کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۷۸۳
تاریخ خبر:

شهرت، محبوبیت نیست | علت ‌تنفر مردم از نوواک جوکوویچ و ایلان ماسک

شهرت، محبوبیت نیست | علت ‌تنفر مردم از نوواک جوکوویچ و ایلان ماسک

رونوشت به نوواک جوکوویچ، ایلان ماسک و دیگران

هفت صبح| بنا بر گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ایلان ماسک، رئیس میلیاردر شرکت تسلا، به گروه سیاسی «آمریکا پی‌ای‌سی» یا کمیته اقدام سیاسی آمریکا که از حامیان دونالد ترامپ محسوب می‌شود، مبلغ هنگفتی پول پرداخت کرده است. این خبر در حالی منتشر شده است که ماسک پیش‌تر گفته بود، قصد ندارد از جو بایدن یا دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، حمایت کند.

 

با این حال، ماسک نظر خود را در این مورد تغییر داده است. بر این اساس، ماسک «پول زیادی» برای حمایت از ترامپ به این گروه (America PAC) پرداخت کرده است. گفتنی است، کمک مالی بزرگی به کمپین انتخاباتی ترامپ یکی از راه‌هایی است که افراد با آن یک شبه ره صد ساله را طی می‌کنند و طی چشم به‌هم‌زدنی به فردی محبوب نزد هواداران ترامپ بدل می‌شوند.

 

در نقطه دیگری از جهان، نواک جوکوویچ هم موفق شد تا با پیروزی  ۳ بر صفر مقابل لونروز موزتی، برای دهمین بار در دوران حرفه‌ای‌اش به دیدار پایانی مسابقات ویمبلدون برسد. او همچنین با این پیروزی به سی‌‌وهفتمین فینال خود در مسابقات گرنداسلم رسید تا رکورد خارق‌العاده‌اش را دست‌نیافتنی‌تر از قبل کند و به نخستین بازیکن در تاریخ تنیس جهان بدل شود که بعد از ۳۵ سالگی به سه فینال ویمبلدون راه یافته است.

 

این اولین فینال جوکوویچ در رقابت‌های فصل اخیر است و درنتیجه اسطوره تمام‌نشدنی با رکورد تاریخی ۲۵ قهرمانی در گرنداسلم  تنها یک گام فاصله دارد. این دستاوردهای بزرگ در یکی از محبوب‌ترین و کم تماشاگرترین ورزش‌های جهان، می‌تواند یک ورزشکار را به فردی محبوب در قلوب بسیاری از هواداران این رشته ورزشی بدل کند. اما آنطور که از شواهد و قرائن پیداست، این دو نفر چندان هم محبوب نیستند. 

 

حقیقت ماجرا این است که مشهور و موفق بودن، مساوی با محبوب دوست‌داشتنی شدن آن فرد نیست. کافی است صحت و سقم این گزاره را از ایلان ماسک و نواک جوکوویچ بپرسید. یکی از شناخته شده‌ترین افراد در جهان برای حدود دو دهه، جوکوویچ است که  در زمین تنیس هاله یک نیمه خدای شکست‌ناپذیر را حمل می‌کند. اما حقیقت آن است که در دادگاه افکار عمومی او اغلب خود را فانی محض نشان داده است.

 

اهانت‌های پیاپی او به تماشاگران تنیس در مصاحبه‌هایش، مورد هدف قرار دادن داورهای خط‌نگه‌دار با توپ تنیس، امتناع از دریافت واکسن‌های کرونا و محروم شدن از شرکت در مسابقات، رفتارهای سنتی و سختگیرانه او در قبال همسرش و ... سبب شده تا جوکوویچ در نگاه مردم، ورزشکاری حرفه‌ای و کاربلد باشد که بیرون از زمین تنیس چندان محبوب و مورد احترام نیست.

 

نظرسنجی یوگاو نشان می‌دهد حدود ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان، جوکوویچ را می‌شناسند. محبوبیت او نزد این افراد تنها ۳۵ درصد است. ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که هیچ نظری در مورد او ندارند و ۶ درصد نیز اعلام کردند که از او بیزارند. با این حساب ۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان به‌رغم شهرت جوکوویچ، او را دوست ندارند. 

 

خارج از دنیای ورزش هم همینطور است. ایلان ماسک شناخته شده‌ترین تاجر سیاره زمین است و در مقاطعی ثروتمندترین انسان موجود روی این کره خاکی هم بوده است. معامله ۴۴ میلیارد دلاری توئیتر و خرید آن توسط ماسک هم سبب شد تا او بیش از پیش نزد افکار عمومی به عنوان فردی شناخته شده تثبیت شود. شاید باورکردنش کمی سخت باشد اما نظرسنجی موسسه یوگاو نشان می‌دهد که ماسک برای ۹۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی چهره مشهوری به حساب می‌آید.

 

پیگیری اعمال ماسک نشان می‌دهد که او مشتاق به رسمیت شناختن دستاوردها و موفقیت‌هایش در قالب تحسین عمومی است. اما ماسک به جای تلاش برای رسیدن به این هدف از طریق تقویت گفتمان خشمگینانه خود و رعیت پندانشتن مردم سعی دارد تا میراث دستاوردهای خود را به قلب‌ و ذهن‌ مردم تزریق کند.

 

از این رو، نیازی به گفتن نیست که هر چه ماسک بیشتر تلاش کرده ما را متقاعد کند که باید او را دوست داشته باشیم، بیشتر مقاومت کرده‌ایم. نتایج نظرسنجی یوگاو نشان می‌دهد که ۴۳ درصد ماسک را چهره محبوبی می‌دانند که به ظاهر آمار مناسبی است اما در نقطه مقابل، ۳۲ درصد از او بیزار و متنفرند که این آمار را خنثی می‌کند. ۲۱ درصد هم اعلام کرده‌اند که سعی می‌کنند در مورد ماسک و کارهایش فکر نکنند و او را نادیده بگیرند. 

 

مردمی بودن خاصیتی است ماسک و جوکوویچ از نبود آن رنج می‌برند. آنطور که شواهد و قرائن حکایت می‌کنند، مردم جهان تفاوت رفتارهایی که از درون انسان‌ها غلیان می‌کند و می‌توان درون آن مهر، خیرخواهی، محبت و عشق را به وضوح دید با رفتارهایی که از امثال ماسک و جوکوویچ سر می‌زنند، می‌فهمند.

 

به همین دلیل زمانی که جوکوویچ از طرفداران خود می‌خواهد که واکسن کرونا دریافت نکنند، ۵۵ درصد از افکار عمومی از فدراسیون جهانی تنیس می‌خواهند که او را برای همیشه از ورزش حرفه‌ای محروم کنند. شبیه ‌ این اتفاق برای ماسک هم رخ داده است. زمانی که انتقادها از ماسک برای عدم پرداخت مالیات به دولت و حقوق مکفی به کارگران تسلا افزایش یافت، ماسک با لودگی اعلام کرد که باید هزینه‌های بسیاری را پرداخت کند و پول به این کارها نمی‌رسد.

 

چندی بعد، سهام تسلا سقوط کرد و مردم دیگر اشتیاق مضاعفی مانند سابق به خرید سهم از مایملک ماسک از خود بروز ندادند. برای اینکه یک فرد نزد مردم دوست داشته شود، باید در زمین آن‌ها بازی کند و تجربه نشان داده که راه دیگری برای دستیابی به این مهم قابل تصور نیست‌.

 

 

 

کدخبر: ۵۶۲۷۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر