کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۷۳۸
تاریخ خبر:

جزئیات تازه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور از زبان مستندسازان روایت فتح

جزئیات تازه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور از زبان مستندسازان روایت فتح

در طول پنج شش روزی که برای تهیه مستند رفته بودیم، شاهد مه‌گرفتگی، بارندگی شدید و صعب‌العبور منطقه بودیم

محسن طلائی، مستندساز و مدیر تولید گروه مستند روایت فتح که به همراه عوامل تولید بعد از سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور به منطقه ورزقان اعزام شده، درباره سوالاتی که پیرامون شهادت رئیس جمهور و هیات همراه وجود داشت، گفت: ما یک روز بعد از وقوع سانحه یعنی ۳۱ اردیبهشت به سمت منطقه وقوع حادثه حرکت کردیم. در آنجا با فرماندهان سپاه، گروه هلال احمر، مسئولین شهرهای خداآفرین و ورزقان، مردم بومی و محلی، بسیجیان و کسانی که درگیر عملیات جست‌وجوی شهدا بودند، مصاحبه کردیم.

 

طلائی ادامه داد: ما روستاهای اطراف و منطقه‌ای را که بالگرد در آن سقوط کرده بود، به طور کامل تصویربرداری کردیم. در طول پنج شش روزی که برای تهیه مستند رفته بودیم، شاهد مه‌گرفتگی، بارندگی شدید و صعب‌العبور منطقه بودیم.

 

این مستندساز افزود: طبق شواهدی که از مسئولین و شاهدان سانحه به دست آوردیم، شرایط نامساعد و ناآرام جوی منطقه دلیل اصلی سقوط بالگرد رئیس جمهور بوده است. در مصاحبه‌ای که مشغول ضبط آن بودیم، دیدیم که حدود هفت هشت بار فضای پشت‌سر مصاحبه‌شونده مه‌آلود و مجدد صاف شد. یعنی منطقه‌ای که هوای صافی داشته، به یکباره مه‌آلود و ابری می‌شده است. در حالی که آن روز بارندگی شدید و هوای مه‌آلود منطقه را فرا گرفته بود، که فاصله چند متری هم قابل دید نبوده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که از همان ابتدا در برخی رسانه‌ها اعلام شده بود بالگرد حامل رئیس جمهور با پهپاد آکینجی ترکیه پیدا شده، ولی مسئولین چنین ادعایی را رد کرده بودند، توضیح داد: بنا به گفته مسئولین، پهپاد ترکیه‌ای نتوانسته مختصات دقیق بالگرد را ارسال کند؛ این پهپاد چند نقطه را اعلام کرده، که بالگرد در هیچ کدام از آن مناطق اعلامی نبوده است. با این حال، حوالی صبح دوشنبه (۳۱ اردیبهشت) با بهتر شدن شرایط جوی و امکان جستجوی پهپادی، لاشه بالگرد دیده شد و همزمان نیروهای جستجوگر هم که به صورت زمینی عملیات جست‌وجو را ادامه می‌دادند، با لاشه بالگرد روبه‌رو شدند.

 

به گفته مدیر تولید گروه مستند روایت فتح، بنا به گفته مسئولین، در شب وقوع سانحه جمع کثیری از بسیجیان، مردم بومی، نیروهای نظامی و انتظامی، جمعیت هلال احمر و ... درگیر عملیات جست‌وجو بودند. از زمانی که رئیس جمهور وارد استان آذربایجان شرقی شد، روایتگری ما در مستند آغاز و تلاشمان این بود تا تمام وقایع را به تصویر بکشیم. در منطقه ورزقان شاهد بودیم که آب‌وهوا علت اصلی سقوط بالگرد بود. آب‌وهوایی که کاملاً در منطقه ناآرام است.

 

این مستندساز با بیان اینکه ما یکم خرداد ابتدا مراسم تشییع شهدا را پوشش دادیم، بعد با فرمانده سپاه استان آذربایجان شرقی مصاحبه گرفتیم، گفت: فردای آن روز به منطقه خداآفرین رفتیم و روز بعد همراه با نیروهای جمعیت هلال احمر استان به محل سقوط و لاشه بالگرد و محل عروج پیکر رئیس جمهور، امام جمعه استان و سایر شهدا رفتیم و صحنه دلخراش و ناراحت کننده وقایع را تصویر برداری کردیم. در روز بعد به بسیجیان و روستاهای اطراف و مردم بومی که به عنوان بلدچی منطقه در روز واقعه حضور داشتند سر زدیم و با آنها گفتگو کردیم و همچنین مسئولین شهر ورزقان را با خود به منطقه حادثه همراه و با آنها صحبت و مصاحبه کردیم.

 

وی در پاسخ به دو ابهام پیش آمده مبنی بر اینکه چطور آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم تلفن یکی از همراهان را که در فاصله چند متری بوده پاسخ داده؟ و چطور با وجود سیگنال‌دهی تلفن همراه موقعیت جغرافیایی آنها با تاخیر شناسایی شد؟ توضیح داد: روز شنبه خدمت امام جمعه شهر ورزقان بودیم. گویا آیت‌الله آل هاشم تا چند ساعت می‌توانسته جوابگوی تلفن باشد، اما نزدیک غروب دیگر پاسخ تماس‌ها را نمی‌دهند. انگار حدود ۲۰ تا ۳۰ متر آیت‌الله آل هاشم با لاشه بالگرد فاصله داشته است. اینکه ایشان از بالگرد پرت شدند، یا خودشان از آنجا فاصله گرفتند، اطلاع نداریم.

 

طلائی ادامه داد: بنا به شنیده‌ها تلفن همراه یکی از افراد بعد از سقوط روشن بوده و وزارت ارتباطات با توجه به شرایط و امکانات مخابراتی منطقه، فقط توانسته محدوده مختصات محل وقوع حادثه را که یک تا دو کیلومتر بوده مشخص کند؛ اما بدلیل مه‌آلود بودن، بارندگی شدید و صعب‌العبور بودن منطقه، زمان جست‌وجو طول کشیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کدخبر: ۵۵۹۷۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر