کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۱۲۸
تاریخ خبر:

همه آنچه که باید درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن بدانید

همه آنچه که باید درباره تسهیلات نهضت ملی مسکن بدانید

صفر تا صد یک وام پرحاشیه!

هفت صبح| تسهیلات نهضت ملی مسکن با مبلغ 550میلیون تومان  جزو وام‌های وسوسه‌کننده است، اما مثل بقیه وام‌های مربوط به مسکن، از جمله وام 960میلیون تومانی، وام ودیعه مسکن مستاجران، وام جعاله تعمیرات مسکن و وام طولانی‌مدت 4میلیارد تومانی جوانان، درباره آن صحبت نشده و هنوز خیلی از متقاضیان درباره این وام سوال‌های بی‌جوابی دارند.

 

یکی از سوال‌های مهمی که درباره این وام مطرح می‌شود این است که این تسهیلات کمکی برای خانه‌دارشدن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ کسانی‌که قبلا وام مسکن گرفته‌اند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند؟ شرایط دریافت این وام چگونه است؟ و کسانی‌که این تسهیلات به حسابشان واریز می‌شود، ماهیانه چقدر باید قسط بدهند؟ این مطلب درباره همین سوال‌های بی‌جواب است، اگر می‌خواهید برای دریافت این وام اقدام کنید، بهتر است این مطلب را بخوانید و بعد وارد سامانه ثبت نام شوید.

 

 

وام نهضت ملی مسکن چه هست؟

 

مسکن مهر را یادتان می‌آید؟ تسهیلات نهضت ملی مسکن هم ادامه همان طرح است؛ فقط این بار، به کسانی‌که می‌خواهند خانه بسازند، وام پرداخت می‌شود. مبلغی که به متقاضیان، بابت وام ملی مسکن پرداخت می‌شود، تا سال 1401، به دهک آن‌ها بستگی داشت. مثلا کسانی‌که در دهک اول و دوم بودند، می‌توانستند برای دریافت وام 400میلیون تومانی اقدام کنند. کسانی‌که در دهک سوم و چهارم درآمدی قرار داشتند، 300میلیون تومان تسهیلات می‌گرفتند و کسانی‌که جزو افراد دهک پایین جامعه بودند، می‌توانستند برای دریافت وام، رویابافی کنند. اما از سال گذشته، مصوب شد که مبلغ وام برای همه متقاضیان تا سقف 550میلیون تومان باشد.

 

درباره مبلغ وام هم در سال 1403، خبر جدیدی درباره افزایش قیمت منتشر نشده. به همین دلیل، متقاضیان فعلا باید روی همان مبلغ سال گذشته حساب باز کنند. طبق گفته احمد خادمیان، مدیرکل دفتر طرح‌ریزی و پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن، از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال 1402، حدود یک میلیون و 713هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که بانک‌ها تاکنون با 758هزار و 71واحد قرارداد منعقد کرده‌اند. این طور که اعداد و ارقام نشان می‌دهد، نزدیک یک میلیون نفر از کسانی‌که ثبت نام کرده‌اند، هنوز منتظر پیامک نهایی برای ثبت قرارداد هستند.

 

چه کسانی می‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند؟

 

بگذارید همین‌جا تکلیف کسانی‌که می‌خواهند برای دریافت وام اقدام کنند را روشن کنیم؛ اول اینکه، این تسهیلات 550میلیون تومانی فقط به کسانی تعلق می‌گیرد که هیچ ملکی به نامشان نباشد. یعنی کسانی‌که خانه دارند و سند ملک به نامشان است، بهتر است به این وام، فکر هم نکنند. به غیر از این نکته مهم، کسانی‌که ساکن تهران و کلان‌شهرهای بزرگ هستند، شامل دریافت وام نمی‌شوند. مهم‌ترین شرط دریافت وام 550میلیون تومانی این است که فرد متقاضی باید بین دهک‌های یک تا چهار جامعه باشد.

 

کسانی‌که تحت نظر سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند نیز امکان ثبت‌نام در وام ملی مسکن را دارند. کسی‌که می‌خواهد برای وام ثبت‌نام کند، از فروردین سال 1384، نباید هیچ زمین یا مسکنی خریده باشد. درخواست‌کنندگان این وام باید در شهری که تقاضای وام می‌دهند، ساکن باشند و مدارک سابقه سکونت پنج‌ساله هم داشته باشند. اگر متقاضی این وام از سال 1357 به بعد، وام دولتی و هر وامی که مربوط به مسکن است، دریافت کرده باشد؛ باید فکر دریافت این وام را از ذهن خود بیرون کند. نکته دیگری که متقاضیان این وام باید به آن دقت کنند، این است که باید سرپرست خانوار برای دریافت وام اقدام کند، یعنی افراد متاهل.

 

اما اگر کسی همه شرایطی که ذکر شد را داشته باشد، اما مجرد باشد چه؟ جواب این است که خانم‌های مجرد سرپرست خانوار که حداقل ۳۵سال سن دارند و مردان مجرد بالای 45سال می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

 

برای ثبت‌نام این وام چه مدارکی نیاز است؟

 

ثبت‌نام این وام به صورت آنلاین انجام می‌شود. یعنی به این شکل نیست که مدارکتان را دستتان بگیرید و به شعبه بانک مراجعه کنید و کارمند بانک، کارهای مربوط به دریافت تسهیلات را انجام دهد. به همین‌دلیل، قبل از ثبت‌نام باید مدارک لازم را آماده کنید. مدارکی که برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن نیاز است، شامل شناسنامه و کارت ملی فرد متقاضی، شناسنامه همه افراد تحت تکفل فرد متقاضی و همچنین گواهی برای اثبات سرپرست‌بودن متقاضی ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن است. حواستان باشد، ارائه این گواهی، مخصوص کسانی است که سرپرست خانوار هستند؛ یعنی زنان مجرد بالای 35سال و مردان مجرد بالای 45سال نیازی به ارائه این مدارک ندارند. برای اینکه ثابت شود فرد متقاضی حداقل 5سال در شهری که می‌خواهد وام بگیرد سکونت داشته، باید گواهی اثبات سکونت 5ساله ارائه کند؛ برای این کار، تاییدیه تحصیلی فرزندان متقاضی، مدارک محل تولد متقاضی، همسر یا فرزندان، جواز کسب شاغلین اصناف، سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر، تاییدیه اشتغال به کار از مراجع دولتی برای متقاضی یا همسر، تاییدیه پرداخت حقوق بازنشستگی هم نیاز است.

 

نکته‌ای که برای تایید محل سکونت باید به آن توجه کنید، این است که اجاره‌نامه به عنوان مدرک برای سابقه سکونت 5ساله در شهر مورد قبول نیست و باید مدارکی مانند سابقه تحصیل فرزندان در مدارس همان شهر و ... به بانک ارائه کرد.

 

وام نهضت ملی مسکن را از کجا بگیریم؟

 

برای ثبت نام این وام باید به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن به آدرس saman.mrud.ir مراجعه کنید. بعد از احراز هویت و ساختن رمز عبور وارد سامانه می‌شوید. زمانی که وارد سامانه شدید، باید روی قسمت درخواست مسکن کلیک کنید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، 3گزینه پیش روی شما است. ثبت نام نهضت ملی مسکن، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (متقاضیان دارای 3فرزند و بیشتر) و متقاضیان دارای ۴فرزند زیر ۲۰سال. کسانی‌که می‌خواهند وام نهضت ملی مسکن دریافت کنند، باید روی گزینه ثبت‌نام مربوط به این تسهیلات کلیک کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که حتما قبل از ثبت‌نام، شهرهای مجاز و شرایط هر کدام از آن‌ها را بخوانید. شاید شهری که در آن زندگی می‌کنید، مشمول دریافت وام نباشد. در این مرحله مشخص می‌شود که شهری که در آن ساکن هستید، مشمول این تسهیلات می‌شود یا نه. اگر جزو افراد مشمول هستید، باید اطلاعات هویتی خود را در سامانه وارد کنید.

 

اطلاعاتی مثل کد ملی، شماره تلفن همراه‌ و مشخصات فردی. در مرحله بعد، نوبت ثبت‌کردن اطلاعات محل سکونت‌ متقاضی است. همانطور که گفته شد، فرد متقاضی وام نهضت ملی مسکن باید حتما سرپرست خانوار باشد. به همین‌دلیل در قدم بعدی تکمیل‌کردن ثبت‌نام باید مشخصات افراد تحت تکفل خود را در سامانه وارد کند. بعد از طی‌کردن همه این مراحل باید ثبت نهایی را انجام دهید و منتظر بمانید تا بررسی‌های لازم انجام شود. نتیجه درخواست وام از طریق پیامک به متقاضی اعلام می‌شود. بعضی از کسانی‌که از این شرایط عبور می‌کنند و ثبت نهایی را انجام می‌دهند، تصور می‌کنند، تمام راه را رفته‌اند و وام به آنها تعلق می‌گیرد اما نکته مهم این است که ثبت‌نام در سامانه طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه‌وشهرسازی به معنای تایید شرایط و تعهد برای پرداخت وام و تسهیلات نیست. چون افرادی که در نهایت، نامشان در لیست پرداخت وام قرار می‌گیرد، از بین افراد تاییدشده و بر اساس اولویت‌های وزارت راه‌وشهرسازی انتخاب می‌شوند و نامشان در لیست انتظار و اولویت دریافت وام ثبت می‌شود.

 

یک نکته دیگر که بیشتر متقاضیان ممکن است آن را تجربه کنند، این است که وقتی وارد این سامانه می‌شوید، معمولا با این پیام مواجه خواهید شد: «سامانه در حال بروزرسانی می‌باشد. لطفا چند ساعت دیگر مجدد مراجعه بفرمایید. لطفا از تماس با بخش‌های مختلف وزارت راه‌وشهرسازی و ...، خودداری بفرمایید.» اگر این پیام را مشاهده کردید، ناامید نشوید، چون کسانی‌که موفق شده‌اند مراحل ثبت‌نام را به ثبت نهایی برسانند، گفته‌اند بعد از چند بار مراجعه، سامانه باز شده و توانسته‌اند مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 

اقساط این وام چقدر است؟

 

این وام از همان روز اول با حاشیه‌های زیادی همراه بود. وقتی خبر این وام منتشر شد، خیلی از کسانی‌که در پایتخت و شهرهای بزرگ زندگی می‌کردند، برای دریافت وام صف کشیدند. اما وقتی اعلام شد این وام اصلا به ساکنان شهرهای بزرگ تعلق نمی‌گیرد، کسانی‌که دلشان را به دریافت این وام خوش کرده بودند، شرایط وام‌های دیگر مسکن را بررسی کردند. به غیر از این موضوع، میزان اقساط بازپرداخت این وام نیز سروصدای زیادی به پا کرد. چون همان روزهای اول اعلام کردند، سود این وام، 23درصد است. یعنی اگر کسی که خانه نداشت و مستاجر بود، می‌توانست از ثبت‌نام دریافت این وام عبور کند و مبلغ 550میلیون تومان به حسابش واریز شود، باید ماهیانه، حدود 8میلیون و 500هزار تومان به عنوان اقساط ماهیانه به بانک بازمی‌گرداند. همین موضوع و رقم بالای قسط، رویای بیشتر مستاجران شهرهای کوچک را از بین برد، چون در توان خود نمی‌دیدند که در ماه، علاوه بر اجاره‌خانه، حدود 9 میلیون تومان هم قسط بدهند. همین موضوع باعث شد دولت نرخ سود این تسهیلات را از 23درصد به 18درصد کاهش بدهد.

 

از طرف دیگر اعلام شد، کسانی‌که این وام را دریافت می‌کنند، می‌توانند در 2سال اول اقساط وام را به صورت پلکانی به بانک برگردانند. اما حالا با شرایط جدید و با سود 18درصدی کسانی‌که قرعه به نامشان می‌افتد، چقدر باید قسط بدهند؟ این طور که مسئولان توضیح داده‌اند، متقاضیان این وام باید مبلغ این وام را در 240ماه یا 20سال با بانک تسویه کنند. کسانی‌که وام گرفته‌اند، در دو سال اول، می‌توانند مبلغ 5میلیون و 900هزار تومان به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت کنند. بعد از آن و از سال سوم به بعد، مبلغ اقساط به شکل پلکانی محاسبه می‌شود. اما مدل پرداخت این وام کمی متفاوت است. مثلا بانک عاملی که این تسهیلات را پرداخت می‌کند، 10درصد از مبلغ وام را در مرحله اول که به آن پی‌کندن گفته می‌شود، به فرد متقاضی وام یا سازنده مسکن پرداخت می‌کند. وقتی ساخت مسکن به مرحله اسکلت و سقف‌زنی برسد، 40درصد دیگر از مبلغ وام به حساب فرد متقاضی واریز می‌شود. وقتی ساخت مسکن به مرحله سفت‌کاری رسید، بانک با مشاهده شرایط خانه در حال‌ساخت، 25درصد دیگر را به حساب سازنده مسکن واریز می‌کند. 25درصد باقی‌مانده و نهایی هم، زمانی به متقاضی پرداخت می‌شود که وضعیت ساخت مسکن به مرحله نازک‌کاری و اواخر کار رسیده باشد. نکته مهمی که باید درباره اقساط این وام بدانید این است که متقاضیان این وام بیش از یک میلیارد و 800میلیون تومان در طول 20سال، سود پرداخت خواهند کرد.

 

یعنی 550میلیون تومان وام می‌گیرند ولی باید یک میلیارد و 800 میلیون تومان بازگردانند. البته کارشناسان اقتصادی معتقدند چون زمان بازپرداخت این وام، طولانی و حدود 20سال است، با توجه به نرخ تورم، اعداد اقساط ماهیانه، آن‌قدر زیاد نیست که فرد متقاضی وام را به زحمت بیندازد.

 

کدخبر: ۵۵۹۱۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر