کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۲۲۳
تاریخ خبر:

همه چیز درباره آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت

همه چیز درباره آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت

گفته می‌شود قطع برق، دود شدید و قطع دستگاه از بیماران از عوامل مرگ قربانیان بوده است

هفت صبح| همین چند وقت پیش بود که بیمارستان گاندی در تهران طعمه حریق مهیبی شد که بیماران بستری در بیمارستان از این حادثه جان سالم به‌در بردند اما حالا سریال آتش‌سوزی در بیمارستان‌های خصوصی به بیمارستان بین‌المللی قائم رشت واقع در بلوار شهید افتخاری در مرکز شهر رسید که با برجای گذاشتن 9کشته، تراژدی تلخ‌تری را نسبت به حادثه گاندی رقم زد.

 

کلنگ احداث این بیمارستان در سال 1388، در زمینی به مساحت 15هزار متر مربع زده شد و در فروردین‌ماه سال 1392 و با زیربنایی بالغ بر 27هزار متر مربع در 6طبقه به مدیریت دکتر علیرضا کریم‌زاد به بهره‌برداری رسید. از شنیده‌ها حاکی است که با شروع شیوع کرونا و باتوجه به وضعیت اضطراری آن زمان، طبقه منفی یک این بیمارستان نیز که قبلا قرار بود به عنوان پارکینگ مورداستفاده قرار بگیرد، مجهز به تجهیزات بیمارستانی شده و به عنوان بخش بستری شروع به فعالیت کرد. هر چند چند سالی از پایان پاندمی کرونا می‌گذرد اما طبقه منفی یک به‌رغم گلایه بیماران از عدم‌تهویه مناسب و همچنین راهروهای تنگ و باریک، همچنان پذیرای بیماران بود و بخش آی‌سی‌یو، بخش نوزادان و همچنین آزمایشگاه بیمارستان نیز در این طبقه قرار داشت.

   

ماجرای آتش‌سوزی چه بود؟

 

دقایق اولیه بامداد سه‌شنبه 29خرداد ماه امسال دود غلیظی اطراف بیمارستان قائم رشت را گرفت و بلافاصله صدای ماشین‌های آتش‌نشانی که تقریبا از همه ایستگاه‌های آتش‌نشانی رشت به محل اعزام شده بودند، در خیابان پیچید. امدادگران آتش‌نشانی در همان دقایق ابتدایی متوجه شدند که در زیرزمین و قسمت تاسیسات، شعله‌های آتش بیش از دیگر قسمت‌های ساختمان است و به کمک نگهبانان و همراهان بیماران، اقدام به تخلیه بیماران و انتقال آنها به بیمارستان‌های پورسینا و هفده شهریور کردند.   

 

یکی از همراهان بیماران که شاهد عینی این آتش‌سوزی مهیب بود در مورد وضعیت دقایق ابتدایی اطفای حریق می‌گوید: «بیماران وحشت کرده بودند و افرادی که توانایی حرکت داشتند، با پای خودشان از محل بیمارستان خارج شدند. بقیه بیماران نیز با کمک نیروهای امدادی یا همراهان خود، از بیمارستان بیرون برده شدند.» تعداد بیماران بستری در بیمارستان 142نفر بود که 5کودک نیز در بیمارستان بستری بودند. در ابتدا شایعه شده بود که یک کودک قربانی حریق شده است اما بعدا این موضوع تکذیب شده و هر 5کودک بستری در بیمارستان قائم در همان دقایق اولیه بعد از وقوع حریق به بیمارستان هفده شهریور منتقل شدند.

  

9نفر قربانی شدند

 

ساعت هنوز به 7صبح نرسیده بود که عملیات اطفای حریق در بیمارستان قائم به پایان رسید. سپس بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت اعلام کرد که در این حادثه، 9نفر جان خود را از دست داده‌اند که ۶نفر آنها، زن و ۳نفر، مرد بودند. یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: ۹نفر از بیماران بستری در بخش‌های ویژه بیمارستان قائم رشت که دچار آتش‌سوزی شده بود، حین جابه‌جایی و انتقال از بیمارستان، جان باختند و احتمال افزایش جان‌باختگان این حادثه وجود دارد.

 

استاندار گیلان نیز اعلام کرد ۱۴۲بیمار از این بیمارستان منتقل شدند که ۱۰۹نفر در بخش عادی و ۳۳نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بوده‌اند. برخی شایعات حاکی است ۳۳نفر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه حین جداکردن دستگاه‌ها از آنها و انتقال از بیمارستان فوت کرده‌اند؛ البته هنوز این گفته‌ها به تایید رسمی نرسیده و در حد شایعات است.

 

شهرام مومنی، رئیس آتش‌نشانی گیلان در خصوص آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت اینطور توضیح داد: «ساعت 1:30 بامداد، حریق را به ما گزارش دادند و متوجه شدند در زیرزمین قسمت تاسیسات میزان حریق بیشتر است. 142بیمار در این بیمارستان بستری بودند که به همین علت وضعیت اضطراری اعلام می‌شود و درخواست نیروی بیشتر می‌کنیم که در مجموع 140آتش‌نشان از رشت و یکی از شهرهای اطراف اعزام می‌گردند. میزان زیادی دود در طبقات منتشر شده بود اما حریق فقط در طبقه منفی یک بود. بررسی‌ها نشان می‌داد که حریق به بقیه طبقات و نمای ساختمان سرایت نکرده است. تمامی افراد از داخل دود و حریق به سلامت خارج شدند اما به علت بستری بودن برخی بیماران در قسمت آی‌سی‌یو و قطع برق و دود زیاد، 9نفر از این افراد جان خود را از دست دادند. علت اصلی فوت این افراد، قطع برق و مشکل در انتقال آنها بوده.»

 

شهرام مومنی در خصوص میزان تجهیزات اطفا حریق بیمارستان گفت: «بیمارستان قائم و دو مورد دیگر در شهر رشت، حداقل ایمنی از جمله سیستم اعلام حریق، خاموش‌کننده‌های پودری و ... را دارند؛ اما سیستم بارنده در زمانی که این بیمارستان تاسیس شد به آن تعلق نگرفت.» همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص علت وقوع این حادثه گفت: «براساس بررسی‌های اولیه حریق بیمارستان قائم (عج) رشت از اتاق یو.پی.اس و تاسیسات برق اضطراری در طبقات زیرین بیمارستان شروع شده است.

   

تشکیل پرونده قضایی

 

بلافاصله بعد از اعلام مرگ 9بیمار در حادثه آتش‌سوزی بیمارستان رسیدگی به موضوع در دستور کار قضایی قرار گرفت و اجساد قربانیان با دستور بازپرس جنایی راهی سردخانه پزشکی‌قانونی شد. حجت الاسلام صادقی افزود: «قاضی ویژه‌ای برای رسیدگی به این حادثه معین شده که پس از روشن‌شدن تمامی ابعاد پرونده و علت حادثه، با مسببان و اهمال‌کنندگان، برخورد قاطع و قانونی صورت می‌گیرد.» بنابراین، گزارش رسیدگی به این حادثه تا روشن شدن علت قطعی و برخورد با مسببین و مقصرین حادثه در جریان کار قضایی قرار دارد.

 

کدخبر: ۵۶۱۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر