کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۴۷۲
تاریخ خبر:

گرجستان؛ مبدا جدید واردات خودرو است؟

گرجستان؛ مبدا جدید واردات خودرو است؟

واردات خودروی دست‌دوم همچنان بلاتکلیف است و خبر واردات ‌‌از بهشت خودرو‌های کارکرده می‌آید

هفت صبح| روز گذشته اکثر رسانه‌های خودرویی و اقتصادی تیتر زدند:« واردات خودروهای گرجستانی به ایران کلید خورد.» این تیتر براساس گفته‌های سیده‌ فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان در گفت‌وگو با ایلنا حاصل شد. رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان اعلام کرد ‌ صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودروهای گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند.

 

شرح این گفت‌وگو، مفصل است که در ادامه می‌آید. اما درباره ورود خودرو از گرجستان باید چند مورد را مورد بررسی قرار دارد. آیا قرار است از گرجستان ماشین صفر وارد کشور بشود یا ماشین کارکرده؟ چون گرجستان به بازار خودروهای کارکرده مشهور است؛ خودروهایی که از اروپا وارد این کشور می‌شوند. آیا این گفته که ورود خودرو از گرجستان به ایران کلید خورد، جرقه آغاز ورود خودروهای دست‌دوم به کشور است؟ آیین‌نامه‌ خودروهای دست‌دوم که تصویب شد اما از ابلاغ آن خبری نیست. در بخشی از این مصاحبه به سختی انتقال پول از گرجستان به ایران اشاره شده است که خب باید این موضوع را نیز برای واردات خودرو از این منطقه در نظر گرفت.

  

مشکل انتقال پول باقیست

 

سیده‌ فاطمه مقیمی، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: «در حال حاضر بخش زیادی از تجارت کالا میان ایران و گرجستان با وسایل نقلیه ایرانی صورت می‌گیرد زیرا گرجستانی‌ها به اندازه ایرانی‌ها از ماشین‌های حمل و نقل برخوردار نیستند و به همین دلیل کامیون‌های ایرانی از فرصت خوبی در ترانزیت بار در این مسیر برخوردارند. بخش قابل‌توجهی از صادرات ایران به گرجستان شامل کالاهایی می‌شود که مواد اولیه یا مواد نیمه‌نهایی مورد نیاز برای تولید کالاهای نهایی را تشکیل می‌دهد، این کالاها در واحدهای صنعتی مستقر در مناطق آزاد گرجستان برای تولید محصولات نهایی استفاده می‌شود که در بازار گرجستان عرضه می‌شود. با این حال صادرات ایران به گرجستان از نظر وزن و ارزش از واردات بیشتر است؛ واردات ایران از گرجستان بیشتر شامل کالاهایی مانند گوشت، چوب و خودرو می‌شود و ایران بیش از همه اقلام کشاورزی، مواد غذایی و مصالح ساختمانی به گرجستان صادر می‌کند.» او در توضیح بیشتر در مورد واردات خودرو از گرجستان به ایران گفت: «صنعت خودروسازی گرجستان در حال رشد است و خودروهای گرجستانی بیشتر به صورت ورود موقت به ایران وارد می‌شوند و البته خودروهای گرجی قیمت تمام‌شده بهتری نسبت به دیگر خودروهای وارداتی به ایران دارند.البته عضویت این کشور در اتحادیه اروپا سبب شده در تجارت با ایران با احتیاط بیشتری رفتار کند اما به هر حال در مناطق آزاد گرجستان همچنان فضای مستعدی برای تجارت کالاهای ایرانی وجود دارد و ایرانی‌ها می‌توانند در قالب جوینت‌وِنچر (سرمایه‌گذاری مشترک) با گرجی‌ها اقدام به تولید و تجارت کالا در این کشور کنند، البته این نکته را نباید از یاد برد که ایرانی‌ها همچنان در انتقال پول از گرجستان به ایران با مشکل روبه‌رو هستند زیرا ایران به اف‌ای‌تی‌اف ملحق نیست.»

  

گرجستان مبدا مناسبی برای واردات است؟

 

زمانی که بحث واردات دست‌دوم‌ها داغ شد، اکثر کارشناسان معتقد بودند این قبیل خودروها نه‌تنها از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌خصوص دوبی، بلکه با حجم بیشتری از کشورهای ناحیه قفقاز به‌ویژه گرجستان و ارمنستان راهی کشورمان خواهند شد. دراین میان به‌احتمال زیاد گرجستان مبدا اصلی وارداتی‌های دست‌دوم خواهد بود.بر این اساس واردات خودروی دست‌دوم به‌ارمنستان و گرجستان آزاد است و بیشترین حجم این مدل خودروها در این دو کشور، به‌اروپا و آمریکای‌شمالی اختصاص دارد.

 

از میان برندهای شناخته‌شده در ایران تویوتا، لکسوس، مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، پورشه، هوندا، میتسوبیشی و نیسان نام‌هایی هستند که محصولات‌شان در میان خودروهای دست‌دوم وارداتی حاضر در بازار گرجستان در برابر دیگر مدل‌ها فراوانی بیشتری دارد.یکی از فوایدی که واردات خودرو از گرجستان دارد را برخی از کارشناسان به دلیل پایین بودن قیمت در آن منطقه می‌دانند. گرجستان از قوانین بازار آزاد تبعیت می‌کند و تعرفه واردات سنگینی ندارد. از طرف دیگر برخلاف کشورهای اروپایی و آمریکایی، هزینه تعمیر و سرویس خودروهای دست‌دوم نیز در این کشور بسیار مناسب تمام می‌شود و به همین خاطر است که بسیاری از خودروهای دست‌دوم به گرجستان راه می‌یابد و مورد بازسازی قرار می‌گیرند و بسیار خوش‌قیمت به کشورهای همسایه گرجستان نظیر اوکراین، ترکیه، آذربایجان و حتی کشورهای‌‌ اروپایی نظیر سوئد فروخته می‌شوند.

 

حال باید دید اگر ماجرای واردات خودروهای دست‌دوم که  اواخر پارسال مجلس تصویب کرد‌ به نتیجه رسید، شاهد ورود خودروهای کارکرده بنزینی از گرجستان خواهیم بود؟ یا ماجرا به سمت خودروهای برقی خواهد رفت. این موضوع در حالی است که قانون واردات خودروهای برقی و هیبریدی دست‌دوم نیز از راه رسیده است. طبق الزام نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت صمت یک ماه وقت دارد تا آیین‌نامه مربوط به واردات خودروهای دست‌دوم برقی و هیبریدی را تهیه و به هیات ‌وزیران ارسال کند.

  

گرجستان بازار دست دوم‌هاست

 

حالا که نمایندگان مجلس الزام کرده‌اند باید شاهد ورود خودروهای دست‌دوم برقی و هیبرید باشیم و گرجستان هم بازار دست دوم‌ها است، باید دید شاهد ورود خودروی دست‌دوم برقی از این کشور خواهیم بود یا خیر. البته نباید فراموش کرد در این میان وزیر صمت باید دو سر بازی کند. او به دلیل سابقه مپنایی به مبحث خودروی برقی بسیار علاقه‌مند است. از سوی دیگر در آخرین روزهای سال قبل گفت از کلمه خودروی کارکرده کهیر می‌زند. اما تکلیف مشخص نیست از واردات خودروهای کارکرد‌ه برقی نیز وزیر کهیر می‌زند یا خیر؟ اگر دولت چهاردهم بر‌سر کار بیاید که البته کمتر از یک ماه دیگر است، آیا وزیر جدید هم به خودروی برقی و دست‌دوم و ... اصلا واردات علاقه دارد که گرجستان را به عنوان مبدا جدید واردات خودرو ‌علم کنیم.

 

کدخبر: ۵۶۰۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر