کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۱۱
تاریخ خبر:

من این صندلی را دوست دارم! ‌مروری بر عملکرد بازیگر-مجری‌ها

من این صندلی را دوست دارم! ‌مروری بر عملکرد بازیگر-مجری‌ها

از گلزار و پورسرخ و بحرانی تا خانم‌ها سام و شریفی‌نیا و دیگران

‌‌هفت صبح|  درباره حضور بازیگران در حوزه اجرا، بارها نوشته شده و نظرات مخالف و موافق را خود می‌دانید. پرونده امروز کاری به این دعوای قدیمی ندارد و البته حساسیت درباره آن کم شده است. پرونده هفت‌صبح صرفا تحلیلی است بر عملکرد بازیگرانی که این روزها مشغول اجرا هستند.

 

پیش از آن یادآور شویم که برخی برنامه‌های مورد اشاره به تازگی تمام شده‌اند و برخی نیز به خاطر ماه محرم فعلا پخش نمی‌شوند. به این جمع چند مجری-بازیگر دیگر را هم می‌شد اضافه کرد که حجم صفحه اجازه نداد و همین جا به آنها اشاره‌ای گذار داریم.

 

کامران تفتی مجری «هموطنز» قبلا با «وقتشه» و «دست‌‌فرمون» از محصولات شبکه نسیم اجرا را تجربه کرده بود. در این فاصله، روی صندلی اجرای برنامه‌‌های «دل‌صدا» و «نامیرا» هم نشست که اولی متوقف شد و دومی کوتاه بود. تفتی در مجموع نمره قبولی می‌‌گیرد اما اصولا گزینه‌ای مناسب برای اجرا نیست؛ به‌ویژه اینکه «هموطنز» با برنامه «خندوانه» قیاس شد و نتوانست محبوبیت لازم را به دست بیاورد. لاله صبوری مجری «آشپزی با مامان» علاوه بر تجربه اجرا در خارج از تلویزیون و نیز شبکه جهانی جام‌جم، یکی از مجریان برنامه «هزار داستان» شبکه نسیم بوده است. «آشپزی با مامان» مسابقه‌ای میان دو گروه از مادران و همراهان است که از شبکه تهران پخش می‌‌شود. برنامه کاری را که باید انجام داده است اما محبوبیت زیادی میان مخاطبان به‌دست نیاورده. لاله صبوری هم نمره قبولی می‌‌گیرد.

 

پژمان بازغی / با انرژی

سابقه: مسابقه «کودک شو» صاحب محبوبیت شد؛ چون برای مخاطب تازگی و جذابیت داشت و پژمان بازغی آن را مسلط اجرا می‌کرد. نشان به آن نشان که وقتی حمید گودرزی جای او را گرفت، شاهد اعتراض و دلخوری همراهان این برنامه بودیم. اتفاقی که با حضور ملیکا شریفی‌نیا به جای بازغی نیز تکرار شد.

 

عملکرد: پژمان بازغی، در زمان پخش «کودک ‌شو» گفت جز این برنامه، پیشنهاد اجرای برنامه‌های دیگر را نخواهد پذیرفت. با این حال سال پیش، عهد شکست و مجری «جام آرزوها» شد. چندی پیش هم اجرای «با انرژی» را برعهده گرفت که به نوعی ادامه برنامه قبلی است. بازغی مثل «جام آرزوها» در «با انرژی» نیز سر حال است و گفت‌و‌گوهایی خوب به‌ ویژه با چهره‌‌های مطرح انجام می‌دهد. او بازیگر است و این حوزه را می‌شناسد و به فوتبال علاقه دارد و اطلاعاتش در این زمینه به کمک او می‌آید.

 

عیار برنامه: هدف از ساخت «با انرژی»  مصرف بهینه انرژی است. در این برنامه علاوه بر چهره‌های مطرح، مسئولان مختلف هم حاضر می‌شوند و عمدتا گزارشی از عملکرد خود را بیان می‌کنند. یوسف تیموری، مهدی امیرآبادی، سالار عقیلی، سینا درخشنده، فرزاد فرخ، اشپیتیم آرفی، مرتضی پورعلی‌گنجی و ... از جمله مهمانان برنامه بوده‌‌اند. «با انرژی» به دلیل شباهت با نمونه‌های مشابه، تبدیل به برنامه‌ای موفق و جریان‌ساز نشد.

 

پوریا پورسرخ/ یورو اسپورتو

سابقه: اولین بار با مسابقه «ایرانیش» اجرا را تجربه کرد که از شبکه دو پخش می‌شد. این مسابقه با هدف آشنایی مردم با ایران به سرانجام رسید و بخشی از آن بر پایه بازی‌های محلی طراحی شده بود. پوریا پورسرخ که در آن مسابقه عملکردی متوسط داشت، حالا و همزمان با مسابقات جام ملت‌های اروپا 2024 مجری ویژه‌برنامه «‌یورو اسپورتو» شده که از طریق شبکه تلوبیون ورزشی منتشر می‌شود. او یکی از مجریان برنامه است.

 

عملکرد: این بازیگر به فوتبال علاقه‌‌مند است و همین پیشینه به کمک اجرای او می‌‌آید. اطلاعاتش خوب است و کاری را که باید انجام می‌‌دهد. با این حال بعید است خود پورسرخ ادعا داشته باشد که یک مجری شش‌‌دانگ فوتبالی است. چرا‌که اگر ذره‌‌بین دست بگیریم ایراداتش کم نیست. نکته دیگر اینکه جنس «یورو اسپورتو» متفاوت از «ایرانیش» است و اینجا پورسرخ مقابل دوربین راحت‌تر رفتار می‌کند. همچنین این برنامه برخلاف قبلی زنده است و اتفاقات در لحظه رخ می‌دهد که می‌تواند تجربه‌ای خوب برای پورسرخ در عرصه اجرا باشد.

 

عیار برنامه: در بازار شلوغ برنامه‌های فوتبالی برای یورور 2024 ، «یورو اسپورتو» نتوانسته برگ برنده رو کند و جریان‌ساز شود. این برنامه در دکوری نه‌چندان برازنده با محتواهایی نه‌چندان جذاب و دلچسب پخش می‌شود.

 

محمد بحرانی/ فوتبال 360

سابقه: شهرتش به صداپیشگیِ شخصیت‌هایی محبوب مثل ببعی، آقای همساده، جناب‌خان و ... برمی‌گردد. با این حال در عرصه بازیگری هم نقش‌های جدی و کمدی موفقی به ثبت رسانده. محمد بحرانی تا چندی پیش در مقام مجریِ مسابقه «شب‌های مافیا‌؛ زودیاک» فعالیت داشت که در سری دوم به دلیل عملکرد شاخص، تمجید شد. او حالا کنار عادل فردوسی‌پور است و ویژه‌برنامه فوتبال 360 که اختصاص به یورو 2024 دارد را اجرا می‌کند.

 

عملکرد: محمد بحرانی در قسمت‌های ابتدایی اشاره کرد که برخی گفته‌اند او را چه به اجرای برنامه فوتبالی؟ خودش به آنها حق داد اما اشاره کرد فوتبال 360 در حاشیه فوتبال گام بر‌می‌دارد و مباحث تخصصی را دیگران پیش می‌برند. بی‌انصافی است اگر بگوییم بحرانی در فوتبال فاقد اطلاعات است که از قضا همواره نکاتی ریز و فنی در آستین دارد! مهمتر اینکه ترکیب او و فردوسی‌پور جواب داده؛ چرا‌که بحرانی اصولا نکته‌‌سنج و بذله‌گو است و همچنین سوالاتی خوب و هدفمند از مهمانان می‌پرسد.

 

عیار برنامه: فوتبال 360 که در فضای وب منتشر می‌شود، خیلی زود صاحب محبوبیت شد و گفته‌های مهمانان فوتبالی و غیر‌فوتبالی مورد توجه قرار گرفت. این برنامه نه‌تنها به شکل تخصصی به فوتبال می‌پردازد که یک دورهمی دلنشین شبانه است.

 

محسن کیایی/ صداتو

سابقه: چند سال پیش در گفت‌و‌گو با هفت‌صبح عنوان کرده بود که پیشنهادات زیادی برای اجرا دارد اما منتظر است تا نوبت به برنامه‌ای مطلوب برسد. این اتفاق برای محسن کیایی با «صداتو» رخ داد؛ یک گیم‌شو معمایی – موزیکال که در قالب دو فصل از طریق پلتفرم فیلیمو منتشر شد.

 

عملکرد: محسن کیایی خیلی زود جای خود را در «صداتو» ‌ باز کرد و نشان داد با شناخت و تمرین کافی به این مسابقه پا گذاشته است. او در انتخاب واژگان با وسواس عمل می‌کرد و حواسش بود چگونه رفتار کند تا هیجان به مسابقه تزریق شود. این بازیگر در تعامل با شرکت‌کنندگان، تماشاچیان و کسانی که در قامت خواننده روی صحنه می‌آمدند هم عملکردی خوب داشت. اتفاق مهم‌تر بده بستان او با یاوران بود: شبنم مقدمی، محمد بحرانی، امیر‌مهدی ژوله و محسن شریفیان. کیایی بیش از همه با شریفیان شوخی می‌کرد و این دوئل تبدیل به یکی از مشخصه‌های «صداتو» شد و به دل طیفی از همراهان این مسابقه نشست.

 

عیار برنامه: «صداتو» در فصل دوم که هفته پیش به پایان رسید، همراه با تغییراتی اساسی بود و به همین دلیل کیفیت آن بالاتر رفت. مسابقه مورد توجه مخاطبان زیادی قرار گرفت چون در کنار هیجان، فرصتی بود برای شنیدن موسیقی‌های متنوع. از آن طرف خیلی از مهمانان داستان‌هایی خاص داشتند و به دیده شدن بیشتر «صداتو» کمک کردند.

 

کامبیز دیرباز/ پدرخوانده

سابقه: «دست فرمون» در شبکه نسیم و «شب‌های مافیا» در فیلیمو، جزو برنامه‌هایی است که کامبیز دیرباز اجرای آنها را برعهده داشت. همزمان با ساخت مسابقه مافیایی «پدرخوانده» در فیلم‌نت، او گرداننده آن شد که حالا به فصل سوم رسیده است. دیرباز در «دست فرمون» نمره قبولی گرفت و با «شب‌های مافیا» تحسین‌های‌ زیادی را به خود دید.  

 

عملکرد: کامبیز دیرباز که تجربه اجرای «شب‌های مافیا» را داشت، با «پدرخوانده» هم موفق عمل کرد. او مرزی مشخص میان این مسابقه با قبلی را رعایت کرده که نمودش در جملات کوتاه، تکیه‌کلام‌های اختصاصی، استفاده از سیگار برگ و‌..‌. قابل ردیابی است. این بازیگر ضمن ایجاد هیجان، شوخی با شرکت‌کننده‌ها را فراموش نمی‌کند. درعین حال ضمن قاطعیت، خونسرد است و سعی می‌کند با سکوت‌های ممتد به روند اجرای بهتر «پدرخوانده» کمک کند.

 

عیار برنامه: هر چقدر دو فصل ابتدایی «پدرخوانده» مورد توجه قرار گرفت، سری سوم همراه با انتقادات فراوان بوده است. در این فصل سعی شده با تغییر سناریو بر جذابیت بازی اضافه شود‌ اما نکته اساسی انتخاب بعضا اشتباه بازیکن‌‌ها است.تعداد قابل توجهی از شرکت‌کننده‌‌ها از میان بازیگرانی انتخاب شده‌‌اند که مخاطب به زحمت می‌‌تواند نقشی از آن ها را به خاطر بیاورد. ضمنا بازی غلط اکثر آنها موجب شده تا مسابقه به یک اثر خسته‌‌کننده تبدیل شود.

 

 محمدرضا گلزار / پانتولیگ

سابقه: تا سال‌‌ها ردای ستاره بر تن داشت؛ هنوز هم محبوب است اما فاکتور اصلی یعنی تضمین گیشه از او سلب شده. در کارنامه محمدرضا گلزار اجرای مسابقه تلویزیونی «برنده‌‌باش» و مسابقه «هفت ‌خان» در پلتفرم نماوا دیده می‌‌شود. اولی به دلیل جوایز نقدی چشمگیر، مورد توجه قرار گرفت و گلزار نیز تحسین شد. دومی اما موجی ایجاد نکرد و اجرای مجری هم مورد نقد قرار گرفت.

 

عملکرد: محمدرضا گلزار از سال پیش با مسابقه «پانتولیگ» به شبکه سه آمد. او در این برنامه مدلی تازه از اجرا را تجربه کرده است؛ چون آزادی عمل بیشتری برای همراهی با شرکت‌‌کنندگان دارد و نتیجه کارش قابل قبول است. چه وقتی شوخی می‌کند و چه زمانی که جدی است. او گاه، جملات انگیزشی هم به زبان می‌‌آورد که چندی پیش با همین اتفاق شوخی کرد و عنوان «گلزار تراپی» را به ‌کار برد. بر اساس همین نکات ظریف است که می‌‌توان حکم به موفقیت او در اجرای «پانتولیگ» داد. به اذعان خیلی‌‌ها، عملکرد گلزار در اجرا بهتر از بازیگری است! درباره گلزار باید به یک نکته مهم‌تر اشاره کرد: آیا حضور مداوم روی آنتن تلویزیون، به ضرر او نیست؟ 

 

عیار برنامه: مسابقه «پانتولیگ» طرفداران خاص خود را دارد اما نمی‌توان کتمان کرد که تماشای آن بعد از چند قسمت، دلزدگی به همراه دارد! این برنامه نیازمند تغییراتی است.

 

مهران غفوریان / شب خوش

سابقه: سالیان زیادی در قامت بازیگر و کارگردانِ آثار کمدی، مخاطب را می‌خنداند و حالا ترجیح می‌‌دهد نقش‌‌های جدی بازی کند. مهران غفوریان در اجرای برنامه «سه ‌شو» موفق نبود اما در مسابقه «اعجوبه‌‌ها» رضایت ببینده‌ها را به ‌دست آورد. او با این سابقه به «شب خوش» رسید.

 

عملکرد: «شب خوش» که به دلیل ماه محرم متوقف شده، یک دورهمی شبانه است که مجری هر بار از یک چهره پذیرایی می‌کند و سوالاتی از پیش تعیین شده را می‌‌پرسد و همچنین با مهمان وارد چالش و بازی می‌‌شود. ایراد اصلی اجرای مهران غفوریان، مطول‌‌گویی است. او روی هر نکته‌‌ای که مهمان مطرح می‌‌کند، نظر دارد؛ تا جایی که گاه حرف اصلی مهمان قوام نمی‌یابد. غفوریان می‌خواهد با مهمانان، تماشاچیانِ حاضرِ در استودیو و مخاطبان، صمیمی باشد. نوع کلام و شیوه بیان او اما تبدیل به ضد می‌شود. در حالی که اگر لحنی دیگر برگزیند و اصرار به «بامزه‌بازیِ» بیش از حد نداشته باشد، موفق‌‌تر است. داریم از کسی حرف می‌‌زنیم که استندآپ ‌کمدی‌‌های او در «خندوانه»، یک دل سیر ما را می‌‌خنداند.  

 

عیار برنامه: پیش‌تر اشاره کردیم که «شب خوش» پس از چند ماه پخش، نتوانست جای خود را میان مخاطبان باز کند. علاوه بر اجرای ضعیف مجری، خود برنامه هم کپی است و اساسا ساختاری بد دارد.

 

سید‌جواد رضویان/ معرکه

سابقه: اجرا را با برنامه ضعیف و ناکام «سه ‌شو» در سال 94 تجربه کرد و چهار سال بعد، مجری برنامه «جشن رمضان» شبکه پنج شد که حاصل این برنامه نیز مطلوب نبود. سید‌جواد رضویان سال 1401 برای شبکه نسیم برنامه «یه عید حسابی» را اجرا کرد که نتیجه عملکردش از متوسط بالاتر نرفت. او از سال پیش مجری مسابقه «معرکه» در شبکه سه شده است.

 

عملکرد: «معرکه» اولین مسابقه‌ای است که جواد رضویان اجرا می‌‌کند. ذات برنامه به ‌گونه‌‌ای است که به مجری فرصت تعامل، شوخی و تزریق هیجان می‌دهد. رضویان بهره لازم را برده و اینجا عملکردش نسبت به دو برنامه قبلی قابل دفاع است اما با احترام به این بازیگر محبوب، باید گفت او در اجرا تبدیل به ستاره نشده و احتمالا نخواهد شد. همچنان آدرس رضویان، سریال‌های کمدی موفقی است که مهران مدیری کارگردانی کرده.

 

عیار برنامه: شبکه سه در راستای استفاده دوباره از چهره‌ها، «معرکه» را ساخت که ترکیبی است از چند مسابقه. به عنوان مثال برخی آیتم‌های آن یادآور «صداتو» است که خود از برنامه‌ای دیگر الهام گرفته. این را عیب نمی‌دانیم و اصولا معتقدیم «معرکه» از نظر ساختار و استفاده از استعدادهای مختلف هموطنان، کاری را که باید انجام داده. مسابقه اما فراگیر نشده و سخت‌پسندها را با خود همراه نکرده است.

 

فلورا سام / ایران دوست‌داشتنی

سابقه: این نویسنده، کارگردان و بازیگر، اولین بار با برنامه «نفس» در شبکه نسیم اجرا را تجربه کرد. فلورا سام به‌ دلیل پشتوانه حرفه‌‌ای، موقع اجرا مسلط بود و گفت‌و‌گوهایی مفید با چهره‌‌های مردمی انجام می‌داد. «ایران دوست‌داشتنی» تجربه بعدی سام است که امیر‌حسین مدرس و محمد معتمدی نیز او را همراهی می‌کنند. مجری اصلی برنامه هم پدرام کریمی است.

 

عملکرد: فلورا سام در برنامه «ایران دوست‌داشتنی» مثل امیر‌حسین مدرس و محمد معتمدی صرفا شانیت مجری ندارد؛ بلکه کارشناس هم هست. او در این برنامه عملکردی قابل دفاع از خود به‌جا گذاشته است؛ به دلیل تسلط خوب برموضوع برنامه (ایران‌شناسی)، همراهی درست با شرکت‌کنندگان و... سام در واژه‌گزینی هم دقت بالایی دارد که این ویژگی از سبقه نویسندگی‌اش می‌آید. او چون بازیگری هم کرده، با دوربین راحت است و می‌داند چطور از ابزار بدن بهره ببرد. فلورا سام سال گذشته کارشناس برنامه موسیقایی «همآهنگ» بود و آنجا هم توانست نظر مخاطبان و رسانه‌ها را جلب کند.

 

عیار برنامه: «ایران دوست‌داشتنی» در هر قسمت به یک شهر اختصاص دارد و ریز و درشت آن مورد واکاوی قرار می‌گیرد؛ از فرهنگ رسوم تا صنایع دستی و.... این برنامه را باید موفق دانست چرا‌که با تماشای آن اطلاعاتی مفید نصیب مخاطب می‌شود.

 

ملیکا شریفی‌نیا/ کودک‌شو

سابقه: تجربه اجرا نداشت اما تحصیلات و برخی فعالیت‌‌های ملیکا شریفی‌نیا مرتبط با کودکان بوده است. او با «کودک شو» حوزه اجرا را به تجربیاتش افزود.

 

عملکرد: «کودک‌ شو» برنامه‌‌ای محبوب برای خانواده‌‌ها و کودکان بود که یکی از دلایل مهم آن به اجرای پژمان بازغی برمی‌‌گشت. از این منظر، کار شریفی‌‌نیا در آغاز راه سخت بود و نیاز به فرصت داشت. با گذر زمان مشخص شد که او در اجرا فاقد ویژگی‌های کافی برای رسیدن به قله محبوبیت است. تلاش شریفی‌‌نیا (مثل ارتباط با خانواده‌ها و کودکان، ایجاد جو صمیمی و ... ) را نادیده نمی‌گیریم اما بهتر است دیگر پیشنهادات اجرا را نپذیرد و سراغ بازیگری برود.  

 

عیار برنامه: تغییراتی که در «کودک شو» ایجاد شد، آن را به سمت بهتر شدن و خروج از یکنواختی سوق نداد و انتقادات از برنامه افزایش یافت. مثلا سایت مشرق‌نیوز نوشت: «برنامه «کودک شو»، علی‌‌رغم اینکه به فصل ششم رسیده، فاقد ایده‌ منسجم‌‌کننده و خلاقیت‌سازی است، از همین رو، فصل ششم آن کاملا به لحاظ ایده و اجرا، ولنگار و باری به هر جهت است. نه بازی‌‌های طراحی ‌شده بدیع و سرگرم‌‌کننده هستند، نه نکات آموزشی خاصی در کلیت برنامه دیده می‌شود و تجربه‌ خاصی از این حضور در آنتن سیمای ملی برای «والدین» شرکت‌کننده رقم زده می‌شود.»

کدخبر: ۵۶۲۴۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر