالعه، متیو گنتزکو، اقتصاددان برجسته دانشگاه استنفورد گفت ‌ یکی از یافته‌های این مطالعه این بود که به نظر می‌رسد برخلاف نظر مقبول موجود، فیس‌بوک و اینستاگرام تأثیر کمی بر قطبی‌سازی و دودستگی دارند. البته این یافته در برخی از مسائل صادق نبوده و در مورد مسائلی مانند مهاجرت، الزامات استفاده از ماسک در دوران همه‌گیری و نظر مردم در رابطه با پلیس آمریکا، رویکرد کاربران دوقطبی است. یکی دیگر از یافته‌ها در مورد تأثیر حضور بیش فعالانه دونالد ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بود. محققان متوجه شدند این فعالیت رئیس‌جمهور پیشین، تاثیر چندانی در محبوبیت و  مقبولیتش نداشته ‌ و در انتخابات ۲۰۲۰، بایدن ۱/۳ درصد بیشتر از ترامپ از میان کاربران این دو شبکه اجتماعی رای آورد.

 

کدخبر: ۵۵۹۲۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر