کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۳۸۸
تاریخ خبر:

بوگاتی جدید عصاره قدرت، سرعت ‌و‌ زیبایی

بوگاتی جدید عصاره  قدرت، سرعت ‌و‌ زیبایی

توربیون 2026‌؛ شاهکار جدید صنعت خودروسازی رونمایی شد

هفت صبح| جانشین افسانه‌ای بوگاتی شیرون به نام توربیون رونمایی شد. خودرویی که مدت‌ها تبلیغات و نامش بر‌سر زبان‌ها بود،‌ بالاخره رخ نشان داد. بوگاتی توربیون یا توربیلون جدید در مراسمی پرستاره در مولشیم فرانسه به نمایش درآمد و این نشان‌دهنده تحولی کامل از موتور W16 نمادین بوگاتی به سوی الکتریکی شدن است.

6

مت ریمک، خالق خودروی تمام الکتریکی نورا و سریع‌ترین خودروی الکتریکی دنیا، نقش کلیدی در این تحول ایفا کرده است.بوگاتی توربیون برخلاف انتظارات، کاملا الکتریکی نیست. با گذشت سه سال از زمان پیوستن ریمک به بوگاتی و پورشه، انتظار می‌رفت ‌ بوگاتی جدید از پیشرانه نورا استفاده کند و تمام الکتریکی شود‌ اما اینطور نشد. توربیون یا توربیلون مسیری مشابه با فراری SF90 استراداله و مک‌لارن آرتورا را طی کرده و به عنوان یک خودروی هیبریدی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد بوگاتی وارد بازار شده است.

‌مشخصات فنی توربیون

‌ توربیون قطعه‌ای مکانیکی است که در ساعت‌های گران‌قیمت برای افزایش دقت استفاده می‌شود. هرچند این خودرو شباهت زیادی به شیرون دارد اما توربیون خودروی کاملاً جدیدی است که از مونوکوک جدید، سیستم تعلیق جدید و پیشرانه V16 هیبریدی جدیدی بهره می‌برد. همانطور که قبلاً مشخص شده بود، در سینه هایپرکار جدید بوگاتی یک نیروگاه 8/3 لیتری V16 تنفس طبیعی قرار گرفته است که تا ۹ هزار rpm دور می‌گیرد و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه که با کمک کاسورث توسعه پیدا کرده، هرچند بسیار بزرگ‌تر از موتور W16 شیرون است اما تنها ۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

علاوه بر این، یک سیستم هیبریدی هم در اینجا وجود دارد که از دو موتور الکتریکی روی محور جلو و موتور سوم در عقب به همراه باتری ۲۵ کیلووات ساعتی تشکیل شده است. این سیستم با تولید ۸۰۰ اسب بخار قدرت، مجموع خروجی را به ۱۸۰۰ اسب بخار می‌رساند. به لطف این نیروی عظیم و لاستیک‌های چسبنده و اختصاصی میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲، توربیون ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

4

جانشین شیرون پس از ۵ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ظرف تنها ۱۰ ثانیه به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که در کمتر از ۲۵ ثانیه به حداکثر سرعت ۳۸۰ کیلومتر بر ساعت خود دست پیدا می‌کند اما این هم پایان ماجرا نیست زیرا با استفاده از سوئیچ ویژه سرعت، بال عظیم عقب خودرو پایین می‌رود و حداکثر سرعت به ۴۴۵ کیلومتر بر ساعت افزایش می‌یابد. توربیون با وجود تجهیز به قوای محرکه هیبریدی، سبک‌تر از شیرون است و می‌تواند صرفاً با نیروی برق هم حرکت و تا ۶۰ کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی طی کند. بوگاتی فعلاً حرفی در مورد سرعت شارژ هایپرکار جدید خود نزده ولی می‌دانیم که توربیون از معماری ۸۰۰ ولتی برخوردار است.

‌مشخصات ظاهری و داخلی بوگاتی جدید

توربیون در بیرون کاملاً نمای آشنای یک بوگاتی را دارد و بسیار شبیه شیرون به نظر می‌رسد. در جلوی خودرو همچنان همان جلوپنجره‌ نعل اسبی را می‌بینیم که هوای مورد نیاز رادیاتورها را تغذیه می‌کند و درعین ‌حال باعث افزایش داون‌فورس می‌شود. در عقب نیز دیفیوزری بزرگ و چراغ‌های باریک دیده می‌شود و بال عقب فعال خودرو هم می‌تواند به‌عنوان ترمز هوایی عمل کند. توربیون همچنین از سیستم تعلیق چند اتصالی کاملاً جدیدی بهره می‌برد که ۴۵ درصد از تعلیق شیرون سبک‌تر است. توربیون برخلاف شیرون به درهای پروانه‌ای دووجهی مجهز است که به‌صورت برقی باز و بسته می‌شوند.

زمانی که این درها باز می‌شوند، کابین آنالوگ خیره‌کننده‌ای را نمایان می‌کنند. در اینجا خبری از نمایشگر نیست و سه صفحه دایره‌ای بزرگ که روی فرمان نصب شده‌اند همه‌چیز از سرعت گرفته تا دور موتور و مقدار سوخت را نشان می‌دهند. این آمپرها که توسط ساعت‌سازان سوئیسی طراحی و ساخته شده‌اند، روی ستون فرمان قرار دارند تا هنگام چرخاندن فرمان ثابت بمانند. روی کنسول وسط هم دکمه‌های آلومینیومی، کنترل‌های دوار و یک اهرم کریستالی دیده می‌شود که موتور V16 را روشن می‌کند. هرچند در داخل توربیون همه‌چیز آنالوگ است اما یک نمایشگر لمسی مخفی در بالای کنسول مرکزی هم وجود دارد که در صورت تمایل راننده بالا می‌آید و امکان دسترسی به اپل کارپلی را فراهم می‌کند.

‌قیمت بوگاتی توربیون

هرچند توربیون هم‌اکنون معرفی شده است اما تولید آن تا قبل از سال ۲۰۲۶ آغاز نخواهد شد و در حال حاضر همچنان در مرحله آزمایش قرار دارد. از این هایپرکار جدید فقط ۲۵۰ دستگاه ساخته خواهد شد که قیمت پایه هرکدام از 6/3 میلیون یورو معادل 9/3 میلیون دلار آغاز می‌شود.

 

منبع: پدال
کدخبر: ۵۶۱۳۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر