کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۱۹۰
تاریخ خبر:

چادر مشکی؛ پیراهن مشکی

چادر مشکی؛ پیراهن مشکی

نکاتی درباره چگونگی واکنش شبکه‌های مختلف تلویزیونی به حادثه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور فقید و همراهان‌‌.

هفت صبح| سید ابراهیم رئیسی، رئیسجمهور به‌ همراه آیت‌‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و هیات همراه در اثر سقوط بالگرد به شهادت رسیدند. تلویزیون برای پوشش خبری این حادثه چه عملکردی داشت؟ شبکه‌ها چه کردند و حاشیه‌ها و بازتاب‌ها چه بود؟ در گزارش امروز چند نکته را مرور کرده‌ایم.

 

 

مورد اول| واکنش شبکه خبر

 

کمی بعد از انتشار خبر سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، ابتدا شبکه خبر‌ سراغ ماجرا رفت و در گفت‌و‌گو با مسئولان، آخرین اطلاعات را رسانه‌ای کرد. گوینده با خونسردی کارش را پیش برد و چند لحظه بعد نوبت به ارتباط زنده تصویری با آذربایجان رسید. جایی که نیروهای امدادی خود را برای رسیدن به محل حادثه آماده می‌کردند. این یک امتیاز برای شبکه خبر است اما پخش چند باره این مصاحبه که کیفیت تصویری بالایی نداشت، با انتقاد مواجه شد.

  

مورد دوم| دیگران آمدند

 

خیلی طول نکشید که شبکه‌های یک، دو، سه، چهار و افق نیز پخش برنامه‌های عادی را قطع کردند و سراغ پخش زنده خبرهای مرتبط رفتند. زیرنویس با موضوع آخرین وضعیت حادثه هم پای ثابت شبکه‌ها بود. حوالی غروب هم این شبکه‌ها مراسم دعای توسل از مشهد‌، قم، شاهچراغ و حرم شاه‌‌عبدالعظیم حسنی را به شکل زنده پخش کردند. در ادامه هم راز و نیاز مردم در مساجد و حسینیه‌ها به شکل چند قاب، روی آنتن رفت. همچنین در زیرنویس‌ها از مردم خواسته می‌شد برای سلامتی رئیس‌جمهور و همراهان دعا کنند. چیزی به شب نمانده بود که اغلب شبکه‌ها با مجریان ثابت، ویژه‌برنامه پخش کردند. یکی از بهترین آنها، «فرامتن» شبکه افق با اجرای سید‌حسین حسینی بود. این برنامه علاوه بر مرور اخبار مختلف، از کارشناسان دعوت کرد. همچنین یک خبرنگار اختصاصی داشت که به تناوب با او ارتباط تصویری گرفته می‌شد.

  

مورد سوم| توقف طنز

 

شبکه‌های تلویزیون، برنامه‌ها و سریال‌های طنز خود را متوقف کردند. این در حالی است که چند ویژه‌برنامه شاد برای شب میلاد امام‌رضا‌(ع) در نظر گرفته شده بود. شبکه دو و سه کمدی‌های «پشت پرده» و «بدل» را از کنداکتور خارج کردند و «پژمان» روی آنتن شبکه آی‌فیلم  نرفت. به جای آن تمام ویژه‌برنامه‌های تلویزیون به پوشش مراسم دعا و نیایش برای سلامتی رئیس‌جمهور اختصاص یافت. البته سریال «رخنه» هم که اثری جدی است، در کنداکتور شبکه یک قرار نگرفت و یک ویژه‌برنامه جای آن را پر کرد.

  

مورد چهارم | لباس جنجالی

 

در حالی که تلویزیون از مردم می‌خواست برای سلامت رئیس‌جمهور و همراهان دعا کنند، لباس مشکی مجریان ویژه‌برنامه شبکه یک عجیب بود. انتقادها در فضای مجازی بالا گرفت و لحظاتی بعد شاهد تعویض لباس مهدی مهدی‌قلی و پژمان کریمی بودیم. یک بدسلیقگی دیگر هم در زیرنویس شبکه سه و نسیم دیده می‌شد و آن استفاده از فونت مشکی در جمله درخواست دعا بود. ویژه‌برنامه شبکه دو با اجرای المیرا شریفی‌مقدم و وحید رونقی از داخل حرم امام‌رضا (ع) به شکل زنده پخش شد. آنها قرار بود ویژه‌برنامه شب میلاد را از تهران اجرا کنند اما اتفاق رخ داده، منجر به تصمیمی دیگر شد. ایده جایگزین قابل تحسین است. شریفی‌مقدم را با پوشش مانتو دیده بودیم و این بار با چادر مشکی به اجرا پرداخت. خودش همان ابتدا به این تغییر اشاره کرد و گفت باید به حرمت حرم چادر پوشید. او این بار هم عملکرد‌ خوبی داشت.

  

مورد پنجم |حرف جنجالی

 

جمله‌ای در فضای مجازی به نقل از یک کارشناس جنجال آفرید. این جمله متعلق به فواد ایزدی است که در شبکه خبر گفت: «‌چون ایران مهم است، واکنش به سقوط بالگرد رئیس‌جمهور زیاد است و من درباره دیگر کشورها این را ندیدم!» (نقل به مضمون) علاوه بر این چند حاشیه دیگر هم رقم خورد که یکی از شاخص‌ترین آنها انتقاد از مهمانان تکراری، تولید محتوای تکراری و ... بود. با این حال بی‌انصافی است اگر مصاحبه تلفنی با محمد‌جواد ظریف و گفت‌و‌گوی حضوری و مفید با محمد‌جواد لاریجانی را نادیده بگیریم.

   

مورد ششم| لحظه اعلام خبر

 

و اما چگونگی پوشش خبر درگذشت رئیس‌جمهور و همراهان وی را به نقل از خبرگزاری مهر مرور می‌کنیم: ساعت ۷:۲۰ دقیقه صبح خبرگزاری‌ها شهادت رئیس‌جمهور را به صورت رسمی اعلام کردند‌.... شبکه خبر دقایقی مانده به خبر ساعت هشت، آیاتی از کلام‌الله مجید را پخش کرد. در خبر ساعت هشت صبح شبکه یک و شبکه خبر به صورت رسمی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی اعلام شد. در این بخش خبری که به صورت همزمان در شبکه‌های چهار و نسیم نیز بازتاب داشت، گوینده خبر اعلام کرد: «خادم‌الرضا و خادم جمهور ایران آیت‌الله دکتر سید‌ابراهیم رئیسی در راه خدمت به مردم به شهادت رسید.»

 

کدخبر: ۵۵۹۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر