کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۳۱۵
تاریخ خبر:

بررسی پرونده ماموران پلیس که حین خدمت، شهید شدند

بررسی پرونده ماموران پلیس که حین خدمت، شهید شدند

مامورانی که قربانی سارقان و اوباش شدند

هفت صبح| چند روز قبل بود که در محله نارمک تهران، سه مامور پلیس با شلیک هفت‌تیر یکی از شروران منطقه شرق تهران، کشته شدند و حال دو مامور دیگر نیز وخیم اعلام شد. حکایت ماموران پلیسی که در حین خدمت، قربانی خشم سارقان، قاچاقچیان، قاتلان یا شروران می‌شوند و اتفاقا در چند وقت اخیر از این دست اخبار زیاد می‌شنویم. این پرونده راجع به مامورانی است که درست است باید قانون استفاده از اسلحه را رعایت کنند اما در پاره‌ای از ماموریت‌ها، وقتی مامور اسلحه نداشته، سارقان و قاتلان هم رحم نداشتند!

  

قتل مامور کلانتری نامجو به دست سارق

 

سارقی که مامور کلانتری نامجو را به شهادت رسانده و با حکم قضات دادگاه کیفری یک استان تهران به قصاص محکوم شده بود، با تایید حکم از سوی قضات دیوان‌عالی کشور در یک قدمی چوبه‌دار قرار گرفت. ساعت 5صبح سیزدهم شهریور سال 1402، مردی در تماس با کلانتری 106 نامجو گفت: «لحظاتی قبل، خواهرم به من پیامک داد و نوشت که سارقی به خانه‌اش رفته و در حال سرقت است. با این تماس، ماموران کلانتری بلافاصله راهی محل شدند. یکی از ماموران، به نام استوار امیر کیوان‌لو از راه‌پله‌ بالا رفت و با سارق 20ساله روبه‌رو شد. وقتی قصد داشت وی را بازداشت کند، سارق با چاقو، ضربه‌ای به سینه مامور پلیس زد و سپس، از پله‌ها به سمت پایین فرار کرد اما وقتی قصد داشت از در ورودی خانه خارج شود، ماموران پلیس او را دستگیر کردند. استوار کیوان‌لو هم به بیمارستان منتقل شد اما به‌خاطر شدت جراحات وارده تسلیم مرگ شد و به درجه رفیع شهادت، نائل آمد.

 

در ادامه، سارق پس از انتقال به کلانتری در اظهاراتش گفت: «چند سال‌پیش از شهرستان به تهران آمدم و در میدان شوش کارتن‌خوابی می‌کردم؛ به شیشه و هروئین هم اعتیاد دارم. روز حادثه، هروئین مصرف کرده بودم و برای سرقت، وارد خانه‌ای شدم که فکر می‌کردم خالی است؛ اما ناگهان متوجه شدم دختر جوانی در اتاق است که مجبور شدم او را تهدید و در اتاق حبس کنم تا بتوانم بدون دردسر اموال باارزش خانه مانند طلا، تلفن همراه و دوربین عکاسی را سرقت کنم اما وقتی قصد داشتم از پله‌ها فرار کنم با مامور پلیس مواجه شدم و برای اینکه دستگیرم نکند؛ با چاقو ضربه‌ای به او زدم اما جلوی در دستگیرم کردند.» به‌دنبال اعترافات صریح متهم و بازسازی صحنه جرم و همین‌طور گزارش پزشکی قانونی مبنی بر سلامت روان وی، تحقیقات تکمیل و پرونده برای رسیدگی به شعبه 13 دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

  

حمله به مامور پلیس توسط بیمار روانی

 

این حادثه ظهر یازدهم شهریورماه در اورژانس بیمارستان ولایت شهرستان دامغان رخ داد و استوار دوم رحیمی، از کارکنان نیروی انتظامی جان خود را از دست داد و به شهادت رسید. ماجرا از این قرار بود که متهم، روز حادثه به‌دلیل مشکلات خانوادگی و درگیری با آنها به پشت‌بام رفته و قصد خودکشی داشت اما ماموران و اورژانس اجتماعی، ‌مانع وی شدند و او را به بیمارستان ولایت دامغان انتقال دادند. او در بیمارستان، با کارکنان درگیر شد و قصد فرار از بیمارستان را داشت که هنگام فرار، مامور پلیس مانع او شد و وی را مهار کرد اما وی با مامور پلیس، درگیری فیزیکی پیدا کرده و با دستیابی به اسلحه پلیس به سمت وی شلیک کرد و این مامور را، موردهدف قرار داد و به شهادت ‌رساند. بعد از این اتفاق، بیمار دستگیر شد و در اختیار ماموران پلیس قرار گرفت. در ادامه پرونده، وی به دادسرای جنایی تهران انتقال یافت و به دستور بازپرس متهم در اختیار کارشناسان پزشکی قانونی قرار گرفت تا به‌صورت تخصصی‌تر، سلامت روانی وی مورد بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که قاضی دستور داده، متهم در بیمارستان اعصاب و روان بستری شود و تحت درمان قرار بگیرد تا به‌زودی نتیجه متخصصان اعلام شود.

  

خودکشی مرد مسلح پس از شهادت مامور پلیس

 

این خبر برای تیرماه 1401 است. رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از شهادت مامور کلانتری ۱۰۸ نواب، حین اجرای ماموریت در محله نواب خبر داد. سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، رئیس وقت پلیس پیشگیری پایتخت در تشریح این خبر گفته بود: «صبح روز حادثه، زنی با همراه داشتن حکم جلب همسرش به کلانتری ۱۰۸ نواب، مراجعه و درخواست اجرای حکم را داشته که در این رابطه، سرگرد محمد یاسمی از عوامل کلانتری برای انجام این ماموریت با راهنمایی شاکی به آدرس مورد نظر اعزام شد. در مراجعه مامور به در منزل متهم برای تفهیم حکم و انجام دستور مقام قضائی، متهم با اسلحه کمری از در خانه خارج شده و بلافاصله مامور را از ناحیه سینه هدف گلوله قرار داد. او همچنین به سمت شاکی که همسرش بود نیز، تیراندازی کرده و وی را مجروح کرد؛ پس از آن، او با همان سلاح، اقدام به خودکشی کرد.» موقوفه‌ای با بیان اینکه مامور وظیفه‌شناس به علت شلیک مستقیم گلوله به قلبش، به درجه رفیع شهادت نائل شد، گفت: «سرگرد محمد یاسمی متولد دی ماه سال ۶۳ ، متاهل و دارای دو فرزند دختر بود.»

 

شهادت مامور پلیس در درگیری با سارقان مسلح در کارون

 

به‌دنبال درگیری مسلحانه میان باند 4نفره اشرار و سارقان مسلح، ماموران که پس از تلاش‌ شبانه‌روزی و انجام کار اطلاعاتی مستمر، مخفیگاه باند سارقان مسلح و اشرار را در شهرستان کارون شناسایی کرده بودند، جمعه گذشته پس از هماهنگی قضایی، این محل را محاصره کردند. اما هنگام عملیات دستگیری، سارقان مسلح به سمت ماموران تیراندازی کردند که با آتش متقابل سنگین و مقتدرانه پلیس مواجه شده و در این درگیری، 3نفر از افراد شرور و سارقان مسلح کشته شدند و یک نفر دیگر از آنان زخمی شد. به‌گفته سردار سیدمحمد صالحی، فرمانده انتظامی خوزستان، در این درگیری یکی از ماموران پلیس به‌نام سرهنگ‌دوم هادی کنعانی نیز بر اثر اصابت گلوله مجروح و به بیمارستان منتقل شد و با وجود تلاش پزشکان، به‌دلیل شدت جراحات وارده جمعه‌شب به درجه شهادت نائل آمد. وی گفت: «در بازرسی از مخفیگاه افراد شرور مسلح تعدادی سلاح و مهمات سرد و گرم و ابزارآلات جرم کشف شده است.»

 

شهادت سرباز در تعقیب و گریز قاچاقچیان

 

سرباز وظیفه‌شناس، تابلوی ایست را بالا گرفت و با هشدار از راننده قاچاقچی خواست توقف کند، اما راننده بی‌رحم که قصد تسلیم شدن نداشت با سرعت به‌سوی او حرکت کرد و لحظاتی بعد، حادثه‌ای هولناک رقم خورد؛ حادثه‌ای که جان سرباز وظیفه‌شناس را گرفت و راننده قاچاقچی به اتهام قتل عمد بازداشت شد. این حادثه حدود ساعت 3:30 بعدازظهر چهارشنبه در آبان 1400، در شهرستان سرچهان در استان فارس رخ داد. آن روز ماموران گشت پلیس در یکی از جاده‌های این شهر متوجه 3خودروی پژو405 شدند که با سرعت زیادی در حرکت بودند. آنها که به ماجرا مشکوک شده بودند به تعقیب این خودروها پرداختند و کمی بعد معلوم شد که هر 3خودرو حامل بار قاچاق هستند و در این شرایط، ماموران به آنها دستور ایست دادند. قاچاقچیان با مشاهده خودروی پلیس تلاش کردند که با ورود به خیابان‌های شهر از دست ماموران فرار کنند. تیم گشت پلیس همزمان با تعقیب خودروها، ماجرا را به مرکز گزارش و درخواست کمک کرد. هر چند در جریان عملیات تعقیب و گریز، 2خودرو توانستند با ورود به خیابان‌های مختلف از دست پلیس فرار کنند، اما ماموران همچنان در تعقیب آخرین خودرو بودند و با بی‌سیم مسیر فرار راننده را به نیروهای کمکی گزارش کردند.

 

تیمی از ماموران کلانتری که استوار وظیفه‌ ایمان حاتمیان نیز یکی از آنها بود، برای دستگیری قاچاقچیان وارد شدند. آنها به سرعت راهی همان خیابانی شدند که مسیر فرار خودروی حامل بار قاچاق بود. وقتی در آنجا مستقر شدند، استوار ایمان حاتمیان درحالی‌که تابلوی ایست در دست داشت، کنار خیابان قرار گرفت و به محض مشاهده خودروی حامل بار قاچاق، تابلو را بالا آورد و از راننده خواست توقف کند. راننده قاچاقچی اما قصد توقف نداشت و زمانی که سرباز وظیفه را در برابر خود دید، بدون اینکه از سرعتش بکاهد به سمت او رفت. آن روز همه‌‌چیز در چشم برهم‌زدنی رخ داد و سرباز جوان وقتی متوجه ماجرا شد که دیر شده بود و پیش از اینکه بتواند خود را از مسیر خودروی پژو 405کنار بکشد، خودرو به‌شدت با او برخورد کرد و راننده به فرار ادامه داد. فرار او اما زمان زیادی طول نکشید و در نهایت با ورود دیگر نیروهای پلیس، خودروی حامل بار قاچاق متوقف و راننده دستگیر شد. در پی این اتفاق، پیکر سرباز وظیفه‌شناس به بیمارستان منتقل شد. شرایط او اما چنان وخیم بود که تلاش پزشکان برای نجات جانش بی‌نتیجه ماند و او به شهادت رسید. با شهادت سرباز وظیفه‌شناس، راننده قاچاقچی به اتهام قتل عمد بازداشت شد و این در حالی بود که اگر به جای فرار توقف می‌کرد و دستگیر می‌شد، در نهایت مجازاتی بسیار کمتر از مجازات قتل عمد در انتظار او بود.

 

کدخبر: ۵۵۹۳۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر