کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۴۱۵
تاریخ خبر:

همان هستم با چهره جدید

همان هستم با چهره جدید

مرور سریال‌هایی که قصه آنها بر اساس تغییر شمایل بازیگران روایت شده

هفت صبح|‌ روز گذشته سومین قسمت از سریال «قطب شمال» در پلتفرم فیلیمو منتشر شد. این سریال را امین محمودی‌یکتا به تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان کارگردانی کرده که اقتباسی است آزاد از کنت مونت کریستو. «قطب شمال» در قسمت دوم یک اتفاق ویژه داشت و آن تغییر چهره شخصیت اصلی است. ایده تغییر چهره، همچنان برای طیفی از مخاطبان جذابیت دارد. برخی اما این اتفاق را نخ‌نما می‌دانند. فارغ از هر دو نظر، در عالم تخیل به عنوان ذات آثار نمایشی، چنین مسائلی را می‌توان پذیرفت. گزارش امروز درباره سریال‌هایی است که در آنها شاهد تغییر چهره بوده‌ایم.

 

 

مورد اول| قطب شمال

 

در قسمت دوم «قطب شمال» داستان اینگونه روایت شد که همایون منصوری (بهادر زمانی) پس از نجات معجزه‌وار از مرگ، گنج را یافت؛ با عمل جراحی، تغییر چهره داد و با شمایل و هویت کاملا متفاوت، زندگی دیگری آغاز کرد. در این بخش، فرزاد فرزین ایفاگر نقش همایون است. در قسمت ابتدایی دیدیم که همایون از نارفیق خود (سامان با بازی امیرحسین فتحی) نارو خورد؛ به زندان افتاد و نامزدش (ارغوان با بازی آناهیتا درگاهی) را از دست داد. او حالا در پی انتقام است و مقدمات این کار را پس از کسب ثروت هنگفت که از همبندی خود در زندان به دست آورد، فراهم کرده. در قسمت سوم «قطب شمال» پای نازنین بیاتی هم به قصه باز شد و این تمهیدی بود تا همایون به سامان نزدیک‌تر شود. جزئیات را نمی‌گوییم چون قسمت سوم تازه منتشر شده است. این سریال، استفاده خوبی از ایده تغییر چهره کرده و بر اساس واکنش مخاطبان، دارای جذابیت‌های آشکار و پنهان است. نکته دیگر اینکه مخاطبان، جابه‌جایی بازیگر (فرزین به جای زمانی) را باورپذیر می‌دانند و بازی هر دو را تحسین می‌کنند. «قطب شمال» به گواه رسانه‌ها برای دیده شدن سراغ جنجال‌های سریال‌های خانگی نرفته و تمرکز خود را بر روایت یک داستان شسته و رفته قرار داده است.

  

مورد دوم| گیسو

 

فصل دوم سریال خانگی «عاشقانه» با نام «گیسو» ساخته شد و یکی از محورهای قصه آن، تغییر هویت کاراکتر گیسو بود. در سری اول، مهناز افشار نقش این خانم را بازی کرد و در حالی که گمان می‌رفت در یک صحنه‌سازی کشته شده، با هویت جدید بازگشت. در فصل دوم، او کتایون نام داشت و هانیه توسلی نقش او را بازی کرد. خیلی‌ها اما بر اساس نشانه‌ها فهمیدند کتایون همان گیسو است که قصد انتقام از حاج یونس (مسعود رایگان) دارد. آنچه ناکامی ایده و کل سریال «گیسو» را به همراه داشت، داستان و پرداخت ضعیف بود. در بازه پخش سریال، شاهد نقدهای منفی رسانه‌ای و اعتراضات کاربران بودیم.

  

مورد سوم| تولدی دیگر

 

در مرور آثار مشابه، به سریال تلویزیونی «تولدی دیگر» ساخته داریوش فرهنگ می‌رسیم. ابتدا فریبا متخصص، ایفاگر نقش فروغ بود که گرفتار تصادف و سوختگی شدید می‌شود. با عمل جراحی پلاستیک، چهره‌اش تغییر می‌کند و نقش به لعیا زنگنه می‌رسد. فروغ در قامت پرستاری ناشناس به منزل سابق خود برمی‌گردد و همسر و فرزندان، شیفته‌اش می‌شوند. بار دیگر ازدواج شکل می‌گیرد و برعکس قبل، دیگر خبری از اختلاف زناشویی نیست. این تغییر چهره در زمان پخش مورد توجه برخی مخاطبان واقع شد اما شوخی‌های زیادی هم شکل گرفت! بعدها اعلام شد قرار بوده صدای بازیگر (لعیا زنگنه) دوبله شود اما به دلایلی این اتفاق رخ نمی‌دهد. خلاصه، «تولدی دیگر» از این منظر لطمه خورد.

  

مورد چهارم| دلدادگان

 

منوچهر هادی پیش از «گیسو» تجربه روایت داستان بر اساس ایده تغییر چهره شخصیت را داشت. این اتفاق با سریال تلویزیونی «دلدادگان» رخ داد که تغییر چهره به‌واسط آتش‌سوزی رخ می‌دهد.  فرزانه زندی (لیندا کیانی) با نام افسانه مشکات (پانته‌آ بهرام) بازمی‌گردد تا انتقام بگیرد. سریال در بازنمایی برخی اتفاقات تاریخ معاصر آن هم در قالب یک درام عامه‌پسند موفق بود. حاشیه اصلی قسمت آخر رخ داد که پانته‌ بهرام به دلایلی حاضر به همکاری نشد. در بخش تغییر چهره هم واکنش شدیدی شکل نگرفت.

  

مورد پنجم| زیر آسمان شهر

 

در سری دوم سریال «زیر آسمان شهر» ساخته مهران غفوریان هم شاهد تغییر چهره بودیم. در این سریال مجید صالحی، جایگزین یوسف تیموری شد؛ با این بهانه که شخصیت فولاد عمل جراحی انجام داده است. این تغییر آسیب زیادی به سریال وارد نکرد اما در روزهای ابتدایی برخی مخاطبان، نمی‌توانستند با بازیگر جایگزین یعنی مجید صالحی ارتباط بگیرند. آن زمان و در نبود فضای مجازی، حاشیه‌ای جدی شکل نگرفت. با این حال پس از افت کیفی سریال، «زیر آسمان شهر» در فصل‌های بعد، جایگاه خوب خود را از دست داد.

 

کدخبر: ۵۵۸۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر