کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۰۸۰
تاریخ خبر:

۳ خبر از ایرانیان خارج از کشور؛ از احتمال دیپورت یک خانواده پس از ۱۲ سال تا خودکشی در ترکیه

۳ خبر از ایرانیان خارج از کشور؛ از احتمال دیپورت یک خانواده پس از ۱۲ سال تا خودکشی در ترکیه

قوانین سنگدلانه و غیرقابل تحمل انگلیس و استرالیا برای پناهجویان

هفت صبح| در روزهای اخیر خبرهای متعددی از پناهجویان ایرانی در کشورهای مختلف منتشر شد؛ دو زن جوان ایرانی بعد از رد شدن درخواست پناهندگی در ترکیه خودکشی کردند که یکی از آن‌ها جان خود را از دست داد و دیگری هنوز در بیمارستان تحت درمان است.

 

اسکای نیوز به تازگی با دو ایرانی که برای پناهندگی در انگلستان درخواست کرده بودند مصاحبه کرده و یکی از آن‌ها به دیگران هشدار می‌دهد که به انگلیس نیایند وگرنه به آفریقا دیپورت می‌شوند.

 

 یک خبرگزاری استرالیایی هم درباره یک خانواده ایرانی نوشته که بعد از 12 سال زندگی در این کشور ممکن است به ایران برگردانده شوند.

 

حدودا دو هفته پیش پارلمان بریتانیا طرح «روآندا» را با وجود انتقاد گروه‌های حقوق بشری وسازمان ملل تصویب کرد. با اجرای این طرح دولت بریتانیا روند اخراج اجباری پناهجویان غیرقانونی را در ماه ژوئیه امسال آغاز می‌کند. روآندا یک کشور در مرکز آفریقاست و با اوگاندا، تانزانیا، بوروندی و کنگو مرز مشترک دارد. این کشور قراردادی پنج ساله با بریتانیا امضا کرده که هزینه آن حداقل 300 میلیون پوند برآورد شده است.

 

بعد از تصویب این طرح به بسیاری از مردمی که برای پناهندگی در انگلیس درخواست داده بودند اعلام شد ممکن است به زودی به روآندا فرستاده شوند. یکی از آن‌ها مسعود 34 ساله است. او بیرون یک مرکز خیریه در شهر داربی انگلستان که به پناهجویان کمک و مشاوره می‌دهد ایستاده بود که ایمیلی دریافت کرد. این پیام به او هشدار داد که ممکن است به زودی به روآندا دیپورت شود. این ایمیل که از طرف وزارت کشور بریتانیا فرستاده شده، می‌گوید شواهد نشان می‌دهد که مسعود، قبل از وارد شدن به انگلستان از یک کشور امن یعنی فرانسه گذر کرده است.

 

مسعود بعد از خواندن این ایمیل به خبرنگار اسکای نیوز می‌گوید: «اگر می‌دانستم قرار است به روآندا فرستاده شوم هرگز به بریتانیا نمی‌آمدم. به همه پناهجویان می‌گویم که برای پناهندگی به انگلستان نیایند.»

 

حمزه که پناهجوی ایرانی دیگری است در سال 2022 با یک قایق خود را به انگلستان رساند. به او هم گفته شده که طبق شواهد، او قبل از ورود به بریتانیا در کشور امن فرانسه بوده و اگر دولت روآندا قبول کند، او به این کشور فرستاده می‌شود. حمزه امید داشت که همسر و فرزند دو ساله خود را هم به انگلیس بیاورد اما همسرش پیش از رفتن به او هشدار داده بود که اگر به روآندا فرستاده شود، دیگر او و فرزندش را نمی‌بیند. هزینه فرستادن یک مهاجر به روآندا ۱۱ هزار پوند است و در ازای پذیرش هر مهاجر ۲۰ هزار پوند به دولت روآندا پرداخت می‌شود.

 

 

 

مدتی پیش بود که دولت استرالیا اعلام کرد قصد دارد با تصویب یک قانون مهاجرتی، به پناهجویانی که از بازگشتن به کشور خود امتناع می‌کنند فشار وارد کند. تصویب این طرح تبعات کیفری هم برای پناهجویان به همراه دارد. مثلا درخواست یک ایرانی برای پناهندگی در استرالیا رد شده اما به هر دلیلی از بازگشت به ایران خودداری می‌کند. در این صورت این فرد ممکن است بین یک تا پنج سال به زندان فرستاده شود و مجبور به پرداخت جریمه‌ای تا 93هزار دلار شود.

 

این طرح شامل ایرانی‌ها، عراقی‌ها، روس‌ها، شهروندان جنوب سودان و همچنین زیمباوه می‌شود. حالا خبرگزاری استرالیایی ABC News در انتقاد به این طرح به وضعیت یک خانواده ایرانی در معرض دیپورت شدن پرداخته است. این خانواده هفت نفره، 12 سال پیش از اهواز خارج شدند و در سال 2013 با قایق به استرالیا رسیدند.

 

امینه قصری، مادر این خانواده سال‌هاست که به همراه همسر و پنج فرزندش در ملبورن زندگی می‌کنند اما حالا می‌ترسد که به ایران بازگردانده شود. دلیلش هم این است که درخواست پناهندگی همه اعضای خانواده به جز یک نفر از آن‌ها رد شده است.

 

در حقیقت آن‌ها تا به حال باید اخراج می‌شدند اما عملا استرالیا نمی‌تواند آن‌ها را اخراج کند چرا که ایران پناهجویانی را که مایل به بازگشت نیستند نمی‌پذیرد. دولت استرالیا قصد دارد از این طرح به عنوان اهرم فشاری برای این پنج کشور از جمله ایران استفاده کند تا این کشورها در روند اخراج پناهجویان همکاری کنند.

 

کدخبر: ۵۵۸۰۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر