کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۵۰۰
تاریخ خبر:

نهنگ جاده‌های ایران

نهنگ جاده‌های ایران

درباره دو کامیون قدیمی آمریکایی که در ایران طرفداران زیادی دارند

هفت صبح|‌ شاید معروف‌ترین کامیونی که در جاده‌های ایران رفت‌وآمد می‌کند، نهنگ سبز آقای مسعود فتاحیان باشد. این کامیون قدیمی آمریکایی از برند کرین کریر، حداقل 43سال پیش ساخته شده اما صاحبش به‌شکلی از آن نگه‌داری کرده که فرسوده‌بودنش به چشم نمی‌آید و همچنان با آن بار حمل می‌کند. علاوه‌بر جاده‌ها، در همایش‌های کامیون‌بازان هم پرطرفدار است و بازدیدکنندگان برای عکس گرفتن با آن صف می‌کشند.

 

صفحه آقای فتاحیان به اسم «مستر نهنگ» که مختص کامیون سبز رنگ و سفرهایش با این کشنده فوق سنگین است، 77هزار دنبال‌کننده دارد. اینکه او، چقدر بابت ظاهر و باطن این کامیون هزینه کرده است، مشخص نیست؛ اما خودش می‌گوید ارزشش را داشته و دارد.

 

رنگ سبزی که فتاحیان برای این کامیون انتخاب کرده، آن را در ایران خاص کرده است. کابین کامیون را با ظاهر سنگ مرمر تزئین کرده، سقف داخل کامیون و قسمت‌های زیادی از بدنه کامیون را آینه‌ای کرده و دو اگزوز بزرگ هم از کنار کابین به بالا برده است. یک جفت شاخ هم بالای این کامیون قرار داده و کنار بدنه‌اش نوشته: «راه خوب از راه خوب ساخته می‌شود.» اما چرا کامیون‌بازها اسم نهنگ را روی این ماشین سنگین گذاشته‌اند؟

 

کمپانی سی‌سی‌سی یا کرین کریر کمپانی یک کارخانه آمریکایی است که از 78سال پیش کامیون‌های حمل زباله و ساخت‌وساز می‌سازد. در سال‌های 1358 تا 1360، تعداد خیلی محدودی از مدل کامیون آقای مسعود فتاحیان وارد ایران شد. رنگ‌های نارنجی و سفید این کامیون در ایران هنوز موجود است اما فقط یک نهنگ سبز در ایران وجود دارد.

 

اما چرا نهنگ؟ برخی کامیون‌بازها می‌گویند این ماشین را نیروی دریایی وارد ایران کرده بود و به همین دلیل اسم نهنگ را روی آن گذاشتند. ماشین آقای فتاحیان مدل سال 1981، یعنی 43سال پیش است و بالاترین مدل کامیون نهنگ در ایران به حساب می‌آید. طراحی این کامیون در دهه 80 و 90میلادی در آمریکا طرفداران زیادی داشت و بسیاری از کامیون‌بازهای ایرانی هم به‌خاطر ظاهر همین کامیون، عاشق دنیای ماشین‌های سنگین شدند. در حال‌حاضر هم، برند پیتربلت کامیون‌هایی با همین شکل و شمایل می‌سازد که طرفداران خاص خود را دارد.

 

این ماشین در اصل یک کامیون «زیر سنگین» است و بارهای به شدت سنگین را می‌تواند جا‌به‌جا کند، به همین‌علت با سرعت بسیار کمی در جاده‌ها حرکت می‌کند. اما صاحب این نهنگ تغییراتی در دیفرانسیل و گیربکس آن داده تا بتواند با سرعت بیشتری حرکت کند و تا 20تن بار حمل کند. آقای فتاحیان حداقل 5سالی می‌شود که در اصفهان با نهنگش قیرکشی می‌کند و به خارج از کشور هم بار می‌برد.

  

رقیب نهنگ سبز؛  شوالیه مشکی

 

نهنگ آقای فتاحیان در سال‌های اخیر در همایش‌های مختلف کامیون‌بازان در تهران و شیراز و ...، شرکت کرده و هر بار بیشترین توجه را در بین کامیون‌های آمریکایی قدیمی به خود جلب کرده است.

 

اما یک کامیون کشنده آمریکایی و قدیمی دیگر هم در ایران وجود دارد که رقیب سرسخت نهنگ سبز است. کامیون برند «ماک» به رنگ مشکی متعلق به آقای جعفر روحی، اهل استان همدان است که آن چنان در جاده‌ها رفت و آمد نمی‌کند اما در همایش‌ها، حضوری پررنگ دارد.

 

این ماک مشکی که به شوالیه مشکی ایران معروف است، مانند نهنگ سبز، بازسازی و تیونینگ شده. آقای روحی 8ماه روی کاستوم و شخصی‌سازی این ماک وقت گذاشته و قیمت این کامیون با این طراحی را حداقل 4میلیارد تومان تخمین می‌زند.

 

شرکت ایران کاوه در اوایل دهه 1350، کامیون ماک را وارد ایران کرد. تنها ماک مشکی ایران متعلق به آقای روحی است و تاریخ تولیدش به سال 1354، یعنی 49سال پیش می‌رسد.

 

کدخبر: ۵۵۹۵۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر