کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۳۲
تاریخ خبر:

دکترها گفته بودند می‌میرم اما حالا من یک قهرمانم

دکترها گفته بودند می‌میرم اما حالا من یک قهرمانم

تعداد لژیونرهای ایرانی موی‌تای در تایلند و کشورهای همسایه‌اش از آنچه فکرش را می‌کنید، بیشتر است

هفت صبح| به تازگی ویدئویی از سخنرانی احساسی علی زرین‌فر بعد از پیروزی در یکی از رقابت‌های موی‌تای تایلند وایرال شده که توجه بسیاری جلب کرده است. زرین‌فر یکم اردیبهشت در رقابت‌های کاراته کامبت به مصاف حریف چینی خود رفت و توانست در ابتدای راند اول او را ناک‌اوت کند و پیروز این رقابت شود.

او بعد از پیروزی وسط رینگ ایستاد و به زبان فارسی گفت: «میخوام فارسی بگم که عزیزانم تو ایران هم بشنون.» هنوز صحبتش شروع نشده، بغضش ترکید و ادامه داد: «من خیلی تمرین کردم. هر روزم تمرین بوده. هر روزم سختی بوده که یک روزی توی یه ایونت بازی کنم؛ که به همه بگم من اون بچه ضعیفم، اون بچه‌ای هستم که وقتی کوچیک بود، سوخت! مادرم من رو برد بیمارستان، دکترا گفتن (زنده) نمی‌مونه. اون دکترا نیستن ولی من اینجام و قهرمانم.»

 

علی زرین‌فر 32ساله اهل کرج در حال‌حاضر، ساکن چین است و در یک سال اخیر، 6بار برد در مسابقات حرفه‌ای موی‌تای داشته است.

  

جعل مدارک برای رفتن به تیم ملی

 

یکی از موفق‌ترین مبارزان موی‌تای ایرانی یک پسر 23ساله است به نام سجاد ستاری. او قهرمان حال‌حاضر ورزشگاه راجادامنرن، اولین و معروف‌ترین استادیوم موی‌تای جهان و قهرمان سبک وزن سازمان جهانی بوکس موی‌تای است. ستاری همچنین در رتبه‌بندی سازمان جهانی موی‌تای جایگاه پنجم جهان را از آن خود کرده است. اما اتفاقی که در سال 2022 افتاد او را تبدیل به یکی از معروف‌ترین مبارزان موی‌تای جهان کرد. او در این سال موفق شد اولین کسی بشود که در تاریخ موی‌تای ایران، کمربند قهرمانی سازمان دبلیو‌بی‌سی یا سازمان جهانی بوکس موی‌تای را از آن خود کرده باشد.

 

ستاری در حال‌حاضر در پاتایای تایلند زندگی می‌کند و اصالتا بچه کرج است. 14سالش بود که در اولین مسابقه استانی زندگی‌اش شرکت کرد. آن زمان هنوز مسابقات موی‌تای در رده نوجوانان وجود نداشت و سجاد مجبور بود هرطور شده در رده جوانان شرکت کند. به همین‌خاطر، شناسنامه و مدارکش را جعل کرده، با بزرگتر از خودش مسابقه داده و اول هم شده. بعد از آن، به سنندج رفت و در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کرد و باز هم با جعل و فتوشاپ مدارک توانست عضو تیم ملی جوانان موی‌تای بشود. اولین اعزامش در سال 2016 به روسیه بود و نایب‌قهرمان مسابقات شد. او سال 2019 ایران را ترک کرد. 4روز مانده به سربازی به صورت قانونی از ایران به تایلند مهاجرت کرد. تا به امروز، 34مسابقه حرفه‌ای داده و 24مورد از آن‌ها را پیروز شده.

  

اعجوبه موی‌تای در کوالالامپور

 

امیرعلی ناصری ساکن کوالالامپور، تا به‌حال 5بار قهرمان جهان موی‌تای شده. این فایتر 33ساله در تهران به دنیا آمده اما وقتی 8ساله بوده به خاطر شغل پدرش به همراه خانواده به مالزی مهاجرت کرده. وقتی به مالزی آمد با ورزش موی‌تای آشنا شد و برای شناخته‌شدن و موفقیت بیشتر در این رشته به تایلند رفت. پیش از آن، در مبارزه‌های سنتی که در مرز تایلند و مالزی برگزار می‌شد، شرکت می‌کرد. مبارزه‌هایی که نه مبارزان در آن وزن‌کشی می‌شدند و نه هیچ محافظی برای جلوگیری از آسیب‌های شدید جسمی می‌پوشیدند.

  

اولین ایرانی با کمربند قهرمانی WBC

 

محمد سیاسرانی یکی دیگر از مبارزان موی‌تای ساکن تایلند است که به‌تازگی با قهرمانی جدیدش به شهرت بیشتری رسیده و بعد از 5راند، توانست کمربند قهرمانی سازمانی جهانی بوکس موی‌تای را به دست بیاورد.

  

از زندان تا رینگ مسابقه

 

مرتضی سیفی‌فرد یکی از چهره‌های تازه موی‌تای ایران در مالزی، تایلند و کامبوج است و موفق به کسب چندین قهرمانی شده است. نکته جالب درباره او، صورت و بدن چاقو خورده‌اش است. به طوری که به گفته خودش در نگاه اول فرقی با اراذل و اوباش ندارد. او در این باره تعریف می‌کند که در سال 96، در یک مهمانی دعوایی پیش می‌آید و پنج نفر با چاقو به جان او می‌افتند.

 

وقتی به بیمارستان می‌رسد به خاطر وخامت حالش او را قبول نمی‌کردند و با اصرار خانواده او را پذیرش می‌کنند. آنقدر خون از او رفته بوده که وقتی پدرش فردای آن روز، ماشین را به کارواش می‌برد، مدیر کارواش به پلیس زنگ می‌زند و گزارش خونی‌بودن ماشین او را می‌دهد. او توضیح می‌دهد که خانواده‌اش به بخشش آن پنج نفر رضایت نمی‌دادند و همین شد که آن‌ها برای این موی‌تای کار ایرانی پاپوش درست می‌کنند و پایش به زندان کشیده می‌شود. در آخر، بیگناهی او ثابت می‌شود و از زندان بیرون می‌آید. وزن او در دوران حبس از 70کیلو به 110کیلو می‌رسد اما تصمیم می‌گیرد که دوباره به دوران حرفه‌ای خود برگردد و همینطور هم می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۰۶۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر