کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۵۳۸
تاریخ خبر:

حرفه: جراح لبخند | درباره عملیات پر پیچ و خم دکتر نجمی برای کودکان لب‌شکری

حرفه: جراح لبخند | درباره عملیات پر پیچ و خم دکتر نجمی برای کودکان لب‌شکری

پزشکی که یک ماه پیش برای عمل کودکان لب‌شکری به ایران آمد اما آسمان پرواز ممنوع ایران مانع کارش شد یک ماه بعد کار را به سرانجام رساند

هفت صبح| حدود یک ماه پیش دکتر نجمی داخل هواپیماهای استانبول- شیراز نشسته بود که خبر آمد آسمان ایران پرواز ممنوع شده. هواپیمای ترکیش ایرلاین تا کرمانشاه هم رسید اما فرود نیامد. 180درجه دور زد و مسیر آمده را برگشت. هزاران کیلومتر آن طرف‌تر نزدیک به 60 بیمار به همراه خانواده‌هایشان از شهرهای مختلف به بیمارستان رسیده و منتظر آقای دکتر بودند. ماموریت اما به پایان نرسید. بعد از 30روز حالا روز شنبه عملیات به ایستگاه نهایی رسید. دکتر ناصر نجمی از بلژیک به شیراز آمد و صدها کودک لب شِکری را ویزیت و بعضی از آنها را جراحی کرد.

 

دکتر ناصر نجمی 60ساله و یک جراح سروصورت ساکن بلژیک است. پزشکی با روحیه کاملا متفاوت. هم از دست پادشاه بلژیک مدال گرفته، هم در یک سریال پلی‌استیشن چهار بازی کرده، هم سالی چند بار در ماراتن‌های بین‌المللی می‌دود و از همه مهم‌تر سالی چند بار از بلژیک به ایران می‌آید و نزدیک ده‌ها بیمار با نارسایی‌های فک و صورت را رایگان ویزیت و 20 تا 30 نفر را جراحی می‌کند. او روز شنبه در اینستاگرام عکسی از آخرین جراحی‌‍ گذاشت و نوشت: «بالاخره بعد از سفر ناموفق چند هفته پیش، از سه روز پیش در شیراز درمان فرزندان دلبند سرزمینم را از سر گرفته‌ام. در این دو روز و تا این لحظه بیش از ۶۰بیمار ویزیت و ۲۴بیمار هم جراحی شده‌اند. حال خوش این عکس که مربوط به آخرین جراحی دیشب بود را اینجا به یادگار می‌گذارم.» بعد هم یک بیت ضمیمه کرده: «به قول فردوسی: تویی در جهان مرمرا چشم راست/ به جز تو دلم آرزویی نخواست»

 

 

اول دریانورد، بعد پزشک

 

قصه ناصر نجمی از اینجا شروع می‌شود. دیپلمه بوده که انقلاب رخ می‌دهد و در دانشگاه‌ها را مدتی می‌بندند. برای همین، نمی‌تواند تحصیلاتش را در ایران ادامه دهد. اسکالرشیپ تحصیل در رشته دریانوردی را از دانشگاهی در بلژیک می‌گیرد و حتی مدتی داوطلبانه در نیروی دریایی خدمت می‌کند. چهار سال بعد، در آزمون دانشکده دندان پزشکی شرکت و تحصیل در این رشته را شروع می‌کند. سال بعد هم وارد دانشکده پزشکی می‌شود. اینطور بود که به فاصله سه‌سال از هم مدرک دکترای دندان‌پزشکی و پزشکی عمومی را از دانشگاهی در بلژیک دریافت می‌کند. بعد هم برای تخصص وارد رشته جراحی دهان، فک و دندان می‌شود و به فاصله چند سال تیم خودش را در بیمارستان دانشگاه اونتروپ (بلژیک) راه می‌اندازد.

 

او سنت سفر به ایران و جراحی کودکان و نوجوان‌ها را تقریبا از سال 1390 شروع کرده. ماجرا این بود که حدود 15سال قبل یک انجمن به نام خودش راه می‌اندازد تا کودکان کم بضاعت بلژیک را مداوا کند. سپس همین کار را در ایران هم ادامه می‌دهد. از سال 1390، جراحی‌های بسیاری گاهی در اصفهان، گاهی شیراز و گاهی تهران انجام داده و دوباره به خانه خود در بلژیک برگشته. او مدیر گروه جراحی سروصورت دانشگاه آنتورپ  بلژیکی است و در بیمارستانی در همین کشور هم کار می‌کند.

 

آخرین باری که دکتر نجمی به ایران آمد به دی‌ماه سال قبل برمی‌گردد. یک سفر شش‌روزه که در آن 44کودک و نوجوان جراحی شدند. دفعه پیش از این، مهرماه بود که او به شیراز رفت و بعد از چند جراحی با یک گروه شیرازی 10کیلومتر دوید. نجمی، سالی، یکی دو بار با شعار «دویدن برای لبخند» در یک ماراتن شرکت می‌کند که آخرین مورد آن در ریو دوژانیرو و قبل‌تر از آن در کیپ‌تاون آفریقا بوده. عواید همه این ماراتن‌ها به خیریه او واریز شد و پول‌های این خیریه، برای پروژه‌های درمانی رایگان خرج خواهد شد. نجمی تا امروز در نیویورک، شیکاگو، لندن، بوستون، برلین و توکیو همین ماراتن را برگزار کرده.

 

از محتوایی که در اینستاگرام می‌گذارد، معلوم است روحیه جالبی دارد. مثلا گاهی قصه بعضی از بیمارهایش را می‌نویسد. یکی از دیگری دراماتیک‌تر. چند سال پیش، بعد از اینکه روزنامه‌نگار ایرانی در مرز ایران و پاکستان با دختری به نام انیسه آشنا می‌شود، عکس او را منتشر می‌کند. انیسه به خاطر صورت خود از کلاس چهارم به بعد درس نخوانده بود. نجمی خبر‌نگار را پیدا می‌کند و ترتیب انتقال انیسه به شیراز را می‌دهد. حال انیسه بهبود می‌یابد و مدرسه‌رفتن را شروع می‌کند. مادرش آن سال با خنده برای دکتر گفته بود که انیسه از وقتی جراحی شده، دیگر دست از حرف‌زدن برنمی‌دارد.

 

بیمارانش در اینستاگرام او نوشته‌اند که «این پزشک نه‌تنها، حق عمل خود را نمی‌گیرد بلکه هزینه بیمارستان کسانی‌که بضاعت مالی ندارند و بیشتر از مناطق جنوب کشور مراجعه می‌کنند هم، می‌پردازد.»

 

 

پروژه قرنیه احمد در سال ۹۴

 

سال ۱۳۹۴، او از سوی رئیس بیمارستان مادر و کودک شیراز به این شهر دعوت شد تا یک پروژه بزرگ را به انجام برساند. نجمی در هفت روز اقامتش در ایران، ۸۰بیمار خردسال را ویزیت و ۳۰مورد را جراحی کرد. احمد، یکی از همین کودکانی بود که در پرورشگاه زندگی می‌کرد؛ او به صورت مادرزادی از همان بدو تولد که به پرورشگاه تحویل داده شد، دارای ناهنجاری سروصورت بود. یعنی نصف صورت کاملا سالمی داشت اما نصف دیگر کمی دفرمه بود. نجمی قسمت‌هایی از لب را، جراحی و ترمیم کرد. برای استخوان حدقه و فک او پروتز طراحی و ساخت و با همکاری سه پزشک دیگر در یک جراحی ۱۲ ساعته، صورت او را کاملا تغییر داد.

 

درواقع با سی‌تی‌اسکنی که از نصفه سالم صورت احمد گرفته بودند، قرنیه دیگر او را در بلژیک بازسازی کرد و به ایران آورد. آن زمان، روزنامه ایران نوشته بود که این پزشک با خودش سه دستگاه جراحی، هرکدام به ارزش ۱۰هزار دلار به ایران آورده که برای درمان نوزادان با سندرم کوچک بودن فک پایین استفاده می‌شود.

 

به جز بلژیک و ایران، در نقاط مختلف دنیا هم از این کارهای خیرانه انجام داده. نزدیک به دو دهه قبل، از آفریقا شروع کرد و بعد به آسیای شرقی آمد. در ادامه، سال‌های زیادی را در برمه گذراند و سه‌سال هم در جزیره‌ای در اندونزی سر کرد و همچنین، در هند و ویتنام هم مدتی کار کرده. ‌

 

این پزشک ایرانی در یکی از قسمت‌های سریال پزشکان برتر که در پلی‌استیشن ۴ به نمایش آمده بود، حضور داشته. در این سریال پزشکان تخصص‌های مختلف ماموریت‌هایی به عهده دارند. نجمی در فصل هفتم این سریال حضور داشته است.

 

کدخبر: ۵۵۸۵۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر