کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۹۸۱
تاریخ خبر:

مهره‌های مسعود! | بررسی عملکرد بازیگران اصلی فیلم‌های کارگردان تگزاس ۳

مهره‌های مسعود! | بررسی عملکرد بازیگران اصلی فیلم‌های کارگردان تگزاس ۳

فیلم سینمایی «تگزاس3» که این روزها شروعی رویایی را در گیشه تجربه می‌کند، ششمین نقش‌‌آفرینی پژمان جمشیدی در فیلمی به کارگردانی مسعود اطیابی محسوب می‌شود

هفت صبح| سال گذشته هم ابتدا شاهد ترک‌تازی «فسیل» در گیشه‌ها بودیم و بعد نوبت به مسعود اطیابی و فیلمش یعنی «هتل» رسید. امسال هم بهار را با درخشش «تمساح خونی» و شگفتی‌آفرینی «مست عشق» سپری کردیم تا نوبت به «تگزاس3» رسید.

 

مسعود اطیابی حالا با خیال راحت فیلم‌هایش را روانه پرده سینماها می‌کند و گویی دیگر هم برای خودش و هم برای همه تحلیل‌گران این واقعیت از پیش پذیرفته شده که او فیلم پرفروش ساختن را بلد است. جالب اینکه او با همه فیلم‌های پرفروشی که در این سال‌ها ساخته، هنوز کارگردان گرانی هم نیست و به‌شدت معتقد است فیلمسازی را با هدف حال خوب مخاطب دنبال می‌کند و نمی‌خواهد به‌واسطه فروش خوب ساخته‌هایش، کیسه‌ای برای خود بدوزد.

 

مسعود اطیابی حالا «تگزاس3» را با همراهی سیدابراهیم عامریان روانه پرده سینماها کرده است. همان تهیه‌کننده جوان و کاربلدی که یک سال پیش، «فسیل» را تبدیل به پدیده سینماها کرد و باید دید در همکاری مجدد با مسعود اطیابی آیا می‌تواند عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از اولین ساخته بلند جواد عزتی یعنی «تمساح خونی» پس بگیرد!

 

همزمان با اکران تازه‌ترین فیلم مسعود اطیابی، از زاویه‌ای متفاوت سراغ کارنامه‌اش رفتیم. اطیابی در تمام این سال‌ها استفاده‌ای هنرمندانه و درست از ظرفیت بازیگران فیلم‌هایش کرده است و مانند یک شطرنج‌باز حرفه‌ای، هر یک از آن‌ها را به‌گونه‌ای در ترکیب نهایی قرار داده که خروجی‌اش به لذت مخاطب و تضمین گیشه منتهی شده است.

 

رمز و راز این توفیق چیست و از مهره‌های شانس او، چه می‌دانیم؟

 

پژمان‭ ‬جمشیدی - شش همکاری

 

اولین همکاری پژمان جمشیدی با مسعود اطیابی در سال 1396 و با فیلم سینمایی «تگزاس» رقم خورد که بعدها در 5 پروژه دیگر تکرار شد.

 

بهترین دوران فعالیت حرفه‌ای خود را دارد تجربه می‌کند. پژمان جمشیدی را در ماه‌های اخیر، هم در قاب تلویزیون به‌صورت مکرر دیده‌ایم و هم بر پرده سینماها. او در شبکه نمایش خانگی هم حضور دارد و این یعنی نام و اعتبار او هنوز در کانون توجه کارگردانان و تهیه‌کنندگان قرار دارد. اعتباری که حتی پای او را به آگهی‌های بازرگانی تلویزیون هم باز کرده است. جمشیدی در سال‌های اخیر سهم ویژه‌ای از گیشه سینماها داشته و این روزها هم سه فیلم با حال و هوایی متفاوت را هم‌زمان روی پرده دارد.

 

مسعود اطیابی زمانی که تصمیم گرفت سبک و سیاق خاص خود در ساخت کمدی‌های بفروش را پایه‌گذاری کند، با مشاوره ابراهیم عامریان در مقام یک تهیه‌کننده خوش‌فکر، سراغ یک زوج موفق تلویزیونی رفت و پژمان جمشیدی و سام درخشانی که به پشتوانه سریال «پژمان» جایگاه مستحکمی در میان مخاطبان عام داشتند را به سینما آورد. فیلم «تگزاس» اولین همکاری مشترک پژمان جمشیدی و مسعود اطیابی بود اما این همکاری علاوه‌بر سه‌گانه «تگزاس» در سه فیلم «دینامیت»، «بخارست» و «هتل» هم تکرار شد و حالا او رکورددار همکاری با این کارگردان است.

 

اصلی‌ترین همکار مشترک پژمان جمشیدی و مسعود اطیابی تا به اینجا سام درخشانی بوده است که در همین پرونده به تفصیل به او و عملکردش خواهیم پرداخت اما نمی‌توان سهم ابراهیم عامریان در مقام تهیه‌کننده را هم نادیده گرفت. حمزه صالحی هم فیلمنامه‌نویسی است که در سال‌های اخیر بیشترین همکاری را با عامریان داشته و اتفاقا در همین فیلم‌های پرفروش اطیابی با نقش‌آفرینی جمشیدی هم نگارش فیلمنامه برعهده او بوده است. در قسمت اول «تگزاس» حمید فرخ‌نژاد حضوری پررنگ داشت که البته نمی‌‌توانیم سهمی برای او در فروش فیلم قائل شویم.

 

فقط کافی است عملکرد فیلم «تگزاس3» در چند روز ابتدایی اکران را مرور کنید تا متوجه شوید نام پژمان جمشیدی چقدر هنوز می‌تواند در گیشه یک فیلم تعیین‌کننده باشد. جمشیدی از ابتدای دهه 1400، تبدیل به یکی از ستاره‌های گیشه در سینمای ایران شده است. او همین سال گذشته در «هتل»‌ به‌عنوان دومین فیلم پرفروش سال، نقش‌آفرینی داشت و امسال هم از مدعیان صدرنشینی است.

 

رضا‭ ‬عطاران - سه همکاری

 

اولین همکاری رضا عطاران با مسعود اطیابی در سال 1386 و با فیلم سینمایی «خروس جنگی» رقم خورد که بعدها در فیلم‌های‌ «اخلاقتو خوب کن» و «انفرادی» تکرار شد.

 

سال گذشته و زمانی که با سریال «دفتر یادداشت» به شبکه نمایش خانگی آمد، ثابت کرد که هنوز ظرفیت بالایی برای هنرنمایی با شمایل‌های متفاوت دارد و به تعبیر ساده‌تر هنوز دوره‌اش تمام نشده است. رضا عطاران از آن بازیگرانی است که در تمام سال‌های فعالیتش همواره از سروصدا و هیاهو در فضای رسانه به دور بوده اما صرفا به پشتوانه تجربه‌هایش، به‌خصوص در قاب تلویزیون، همواره جایگاهی منحصر به فرد در میان مردم داشته است. بازیگر و کارگردانی که شاید در سینما به اندازه تلویزیون موفق نبوده اما محبوبیتش همچنان برقرار است.

 

مسعود اطیابی تنها یک سال بعد از اولین فیلم کارنامه‌اش یعنی‌ «مصائب دوشیزه» تصمیم به ساخت یک فیلم کمدی گرفت و «خروس جنگی» را با فرمولی متفاوت از جریان غالب کمدی‌سازی در آن سال‌های سینما، مقابل دوربین برد. فیلمی که هنوز و بعد از سال‌ها از ساخت، جز کمدی‌های محبوب گروهی از مخاطبان سینما محسوب می‌شود. رضا عطاران انتخابی درجه یک برای نقش اصلی آن فیلم بود. بعد از این همکاری، رضا عطاران در دو پروژه دیگر نیز مقابل دوربین اطیابی به ایفای نقش پرداخت؛ یکی «اخلاقتو خوب کن» و دیگری «انفرادی».

 

در فیلم سینمایی «خروس جنگی» بازیگر مقابل رضا عطاران، مریلا زارعی بود که به واسطه حضور درخشانش در همین فیلم، در این پرونده باکس مجزایی را به او اختصاص داده‌ایم. عطاران در فیلم «اخلاقتو خوب کن» برای اولین‌بار با جواد رضویان هم‌بازی شد و تجربه متفاوتی در کارنامه هر دو به ثبت رسید. در «انفرادی» اما شرایط خاص‌تر بود و اطیابی حالا نه یک زوج که یک تیم سه‌نفره را به‌عنوان محور داستانش انتخاب کرده بود. مهدی هاشمی و احمد مهران‌فر در کنار رضا عطاران این تیم سه نفره را تشکیل دادند.

 

مگر می‌توان صحبت از معادلات گیشه کرد و درباره تاثیرگذاری برند «عطاران» دچار تردید شد. فقط کافی است به یاد بیاوریم همین سال گذشته دو فیلم «ویلای ساحلی» و «روشن» برخلاف فاکتورهای تعیین‌کننده در گیشه، صرفا به پشتوانه حضور رضا عطاران توانستند گلیم خود را از آب اکران بیرون بکشند. نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران در فیلم‌های مسعود اطیابی هم همواره با پاسخ مثبت مخاطبان مواجه بوده است.

 

سام‭ ‬درخشانی - سه همکاری

 

اولین همکاری سام درخشانی با مسعود اطیابی در سال 1396 و با فیلم سینمایی «تگزاس» رقم خورد که بعدها در دو قسمت بعدی همین فیلم تکرار شد.

 

از چهره‌های برخاسته از قاب تلویزیون است که به‌پشتوانه همین شهرت تلویزیونی فضای حضورش در سینما هم متفاوت شد. او سال‌ها به‌عنوان یکی از بازیگران فیلم‌ها و سریال‌های ملودرام شناخته می‌شد اما از جایی به بعد به سمت کارهای کمدی کشیده شد که اوج این فضا را در دو سریال «نابرده رنج» با همراهی کامبیز دیرباز و سریال «پژمان» با همراهی پژمان جمشیدی تجربه کرد. سام درخشانی حالا یکی از موفق‌ترین پارتنرها برای زوج‌سازی کمدی محسوب می‌شود که تا به اینجا عملکرد موفقی هم در این قبیل نقش‌ها داشته است.

 

مسعود اطیابی با همراهی ابراهیم عامریان و حمزه صالحی، اساسا «تگزاس» را بر مبنای حضور زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی طراحی کردند. زوجی که حضورشان در سریال «پژمان» به کارگردانی سروش صحت، حسابی مورد اقبال قرار گرفته بود و آن‌ها را تبدیل به یک زوج محبوب کرده بود. قسمت اول «تگزاس» اولین تجربه همکاری مشترک سام درخشانی با مسعود اطیابی بود اما از آنجایی که ساخت این فیلم تا به امروز و تا قسمت سوم، ادامه پیدا کرده، همکاری آن‌ها هم تمدید شده است. درخشانی همکاری دیگری با اطیابی داشته است.

 

حلقه اتصال سام درخشانی به سینمای مسعود اطیابی و مشخصا سه‌گانه «تگزاس»، بی‌تردید پژمان جمشیدی بوده است. زوج موفقی که هرچند، چند سال پیش از این گفته بودند که دیگر نمی‌خواهند در کنار یکدیگر ایفای نقش کنند، اما استقبال مخاطبان از‌ «تگزاس3» نشان می‌دهد که ترکیبشان هنوز هم جذاب است و می‌تواند منجر به حضور مخاطبان در سالن سینما شود. در این فیلم ژاله صامتی، نقش مادر سام درخشانی را برعهده دارد و بخشی از کل‌کل‌های جذاب فیلم هم میان درخشانی و مهدی هاشمی به‌عنوان همسر تازه مادرش رد و بدل می‌شود.

 

سخت می‌توان سهمی مجزا برای او یا پژمان جمشیدی، در توفیقات مشترکی که به دست آورده‌‌اند، قائل شد. البته که در تجربه‌های مستقل از هم، جمشیدی عملکرد بسیار بهترین نسبت به درخشانی در گیشه داشته اما در فیلم‌هایی که در کنار یکدیگر حضور داشته‌‌اند، گویی بیش از هرکدام از آن‌ها، ترکیبشان جواب داده است؛ پرفروش‌شدن «تگزاس» را هم از همین زاویه می‌توان دید.

 

مهدی‭ ‬هاشمی - سه همکاری 

 

اولین همکاری مهدی هاشمی با مسعود اطیابی در سال 1397 و با فیلم سینمایی «تگزاس2» رقم خورد که بعدها در فیلم‌های «انفرادی» و «تگزاس3» تکرار شد.

 

یکی از متنو‌ع‌ترین کارنامه‌ها را در میان بازیگران سینمای ایران دارد. مهدی هاشمی از دهه 40 بازیگری را در تئاتر آغاز کرد و در دهه 50 بود که مقابل دوربین هم قرار گرفت. او یکی از اولین چهره‌‌های خاطره‌ساز در قاب تلویزیون محسوب می‌شود و با تجربه‌هایی همچون «سلطان و شبان» همواره حضوری دوست‌داشتنی در حافطه مردم داشته است. او در سینما هم از‌ «همسر» تا «سیانور» خاطره‌ساز بوده و در سال‌های اخیر حضور جدی‌تری در کمدی‌ها داشته است. البته این اعتبار و محبوبیت، متضمن توفیق او در گیشه نبوده است.

 

او بابک کشکولی، پدر بهرام با بازی پژمان جمشیدی است. کاراکتری که مانند سوری، یعنی مادر ساسان، از قسمت دوم «تگزاس» وارد جهان داستانی این فیلم شدند و حالا در قسمت سوم هم حضوری پررنگ دارند. مهدی هاشمی اجرایی شیرین در نقش بابک دارد و هرچند مختصات حضورش چندان شبیه یک کمدین نیست اما در خلق لحظات کمدی، در کنار ژاله صامتی، حضوری دوست‌داشتنی در این فیلم دارد. «انفرادی» دیگر فیلمی است که مهدی هاشمی برای مسعود اطیابی در آن ایفای نقش کرده و اتفاقا همه تجربیاتش هم موفق بوده است.

 

اصلی‌ترین پارتنر مهدی هاشمی در هر دو قسمت «تگزاس» ژاله صامتی بوده است و می‌توان این زوج را یکی از زوج‌های موفق در سینمای کمدی سال‌های اخیر دانست. البته هاشمی در این فیلم نقش‌‌آفرینی در کنار پژمان جمشیدی و سام درخشانی را هم ایفا کرده است. در قسمت دوم «تگزاس» او به نوعی ضلع سوم این ترکیب بود و بخشی از موقعیت‌های کمیک فیلم، با محوریت او شکل می‌گرفت. در هر سه تجربه مشترک هاشمی و اطیابی، نگارش فیلمنامه را حمزه صالحی برعهده داشته و تهیه‌کننده هم ابراهیم عامریان بوده است.

 

 

همان ابتدا اشاره کردیم که مهدی هاشمی تجربه‌های متنوعی را در عرصه بازیگری پشت سر گذاشته و از فیلم‌های تلخ اجتماعی تا کمدی‌های بفروش را می‌توان در فهرست نقش‌آفرینی‌هایش دید. او در این مسیر فیلم‌های موفقی همچون «همسر» را هم در گیشه سینماها داشته اما هیچ‌گاه بازیگری تعیین‌کننده در معادلات گیشه نبوده است. او در سال‌های اخیر، پرفروش‌ترین فیلم‌هایش را برای مسعود اطیابی بازی کرده است.

 

ژاله‭ ‬صامتی - دو همکاری 

 

اولین همکاری ژاله صامتی با مسعود اطیابی در سال 1397 و با فیلم سینمایی «تگزاس2» رقم خورد که بعدها در قسمت سوم همین فیلم تکرار شد.

 

بعد از سال‌ها سابقه نقش‌آفرینی روی صحنه و درخشش در نقش‌های فرعی در فیلم‌های سینمایی، ژاله صامتی هم بالاخره در قاب تلویزیون درخشید و به شهرت رسید. هرچند او تا پیش از «زیرخاکی»‌ نقش‌آفرینی‌های مهمی در کارنامه خود ثبت کرده بود اما با حضور در این سریال به کارگردانی جلیل سامان، توانست در کنار پژمان جمشیدی یکی از بانمک‌ترین و جذاب‌ترین زوج‌های تلویزیونی را خلق کنند و به شهرت برسند. در این مسیر داوری صامتی در «عصر جدید»‌ هم به چشم آمد و بیشتر از سوی مخاطبان عام، شناخته شد.

 

مسعود اطیابی زمانی که تصمیم گرفت داستان «تگزاس» را بدون حضور حمید فرخ‌نژاد به‌عنوان محور روایت قسمت اول، بسط و ادامه دهد، بهترین راهکارش، باز کردن پای خانواده ساسان و بهرام به قصه بود. سوری، در واقع مادر ساسان با بازی سام درخشانی است که از قسمت دوم با نقش‌آفرینی ژاله صامتی به داستان اضافه شد و اولین همکاری مسعود اطیابی با صامتی اینگونه رقم خورد. همین کاراکتر حالا در قسمت سوم «تگزاس» هم حضور دارد. سوری با بابک با نقش‌آفرینی مهدی هاشمی، که پدر بهرام محسوب می‌شود ازدواج کرده است.

 

مهدی هاشمی ایفاگر نقش مقابل ژاله صامتی در هر دو قسمت «تگزاس» بوده و باید اعتراف کرد که زوج بانمکی را هم در کنار یکدیگر خلق کرده‌اند. ابراهیم عامریان تهیه‌کننده مشترک هر دو فیلم بوده و متن فیلمنامه را هم حمزه صالحی نوشته است و از این منظر می‌توان این دو تجربه همکاری صامتی و اطیابی را به‌طور کامل در راستای یکدیگر و عملا یک تجربه توصیف کرد. از منظر ترکیب بازیگران هم ژاله صامتی در امتداد درخشش مشترکی که در «زیرخاکی» در کنار پژمان جمشیدی داشت، در این دو فیلم هم بایکدیگر همکاری داشته‌اند.

 

یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سینمایی ژاله صامتی که انتظار می‌رفت به‌پشتوانه شهرت و محبوبت «عصر جدید» عملکرد خوبی هم در گیشه داشته باشد، «سرهنگ ثریا» بود. فیلمی که در گیشه شکست خورد تا باردیگر ثابت شود، بازیگر خوب، الزاما بازیگر بفروش نیست. صامتی در همکاری با مسعود اطیابی اما تا به امروز با دو قسمت «تگزاس» گیشه بسیار خوبی را تجربه کرده است.

 

احمد‭ ‬مهران‌فر - دو همکاری

 

اولین همکاری احمد مهران‌فر با مسعود اطیابی در سال 1397 و با فیلم سینمایی «دینامیت» رقم خورد که بعدها در فیلم سینمایی «انفرادی» تکرار شد.

 

حالا که زمزمه ساخت فصل تازه‌ای از سریال «پایتخت» به گوش می‌رسد، با قطعیت بیشتری می‌توان گفت که احمد مهران‌فر قرار نیست به این زودی‌ها از سایه سنگین ارسطو خارج شود. بازیگر توانمندی که ریشه تئاتری دارد و در سینما هم تجربه‌های موفق بسیاری داشته اما شهرتش را مدیون تلویزیون است. همین روزها قرار است قسمت دوم فیلم موفق «خجالت نکش» با نقش‌آفرینی احمد مهران‌فر در کنار شبنم مقدمی روانه پرده سینماها شود و دور از انتظار نیست که این فیلم بتواند در فهرست کمدی‌های موفق امسال قرار بگیرد.

 

اولین همکاری مشترک مسعود اطیابی و احمد مهران‌فر در سینما با فیلم «دینامیت» شکل گرفت. فیلمی که مهران‌فر بازی مشترک در کنار پژمان جمشیدی را در آن تجربه کرد. هر چند این فیلم با تاخیر زیادی فرصت اکران عمومی به دست آورد اما برای هر دو طرف آن‌قدر تجربه خوبی بود که راضی به تکرار آن شوند. «انفرادی» را به‌فاصله دو سال بعد، اطیابی با حضور رضا عطاران در نقش اصلی کارگردانی کرد و یکی از نقش‌های مکمل اما کلیدی را هم به مهران‌فر سپرد تا موفقیت دیگری را در گیشه تجربه کنند.

 

«دینامیت» سرنوشت عجیبی پیدا کرد. از آنجایی که دو کاراکتر اصلی فیلم، دو جوان مشغول به تحصیل علوم دینی و حوزوی بودند، قرار گرفتن آن‌ها در موقعیتی نامتعارف، زمینه‌ساز سوءتفاهم‌هایی درباره فیلم شد. مسعود اطیابی این فیلم را به پشتوانه تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان به سرانجام رسانده بود و ترکیب قابل‌قبولی از بازیگران هم در آن ایفای نقش می‌کردند. مهران‌فر در این فیلم در کنار پژمان جمشیدی ایفاگر نقش‌های اصلی بودند و محسن کیایی و نازنین بیاتی را هم می‌توان از دیگر چهره‌های این فیلم دانست؛ فیلمی که به برکت کرونا، رفع‌توقیف شد!

 

 

احمد مهران‌فر تا به امروز در فیلم‌های پرفروش هم حضور داشته و حتی در قاب تلویزیون هم جزو بازیگران خوش‌سابقه و خاطره‌ساز بوده است اما ماجرای معادلات گیشه متفاوت است و به سختی می‌‌توان او را جزو چهره‌های گیشه‌پسند به حساب آورد. با این همه، هر دو همکاری او با مسعود اطیابی، در گیشه پرفروش بوده‌اند؛ یکی به پشتوانه پژمان جمشیدی و دیگری با رضا عطاران!

 

کامبیز‭ ‬دیرباز  - دو همکاری 

 

اولین همکاری کامبیز دیرباز با مسعود اطیابی در سال 1388 و با فیلم سینمایی «شرط اول» رقم خورد که بعدها در فیلم سینمایی «ماه گرفتگی» تکرار شد.

 

سال گذشته حضور پرواکنشی را در فصل دوم سریال «زخم کاری» تجربه کرد. حضور او در نقش یک چهره متنفذ و پرقدرت، چندان نتوانست رضایت مخاطبان این سریال را به دست بیاورد اما روند داستان در همان فصل به گونه‌ای بود که می‌توان پیش‌بینی کرد در فصل سوم این سریال هم همچنان کامبیز دیرباز یکی از بازیگران اصلی خواهد بود. بازیگری که بخش عمده‌ای از مخاطبان عام سینما او را با «اخراجی‌ها» به یاد می‌آورند و در قاب تلویزیون هم با سریال‌هایی چون «در چشم باد» و «نابرده رنج» خاطره‌سازی کرده است.

 

«شرط اول» را می‌توان یکی از سه فیلمی دانست که در مقطعی مسعود اطیابی به‌دنبال تجربه نوعی از کمدی معناگرا، در قالب آن‌ها بود. فیلم‌هایی که رگه‌هایی از باور به عالم غیب در‌ آن‌ها جریان داشت اما در عین حال نمی‌خواست نسبت خود با جریان سینمای گیشه را هم قطع کند. کامبیز دیرباز یکی از بازیگران جوانی بود که در آن مقطع برای نقش اصلی فیلم «شرط اول» انتخاب شد و مقابل دوربین رفت. این همکاری سال‌های بعد در فیلم «ماه‌گرفتگی» که سرنوشت عجیبی هم در کارنامه اطیابی داشت، تکرار شد.

 

فیلم سینمایی «شرط اول» یکی از فیلم‌های پربازیگر مسعود اطیابی محسوب می‌شود اما شاخص‌ترین بازیگر حاضر در این ترکیب را باید اکبر عبدی دانست. کامبیز دیرباز که پیش‌تر و در فیلم «اخراجی‌ها» همکاری مشترک موفقی را با اکبر عبدی تجربه کرده بود، در این فیلم هم در کنار او قرار گرفت. الناز شاکردوست هم از ستاره‌های زن آن روزهای سینمای ایران بود که معمولا تاثیر مثبتی بر گیشه فیلم‌ها داشت و اطیابی برای نقش اصلی زن فیلمش سراغ او رفت. زنده‌یاد سیروس گرجستانی هم از بازیگران فیلم «شرط اول»‌ بود.

 

کامبیز دیرباز دو همکاری با مسعود اطیابی داشته که یکی از آن‌ها اساسا فرصت عرضه در چرخه اکران عمومی را به‌دست نیاورده است و فیلم اول هم به‌رغم حال‌وهوای کمدی، عملکرد موفقی در گیشه نداشت. «شرط اول» ترکیب قابل‌قبولی از بازیگران دارد اما نفروخت، «ماه گرفتگی» هم همچنان در توقیف به سر می‌برد. البته دیرباز فارغ از این دو تجربه هم بازیگر تعیین‌کننده‌ای در گیشه نبوده است.

 

حسین‭ ‬یاری - دو همکاری 

 

اولین همکاری حسین یاری با مسعود اطیابی در سال 1401 و با فیلم سینمایی «بخارست» رقم خورد که بعدها در سریال «نیسان آبی2» هم تکرار شد.

 

حسین یاری از بازیگرانی است که شمایل‌های متنوعی را در دوره‌های مختلف از او به یاد می‌آوریم، از سینمای دفاع مقدس گرفته تا فیلم‌های ملودرام اجتماعی. با این همه اما معروف‌ترین و ماندگارترین نقش‌آفرینی‌اش را باید ایفای نقش حیدر در سریال «شب دهم» دانست. کاراکتری که هنوز بسیاری از مخاطبان، یاری را با ارجاع به آن به یاد می‌آورند. او در سال‌های اخیر علاقه ویژه‌ای به حضور در فیلم‌های کمدی پیدا کرده است و می‌توان گفت بی‌علاقه نیست که چه در سینما و چه در شبکه خانگی شمایل یک کمدین را به خود بگیرد.

 

بعد از توفیق نسبت  فصل اول «نیسان آبی» و پذیرش حسین یاری به‌عنوان یک کمدین در کنار مهران غفوریان، مسعود اطیابی تصمیم گرفت در فیلم «بخارست» او را در کنار کمدین محبوب خودش یعنی پژمان جمشیدی قرار دهد. فیلم «بخارست» از اساس جزو تجربه‌های ناموفق اطیابی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود اما حسین یاری این فرصت را پیدا کرد تا سال‌ها بعد از تجربه‌ای همچون «دنیای وارونه» باردیگر با یک فیلم کمدی روی پرده سینما دیده شود. اطیابی در گام بعدی، عهده‌دار کارگردانی «نیسان آبی2» شد تا همکاری‌اش با یاری تمدید شود.

 

«بخارست» تا به اینجا آخرین تجربه سینمایی حسین یاری بوده است. فیلمی که علی طلوعی تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت و فیلم‌نامه‌نویس محبوب مسعود اطیابی یعنی حمزه صالحی هم فیلمنامه آن را نوشته بود. در ترکیب بازیگران اما حسین یاری برای اولین‌بار در قاب همین فیلم بود که در کنار پژمان جمشیدی قرار گرفت. یکی از ویژگی‌های جمشیدی در بازیگری، توانمندی‌ بالایش در زوج‌سازی است و اتفاقا به همین بهانه هم بود که هم‌زمان با اکران «بخارست» در پرونده‌ای مفصل به این موضوع پرداختیم. امیرحسین آرمان و هادی کاظمی هم از بازیگران این فیلم بودند.

 

حسین یاری هرچند بازیگر توانمندی است و اتفاقا هم در عرصه سریال و هم در فیلم‌های سینمایی تا به امروز تجربه‌های موفق و ارزشمندی را به یادگار گذاشته است اما در تمام دوران فعالیت خود، هیچ‌گاه چهره‌ای تعیین‌کننده در گیشه نبوده است. «بخارست» هم هرچند بیش از 54 میلیارد تومان فروخت، اما این فروش را مدیون پژمان جمشیدی بود نه حسین یاری و دیگر بازیگران.

 

مریلا‭ ‬زارعی - یک همکاری 

 

اولین همکاری مریلا زارعی با مسعود اطیابی در سال 1386 و با فیلم سینمایی «خروس جنگی» رقم خورد و تا به امروز این همکاری دیگر تکرار نشده است.

 

اگر بگوییم این روزها یکی از ستاره‌های شبکه نمایش خانگی است، بی‌راه نگفته‌ایم. بعد از درخشش مریلا زارعی در سریال «جیران» او همین روزها دو سریال در حال پخش دارد. یکی «افعی تهران» که در نقش یک قاتل سریالی در آن ظاهر شد و دیگری «جنگل آسفالت» که نقش مادری نامتعادل را در آن ایفا می‌کند. زارعی از بازیگرانی است که مسیر حرفه‌ای خود را تا به امروز با هوشمندی طی کرده و در این مسیر برای «سربازهای جمعه»، «زیر سقف دودی» و «شیار 143» موفق به شکار سیمرغ هم شده است.

 

مریلا زارعی تنها یک همکاری با مسعود اطیابی داشته اما به‌دلیل اهمیت این همکاری نتوانستیم آن را نادیده بگیریم. اطیابی زمانی که هنوز تبدیل به یک کمدی‌ساز تمام عیار در سینمای ایران نشده بود، فیلم «خروس جنگی» را کارگردانی کرد و برای نقش‌های اصلی آن سراغ دو ستاره رفت. حضور مریلا زارعی و رضا عطاران در نقش‌ زوج اصلی این فیلم، سهم ویژه‌ای در توفیق آن داشت و هنوز هم «خروس جنگی» برای طیفی از سینمادوستان از کمدی‌های خانوادگی تروتمیز در سینمای ایران محسوب می‌شود و بازپخش آن در تلویزیون هم مخاطب دارد.

 

مریلا زارعی «خروس جنگی» را در همان سالی بازی کرد که در فیلم سینمایی «دعوت» برای ابراهیم حاتمی‌کیا مقابل دوربین رفته بود و در ادامه هم تبدیل به یکی از بازیگران ثابت آثار این کارگردان شد اما همکاری‌اش با مسعود اطیابی که لااقل به استناد گیشه، همکاری موفق‌تری بود، دنباله‌دار نشد. فیلمی که قربان محمدپور فیلم‌نامه آن را نوشته بود و اطیابی برای اولین‌بار تهیه‌کنندگی‌اش را هم خودش برعهده گرفت. رضا عطاران هم بهترین پارتنر برای زارعی می‌توانست باشد تا یکی از تجربه‌های موفق خود را در سینمای کمدی به یادگار بگذارد.

 

در سال ملتهب 88 که فیلم سینمایی «اخراجی‌ها2» عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را از آن خود کرد، فیلم «خروس جنگی» توانست جایگاه دوم در جدول پرفروش‌ترین‌های سال را از‌ آن خود کند که بی‌شک بخش عمده‌ای از این فروش را باید به پای ترکیب بازیگران اصلی فیلم دانست. این فیلم یک میلیارد و 600 میلیون تومان فروش داشت و توانست یک میلیون مخاطب را به سینماها بکشاند.

 

با خرید اشتراک اینترنتی به نسخه آنلاین روزنامه هفت صبح دسترسی داشته باشید.  

کدخبر: ۵۵۹۹۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر