کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۸۱۱
تاریخ خبر:

در نمایشگاه خودرو اشتوتگارت چه می‌گذرد؟‌ / هوشمندسازی برای تولید خودرو

در نمایشگاه خودرو اشتوتگارت چه می‌گذرد؟‌ / هوشمندسازی برای تولید خودرو

‌گزارش اختصاصی «هفت صبح» از نمایشگاه بین‌المللی «تولید هوشمند خودرو» که از دیروز در شهر اشتوتگارت آلمان آغاز به‌ کار کرد‌

هفت صبح|‌ اشتوتگارت، ششمین شهر بزرگ آلمان با ۶۳۰ هزار نفر سکنه در بخش جنوبی این کشور واقع شده است. بزرگترین شهر ایالت «بادن وورتم برگ» که قطب اقتصادی آلمان نیز به‌شمار می‌آید، امسال میزبان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رویدادهای خودرویی جهان است.

 

نمایشگاه بین‌المللی «هوشمند‌سازی تولید خودرو» یا همان Smart Manufacturing Sumbit. این نمایشگاه که به اختصار به SMX معروف است، امسال نیز از تاریخ ۱۳ ژوئن در محل دائمی خود دایر خواهد بود. بیش از ۱۲۰۰ هزار نفر از اهالی رسانه و خبرنگاران حوزه خودرو این گردهمایی را تحت پوشش خبری قرار می‌دهند. در نمایشگاه امسال نزدیک به 400 برند کوچک و بزرگ صنعت خودروسازی از 35 کشور جهان حضور داشتند.

 

این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 115 هزار متر مربع برگزار شده که در این محیط نمایشگاهی، بیش از 10 رستوران، کافی‌شاپ و محل استراحت برای بازدیدکنندگان مهیا شده بود. هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی محصولات هوشمند و مبتنی بر هوش مصنوعی بوده که با مدرن‌ترین مکانیزم‌های ساخت و تولید به دست مشتریان می‌رسند.

 

به همین سبب به سراغ خودروهای پرسروصدای این دوره رفته و به اختصار به معرفی آنها می‌پردازیم. خودروهایی که پیش‌بینی می‌شود آینده صنعت خودروسازی را دستخوش تغییرات شگرف سازند.

 

مرسدس SL-Class 

Mercedes-Benz-SL_43_AMG-2023-1024-08

 

وقتی که سال گذشته شرکت بنز از نسل جدید رودستر محبوب خود یعنی مدل SL-Class رونمایی کرد، از همان موقع بسیاری منتظر رونمایی نسخه پرقدرت این خودرو نیز بودند.

 

نمایشگاه هوشمندسازی برای تولید خودرو، فرصت خوبی بود تا مرسدس با معرفی مدل SL-Class  به انتظار هواداران خود، پاسخ دهد. این خودرو با شکل و شمایلی کاملا مشابه با مدل استاندارد کوپه و تنها اعمال تغییراتی در قسمت عقب و حذف سقف و ستون C، ساخته و پرداخته شده تا کسانی که هیجان رانندگی و لوکس بودن را یکجا می‌خواهند به سمت خود جلب کند.

 

مقامات مرسدس اعلام کردند برای محصول جدید خود که از امسال وارد بازار می‌شود، چند پیشرانه دیزلی و بنزینی را در نظر گرفته‌اند که ضعیف‌ترین آنها مدل دیزلی 6 سیلندر با 258 اسب بخار قدرت خواهد بود. اما مدل SL43 AMG با پیشرانه 4 سیلندر ۳۸۱ اسب بخاری قوی‌ترین نسخه این محصول خواهد بود که با برخورداری از قابلیت حرکتی بهتر و چابک‌تر، مشتریان جوان‌تر را به سمت خود خواهد کشاند.

 

پورشه تایکان

 

Porsche-Taycan_Turbo_GT-2025-1024-01

 

پر بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم غرفه شرکت پورشه در نمایشگاه امسال اشتوتگارت یکی از پرسر و صدا‌ترین و شلوغ‌ترین غرفه‌های این دوره بود. چراکه پورشه علاوه بر مدل به‌روزشده 911، سوپراسپرت شگفت‌انگیز تمام الکتریکی خود با نام  تایکان GT را نیز به این محل آورده بود. این غول آلمانی مجهز به یک جفت پیشرانه مغناطیسی بوده که قادر به تولید ۱۰۹۰ اسب بخار قدرت است.

 

این پیشرانه تمام الکتریکی به کمک جعبه‌دنده فو‌ق هوشمند تایکان در عرض 3/5 ثانیه این خودرو چهار سرنشینه را از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. مهندسان پورشه با کمک جدیدترین متدهای ساخت و تولید و به لطف بهره‌گیری از آخرین فناوری فیبرکربن، یکی از سبک‌ترین پلتفرم‌های دنیا را طراحی کرده‌اند که سبب شده تا این خودروی مفهومی الکتریکی با وزن خالص 1422 کیلوگرمی بسیاری را انگشت به دهان سازد!

 

شرکت پورشه هنوز اطلاعات دقیقی از قیمت احتمالی این خودرو منتشر نساخته اما آنطور که پیداست این خودرو با انبوهی از تکنولوژی‌های مدرن به زودی روی خط تولید خواهد رفت.

 

آکورا TLX

 

Acura-TLX-2024-1024-02

 

آکورا TLX یک سدان سایز کوچک لوکس به حساب می‌آید که بر اساس مدل معروف «هوندا آکورد» ساخته و پرداخته شده است. با نیم‌نگاهی به چهره ظاهری این خودرو شباهت بسیاری را با نسل قبلی آکورد (که به تعداد انگشت‌شماری نیز وارد کشورمان شده) خواهید یافت.

 

با این حال از آنجا که بازار هدف اصلی این محصول، آمریکای شمالی خواهد بود، طراحان آکورا با حجم‌پردازی هنرمندانه‌ای که روی پیکره این خودرو داشته‌اند، از نسل نو TLX یک سدان عضلانی و باب میل آمریکایی‌ها ساخته‌اند.

 

چراغ‌های LED جلو و عقب به همره جلوپنجره 6 ضلعی و خروجی دوگانه اگزوز و رینگ‌های 19 اینچی از جمله مهمترین عناصر طراحی این خودرو به شمار می‌آیند. آکورا TLX قرار است در دو نسخه بنزین‌سوز و هیبریدی عرضه شود که نسخه بنزین‌سوز مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 272 اسب بخاری خواهد بود.

 

جالب آنکه برای اولین بار در این خودرو از جعبه دنده 10 سرعته هوشمند استفاده خواهد شد که انقلاب بزرگی در جعبه دنده‌های هوندا/آکورا است.

 

گفتنی آنکه نسل نو TLX به صورت دو دیفرانسیل نیز قابل سفارش بوده و به فناوری چهارچرخ متحرک مجهز شده است.

 

کیا اسپورتیج

 

Kia-Sportage_US-Version-2023-1024-01

 

اگر فکر می‌کنید که تنها سوپراسپورت‌ها و خودروهای چند صدهزار دلاری به نمایش درآمده در این نمایشگاه حسابی جنجال به پا ساخته‌اند سخت در اشتباهید! چراکه برند کره‌ای «کیا» با معرفی نسل جدید شاسی‌بلند شهری خود یعنی مدل اسپورتیج توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد.

 

با موفقیت فراتر از انتظار نسل پیشین اسپورتیج (که در بازار کشورمان نیز حضور داشت) مدیران کیا با گشاده‌دستی فراوان و تبلیغات بسیار نسل نو این خودرو را معرفی کرده‌اند. نسخه جدید این شاسی‌بلند سایز متوسط ادامه‌دهنده زبان طراحی جدید محصولات کیاست که این روزها سر و صدای بسیاری را در محافل خودرویی جهان برپا کرده.

 

نسل نو اسپورتیج در فاز نخست تولید از یک پیشرانه کوچک 4 سیلندر 2 لیتری بهره خواهد برد که با کمک جعبه‌دنده 6 سرعته این خودرو، می‌تواند صفر تا 100 اسپرتیج جدید را ظرف مدت 10/7  ثانیه پر کند.

 

بنابر اعلام مدیران ارشد کیا، نسخه جدید اسپرتیج به لطف بهره‌گیری از فناوری Blue Drive و سامانه کنترل تزریق سوخت، یکی از پاک‌ترین و کم‌مصرف‌ترین محصولات کلاس خود به‌شمار می‌آید.

 

ب.ام.و سری۴

 

BMW-M4_Coupe-2025-1024-05

 

با اینکه پس از معرفی نسل پیشین سری 3 سدان، همه منتظر معرفی نسخه کوپه و کانورتیبل این خودرو بودند، مدیران ارشد ب.ام.و در اقدامی غیرقابل پیش‌بینی اعلام کردند که دیگر سری 3 کوپه و کانورتیبل تولید نخواهد شد و این محصولات از این پس با نام «سری 4» شناخته می‌شوند. این امر با توجه به محبوبیت بی‌بدیل سری 3 چندان به مذاق طرفداران دو آتشه ب.ام.و خوش نیامد اما آنها چاره‌ای نداشتند تا منتظر مانده و ببینند مدیران و تیم مهندسی ب.ام.و چه خوابی برای محصول محبوب این برند دیده‌اند!

 

مهندسان ب.ام.و برای سری 4 طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزین‌سوز و دیزلی را تدارک دیده‌اند. این خودرو در فاز نخست تولید و عرضه به بازارهای جهانی در دو نسخه 420i و 430i ارائه خواهد شد که نسخه 420i از یک پیشرانه 2 لیتری توربو با بیشینه قدرت 184 اسب بخاری و 300 نیوتن متر گشتاور بهره می‌گیرد.

 

این پیشرانه می‌تواند ظرف مدت7/2 ثانیه محصول جدید ب.ام.و را از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند‌ اما به مشتریانی که خواهان رانندگی سریع و مهیج‌تری هستند نسخه 430i پیشنهاد می‌شود!

 

این پیشرانه با تولید 258 اسب بخار قدرت، عقربه سرعت‌سنج 430i را در مدت 5/5 ثانیه از صفر به رقم 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

 

کادیلاک اسکالید

 

Cadillac-Escalade-V-2023-1024-02

 

خودروسازان آمریکایی در طول تاریخ همواره به استفاده حداکثری از تکنولوژی‌های جدید شهره‌اند. بدیهی است که یانکی‌ها از مقوله «هوشمندسازی» نیز غافل نمانند. در جدیدترین تلاش آمریکایی‌ها، شرکت کادیلاک از اسکالید ۲۰۲۵ رونمایی کرد‌. غولپیکر، لوکس و در عین حال خشن! این مشخصات ظاهری شاسی‌بلند جدید کادیلاک است.

 

با بررسی چهره ظاهری اسکالید V به وضوح زبان طراحی آمریکایی را مشاهده می‌کنیم که با رگه‌هایی از تجمل درهم آمیخته است. چراغ‌های عظیم‌الجثه جلو و عقب در کنار جلوپنجره توری شکل و شیشه‌های یکپارچه جانبی مهم‌ترین عناصر طراحی ظاهری این خودرو را تشکیل می‌دهند.

 

ضمن آنکه بهره‌گیری از اِلمان‌هایی چون فناوری روشنایی در روز و لامپ‌های تمام LED و در نهایت رینگ‌های کرومی، ظاهر اسکالید V را بیش از پیش لوکس‌تر ساخته. مهندسان کادیلاک با همکاری مهندسان شرکت فورد یک پیشرانه حجیم 8 سیلندر به حجم 6/2  لیتر برای این خودرو طراحی کرده‌اند که توانایی تولید 682 اسب بخار قدرت و 885 نیوتن متر گشتاور را داراست. این ارقام برای خودرویی با این جثه دیوانه‌کننده به نظر می‌رسد!

 

 

کدخبر: ۵۶۰۸۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر