کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۷۲۴
تاریخ خبر:

شانس آلمان تا فینال یورو ۲۰۲۴

شانس آلمان تا فینال یورو 2024

راه آلمان تا فینال را پیگیری می‌کنیم که به نسبت دیگر مدعیان کمی ساده‌تر به نظر می‌آید

هفت صبح| ‌ مرحله مقدماتی یورو 2024 با چند شگفتی به پایان رسید که مهمترین آنها، بازی تاکتیکی و درخشان اتریش و سوئیس، دوم شدن فرانسه و ایتالیا در گروه خود و البته حذف غم‌انگیز مودریچ و کرواسی در این مرحله بود.

 

نکته دیگر دور مقدماتی جام ملت‌ های اروپا، بازی‌های ضعیف و کسل‌کننده تیم‌های رده 2 و 3 قاره بود که 90دقیقه تحمل بازی آنها تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید؛ بازی‌هایی مثل چک و گرجستان، اوکراین و رومانی، اسلوونی و صربستان، مجارستان و اسکاتلند و چند بازی دیگر که بسیار شبیه دور مقدماتی این رویداد بود که سال گذشته در شهرهای مختلف اروپا برگزار می‌شد؛ پس باید به حرف دیدیه دشان احترام بگذاریم که می‌گوید: «یورو از دور حذفی بازی‌ها تازه شروع می‌شود!»

 

این حرف به نظریه فلورنتینو پرز معمار پروژه «سوپرلیگ» هم بسیار نزدیک است؛ جایی که می‌گوید: «فوتبال امروز به‌خصوص برای نسل جوان کسل‌کننده شده و دیگر جذابیتی ندارد. پس باید رقابت‌هایی را بین تیم‌های درجه یک طراحی کرد و به اجرا گذاشت تا از مرگ فوتبال جلوگیری شود؛ اما یوفا و فیفا به دو دلیل مخالف این ایده هستند: اول حفظ کرسی ریاست که اینفانتینو و چفرین نیاز به آرای کشورهای ضعیف در فوتبال دارند و دوم، کسب درآمد بالای حق پخش و جذب اسپانسرهایی که برای هر بازی پول کلانی می‌دهند.

 

‌ستاره یورو

 

چهره اصلی دور مقدماتی جام ملت‌های اروپا بدون هیچ تردیدی «رالف دیتریش رانگنیک» سرمربی آلمانی اتریش بود که تیمش با ارائه بازی‌های تاکتیکی و حساب‌شده، در صدر گروهی قرار گرفت که فرانسه و هلند و لهستان هم در آن حضور داشتند. جالب اینجاست که اتریشی‌ها شانس زیادی برای ادامه صعود در جدول بازی‌های دور حذفی هم دارند؛ آنها در مرحله 8/1 و 4/1 با تیم‌های متوسطی روبه‌رو می‌شوند تا در نیمه نهایی، به مصاف یکی از دو تیم آلمان یا اسپانیا بروند.

 

رالف رانگنیک پدرخوانده فوتبال مدرن آلمان و از پیشگامان اجرای پرسینگ بالا در سیستم 2-4-4 است. از او به عنوان یکی از موثرترین چهره‌ها در پیشرفت تاکتیکی فوتبال آلمان و ظهور مربیانی چون یورگن کلوپ، توماس توخل، یولیان ناگلزمن، مارکو رُزه، روجر اشمیت، اولیور گلاسنر، ماتیاس یسله و رالف هازنهوتل یاد می‌کنند.

 

رانگنیک یکی از توسعه‌دهندگان سیستم Gegenpressing است که به‌دنبال از دست دادن توپ، تیم به سرعت تلاش می‌کند مالکیت توپ را بدست آورد. این ایده با الهام از فلسفه والری لوبانوفسکی سرمربی فقید دینامو کیف، طراحی و اجرا شده است. به این سبب، رانگنیک تحت تاثیر این مربی صاحب‌سبک اوکراینی و البته مربیان نامداری چون ارنست هاپل، آریگو ساکی و زدنک زمان بوده است.

 

سرمربی 65ساله آلمانی در زمینه امور خیریه و بشردوستی هم بسیار فعال است و در سال 2018، بنیاد رانگنیک را تاسیس کرده که هدف آن حمایت از رشد کودکان و شکوفایی شخصیت آنها است.

شانس آلمان

 

از رالف رانگنیک گفتیم؛ حال راه آلمان تا فینال را پیگیری می‌کنیم که به نسبت دیگر مدعیان کمی ساده‌تر به نظر می‌آید. گل دقیقه90 و Nاُم نیکلاس فولکروگ به سوئیس، برای آلمان خیلی مهم بود تا به عنوان تیم اول گروه A، به دور حذفی برود. از سوی دیگر آنها شانس آوردند که اتریش هم به عنوان صدرنشین از گروه D صعود کرد که از تقابل احتمالی آلمان با فرانسه در نیمه‌نهایی جلوگیری می‌کند. تنها مانع آلمان در رسیدن به فینال مسابقات، اسپانیا است که این بازی در مرحله یک/چهارم نهایی جام برگزار می‌شود. رقیب احتمالی آلمان در فینال یورو 2024 هم یکی از تیم‌های انگلیس، ایتالیا، فرانسه، پرتغال خواهد بود؛ یعنی آلمان تا فینال با این 4تیم مدعی روبه‌رو نمی‌شود.

ترس فرانسه

 

اگر بخواهیم با بدبینی به بازی آخر فرانسه در دور مقدماتی گروه D نگاه کنیم، باید بگوییم که تیم دشان با آن پنالتی مشکوک اوپامکانو، بازی با لهستان را 1-1 مساوی کرد که در گروه خود دوم شود و تا فینال به آلمان میزبان برخورد نکند. فرانسوی‌ها در حافظه کوتاه‌مدت خود، خاطره تلخی از تقابل با ژرمن‌ها دارند؛ جایی که در آخرین بازی دوستانه خود در ورزشگاه المپیک لیون، با گل شوک‌آور ثانیه 7 فلورین ویرتز و گل نیمه دوم کای هاورتز، 0-2 مغلوب حریف سنتی خود شدند و تمام قد نشان دادند که توان غلبه بر آلمانی‌ها را ندارند. این در حالی است که در طول تاریخ، فرانسه و آلمان 34 بازی انجام داده‌اند که سهم فرانسه 15برد در مقابل 12برد آلمان بوده و 7 بازی هم مساوی شده است.

 

البته این یک گمانه‌زنی پیرامون چینش جدول حذفی یورو از منظر فرانسوی‌ها است که شاید آلمان را رقیب اصلی خود فرض می‌کنند؛ اما فرانسه با دوم شدن در گروه خود و بعد از گذر سخت از دور 8/1 جام، به دو حریف سرسخت‌تر برخورد می‌کند: اول پرتغال که اگر موفق به کنار زدن رونالدو و رفقا شود هم، انگلیس حریف بعدی آنها در نیمه‌نهایی است. پس کار فرانسه تا صعود به فینال مسابقات بسیار سخت است و این تئوری چندان قابل قبول نیست.

چپ و راست!

 

یکی از اشتباهات تکراری مجریان تلویزیونی، استفاده از واژه سمت چپ و راست جدول مسابقات یورو است، در حالی که اساسا چنین داستانی وجود خارجی ندارد؛ چون در مرحله نیمه‌نهایی، برنده بازی اول مرحله یک/چهارم (QUARTER 1) از سمت چپ جدول به مصاف برنده بازی دوم این مرحله (QUARTER 2) از سمت راست جدول می‌رود که خط بطلانی بر تقسیم‌بندی جدول به سمت چپ و راست تا فینال بازی‌ها می‌کشد. پس دوستان! لطفا مدام نگویید که فلان تیم از سمت راست جدول به سمت چپ رفت!

دو منفور یورو

 

به راحتی می‌توان حدس زد که این دو چهره منفور، داوران دو بازی مهم جام ملت‌های اروپا هستند که بر سرنوشت تیم‌ها تاثیر گذاشته و در محافل خبری و کارشناسی یورو 2024 مورد سوال و خطاب قرار گرفتند. اولی آقای آنتونی تیلور است که گل صحیح ژاوی سیمونز هلندی به فرانسه را آفساید تشخیص داد و بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. این تصمیم باعث قرار گرفتن هلند روی سکوی سوم گروه D شد تا راه صعود این تیم در مراحل حذفی بسیار سخت و پیچیده شود. نفر دوم هم دنی ماکلی هلندی است که خیلی بی‌دلیل 8دقیقه وقت اضافه گرفت تا ایتالیا گل مساوی را به کرواسی بزند و لوکا مودریچ با چشمانی اشکبار، آخرین بازی ملی خود را به پایان برساند.

 

کدخبر: ۵۶۱۷۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر