کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۴۱
تاریخ خبر:

چه بر سر ناوشکن سهند آمده است؟

چه بر سر ناوشکن سهند آمده است؟

این ناوشکن یکی از خبرسازترین ناوهای جنگی ایرانی به حساب می‌آید

هفت صبح|  خبر سانحه برای ناوشکن سهند که متعلق به نیروی دریایی ارتش است، ظهر یکشنبه منتشر شد. در اطلاعات اولیه حادثه آمده بود که سهند در محدوده بندرعباس دچار مشکل شده و خساراتی داشته است. این ناوشکن یکی از خبرسازترین ناوهای جنگی ایرانی به حساب می‌آید.

 

خبرگزاری فارس، عصر یکشنبه در مورد حادثه رخ داده برای سهند نوشت: «ناوچه‌ ایرانی سهند از کلاس موج در مجاورت یک مجتمع تعمیراتی در نزدیکی بندرعباس دچار حادثه شد. علت حادثه احتمالا اشکال در مخزن توازن کشتی یا نفوذ آب پس از تعمیر شفت ناوچه در هنگام تعمیر بود. این حادثه چند مجروح نیز داشته است که به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.»

 

کمی بعد ابعاد ماجرا بیشتر مشخص شد. خبرگزاری‌ها نوشتند این حادثه در 35کیلومتری غرب بندر عباس رخ داده بود. ناوچه در اسکله‌های مجاور با مجتمع ایزوایکو بوده که دچار حادثه می‌شود. سلمان ضربی مدیرعامل ایزوایکو در گفت‌وگویی با فارس ضمن بیان اینکه این ناوچه در خارج از محوطه تعمیراتی ایزوایکو بوده، از همکاری تجهیزاتی این مجتمع با واحد‌های مهندسی دریایی نیروی دریایی ارتش به منظور بازگرداندن این ناوچه به وضعیت عادی خبر داد و گفت: «امکان تعمیرات و عملیاتی‌سازی مجدد این شناور وجود دارد.»

 

سهند اولین ناوچه در کلاس موج نبود که دچار سانحه شد. کشتی جنگی دماوند در سال 1396 به مشکل برخورد. ناو دماوند یک ناوچه کلاس موج است که در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست. این ناوچه در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۶ با موج‌شکن بندر انزلی برخورد کرد و ۱۸روز بعد، به زیر آب رفت. علت حادثه قبلی، افزایش سرعت باد و طوفان شدید اعلام شده بود.

 

دماوند 18سرنشین داشت که شش‌نفر از آنها به داخل آب پرت شده‌ بودند و ظاهرا در همان زمان چهار نفر نجات پیدا کردند و در نهایت دو نفر از سرنشینان جان باختند.ناو سهند که دیروز دچار سانحه شد، نام خود را از ناوچه‌ای برداشته که سال 1367 توسط ایالات متحده غرق شد. ناو قبلی در سال 1967 از سوی بریتانیا تولید شده بود. اما سهند جدید کلاس موج است و توسط نیروی دریایی ایران طراحی و ساخته شده‌.

 سازه این کشتی در شهریورماه سال ۱۳۹۱ رونمایی و در آذرماه سال ۱۳۹۷ به آب انداخته شد. به گفته مقامات، جنس به کار گرفته شده برای سازه این شناور یک جنس به‌خصوص و ویژه با قابلیت رادارگریزی است و این کشتی جنگی به سامانه‌های الکترونیکی و دفاعی مدرن و به‌روز تجهیز شده ‌است. 

طول این ناوشکن 92متر و عرضش 11متر است. سال 1400، عبور ناوشکن سهند از دریای بالتیک در مانوری به همراه روسیه برای اروپایی‌ها خبرساز شد و آنها را شوکه کرد.

 

کدخبر: ۵۶۲۴۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر