کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۴۹
تاریخ خبر:

نه یک بار، نه صد بار، به تعداد نفسهام...

نه یک بار، نه صد بار، به تعداد نفسهام...

اخبار موسیقی؛ خبر تلخ اصلانی، کار جدید طلیسچی و چند آهنگ جدید

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری |  فرامرز اصلانی، خواننده لس آنجلسی و از معدود خواننده‌هایی که همچنان گهگاهی برخی آهنگ‌هایش مثل آهنگ «آهوی وحشی» از رادیوهای ایران پخش می‌شود به تازگی خبر از ابتلایش به سرطان داده. او از نوع سرطانش صحبتی به میان نیاورده اما در پیجش این طور نوشته:«در تار و پود زندگی‌ام، از لحظه‌ها که چون رشته‌ای است که اغلب از آغوش مهربانی‌هایی که مسیرم را آراسته و با دستان همراهان و طرفدارانم با عشق بافته شده سخن گفته‌ام.

 

این نخ نرم مهری مرا وادار به ارائه یک چکیده دیگری از زندگی‌ام می‌کند. همانند یک مسافر در این راه پیچیده، من نیز سایه لمس سرطان را ملاقات کرده‌ام بنابراین اعلام می‌کنم که قصد دارم باقیمانده این سال را به درمان و مراقبت از روحیه‌ام اختصاص دهم. هر طلوع خورشید که چشمان بیداری‌ام را شکوفا می‌کند. قلبی با استواری و امید و جانی با اندیشه و انرژی، مقاومت بیشتری بر می‌انگیزد تا گامی در مسیر بهبودی بردارم.


پس عزیزانم من قول می‌دهم که آسمانی از سفر خود را به عنوان یک مسافر در این آب‌های ناشناخته همراه با شما به اشتراک بگذارم. با وعده دوباره ملاقات زیر آغوش تابش  نور، در سپیده دم. در سال1403 ارتباط و تماس‌هایم محدود خواهد بود و خود در اندیشه شما ایران و ترانه و آواز هستم.»
 

‌علیرضا طلیسچی که چندی پیش با آهنگ «پا قدم» توانست برای مدتی بازار را قبضه کند با آهنگ جدیدش «بی‌پناهی» روی ایده قبلی‌اش پا فشاری کرده. حالا ایده قبلی چه بود؟ موزیک «پا قدم» تلفیقی از چند آهنگ قدیمی پاپ ایرانی بود. تلفیقی که هم در ملودی و هم در تنظیم اتفاق افتاده بود اما خاصیتش این بود که مخاطب را با یک ملودی جدید مواجه می‌کرد و عملا نمی‌توانستیم بگوییم که طلیسچی «پا قدم» را کاور کرده.


بازگشت به موسیقی پاپ دهه 60 و 70 شمسی ایده جالبی بود و مردم هم از آن استقبال کردند. حرکت هوشمندانه‌ای که توانست «پا قدم» را در پلی‌لیست مخاطبان شاید برای همیشه ثابت کند و حالا حالاها از حافظه موسیقی ایران پاک نشود. او اما در آهنگ جدیدش «بی‌پناهی» مستقیما سراغ یک آهنگ قدیمی دیگر رفته. آهنگ «هزار و یک شب» ابراهیم حامدی با آهنگسازی فرید زلاند و تنظیم منوچهر چشم آذر که ترانه‌ای از اردلان سرفراز روی آن خوانده شد. همه ما این آهنگ را بارها و بارها در طول زندگی‌مان شنیده‌ایم.


طلیسچی در «بی‌پناهی» تا حد زیادی به حفظ ملودی و تنظیم متعهد بوده و ترانه‌ای جدید روی آن می‌خواند. در واقع با گوش سپردن به «بی‌پناهی» مخاطب تا حد زیادی برایش قابل تشخیص است که این آهنگ را قبلا هم شنیده است. مشخصا طلیسچی سعی در پنهان کردن این داستان نداشته و بلکه هدفش این بوده که کارش کاملا قابل تشخیص باشد. اما سوال این‌جاست که این تصمیم تا چه حد برای یک خواننده پاپ معروف درست است؟


آیا دخل و تصرف در آهنگ‌های قدیمی که مردم با آن خاطره دارند اصلا پسندیده و اخلاقی است یا نه؟ آیا قوانین کپی رایت شامل حال او می‌شود یا نه؟ و سوال سوم این که آیا استفاده از آهنگ‌هایی که قبلا مگا هیت شده‌اند و یک بار آزمایششان را پس داده‌اند برای طلیسچی راه آسان‌تر و تضمین شده‌تری است؟ اصلا اگر از فردا هرکس تصمیم بگیرد با ملودی‌های قدیمی کار جدید بیرون بدهد چه؟
 

‌اگر از آهنگ‌های جدید هفته هم خبر می‌خواهید باید گفت «رنگ خدا» از آرش و مسیح و «خورشید و ماه» از حامیم، آهنگ‌هایی هستند که بد نیست آن‌ها را بشنوید. عرفان طهماسبی هم آهنگی با نام «وای اگر» را به بازار فرستاده و «مگه چند بار زنده‌ام» هم آهنگ جدید علی یاسینی است که روی پیشخوان سایت‌های دانلود و پخش موسیقی آمده.

 

کدخبر: ۵۵۴۴۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر