کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۸۰۶
تاریخ خبر:

فرمانده زنده است‌؟‌ درباره محمد ضیف نفر دوم حماس چه می‌دانیم؟

فرمانده زنده است‌؟‌ درباره محمد ضیف نفر دوم حماس چه می‌دانیم؟

گزارشی از حملات وحشیانه‌ اسرائیل به خان یونس

هفت صبح| روز شنبه ارتش اسرائیل با حمله به خان‌یونس در غزه، فاجعه‌ای با ده‌ها کشته برجای گذاشت. تعداد افرادی که جان خود را از دست داده‌اند، تا عصر شنبه 79نفر اعلام شد. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در بین کشته‌شدگان، فرمانده شاخه نظامی حماس یعنی محمد ضیف هم حضور داشته است. این خبر البته تا ظهر شنبه از سوی حماس و رسانه‌های عربی تکذیب شد اما رسانه‌های غربی ماجرا را تمام‌شده، دانستند. با همه تایید و تکذیب‌ها تا عصر روز شنبه، خبری از سرنوشت وی نیست.

 

اما محمد ضیف که بود و چرا برای اسرائیلی‌ها اهمیت داشت؟ 

تصاویر اندکی از ضیف در اینترنت موجود است که نشان از اطلاعات کمی دارد که از او در دسترس است. سال قبل نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که سازمان سیا به اسرائیل در شناسایی محمد ضیف و دیگر رهبران ارشد حماس کمک می‌کند. ضیف از رهبران اصلی حماس و رهبر شاخه نظامی این گروه با نام گردان عزالدین قسام است.

 

او در خان‌یونس، دقیقا همین نقطه‌ای که جنگنده‌های اسرائیل شنبه به آن حمله کردند با نام شناسنامه‌ای محمد دیاب ابراهیم المصری در سال 1965 به دنیا آمد. محمد ضیف در دانشگاه، در رشته زیست‌شناسی تحصیل کرده و مدتی هم به فعالیت‌های تئاتری پرداخته‌است. از محمد ضیف در کنار یحیی سنوار به‌عنوان برنامه‌ریزان اصلی حمله حماس به اسرائیل در ۱۵مهر یا همان هفت اکتبر سال گذشته یاد می‌شود.

 

ضیف طی 20سال حملات زیادی را علیه اسرائیل سازماندهی کرد. او بارها مورد هدف آنها قرار گرفت و گفته می‌شود در یکی از این حملات به شدت در ناحیه ستون فقرات آسیب دید که به معلولیتش انجامید. ما نمی‌دانیم که محمد ضیف توان خود را در این سال‌ها بازیافته است یا نه.

 

محمد ضیف از سال ۱۹۸۹ به حماس و از سال ۱۹۹۳ به مبارزان گردان‌های عزالدین قسام پیوست. او پس از شهید شدن صلاح مصطفی در سال ۲۰۰۲ به فرماندهی این گردان منصوب شد. یکی از مواردی که تل‌آویو به ضیف نسبت می‌دهد، حفر شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی در غزه است که لج اسرائیلی‌ها را در آورده. در سال 2014، همسر و دختر سه‌ساله ضیف در حمله‌ای که خود او هم زخمی شده بود، جان خود را از دست دادند.

 

طبق آنچه غربی‌ها و اسرائیلی‌ها مدعی هستند، یکی از طراحان اصلی عملیات هفت اکتبر، محمد ضیف بوده است. نام او در کنار نام یحیی سنوار، رهبر حماس برده می‌شود و آنها اهمیت ضیف را کمتر از سنوار نمی‌دانند. وزارت امورخارجه ایالات‌متحده ضیف را در سال 2015 به فهرست تروریست‌های ویژه جهانی اضافه کرد؛ اتحادیه اروپا هم اقدامی مشابه در مورد این فرمانده حماس انجام داده است.

 

کدخبر: ۵۶۲۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر