کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۷۰۸
تاریخ خبر:

خورشید را از رو ببر

خورشید را از رو ببر

راهنمای خرید انواع کولر و پنکه

هفت صبح|‌ با گرم‌ترشدن هوا، فصل کولر و پنکه خریدن رسیده است. آنهایی که می‌توانند از پس هزینه‌های زیاد خرید و سرویس کولرهای گازی بربیایند که گاهی ممکن است سرجمع بالای 40میلیون تومان خرج روی دستشان بگذارد، دنبال این مدل‌ها می‌روند و آنهایی که دنبال یک باد ملایم و قابل‌قبول هستند، کولرهای آبی را می‌خرند یا سراغ عوض‌کردن پوشال و آماده‌کردن آن برای استفاده در تابستان 1403، هستند. بازار خرید پنکه هم همیشه سرجای خودش است و خریداران مخصوص به خود را دارد و امسال برای خرید یکی از آنها باید به‌طور میانگین 2میلیون تومان هزینه کرد.

 

خرید کولر که تمام شد، باید به‌ فکر راه‌اندازی آن‌ها باشید که خودش ممکن است بیش از یک‌میلیون تومان خرج روی دست شما بگذارد. خرید پوشال سالیانه و آماده‌کردن کولر آبی هم حدود 500 تا 700هزار تومان هزینه دارد که اغلب چاره‌ای جز پرداخت آن نیست. سرویس کولر نه تنها عمر آن را افزایش می‌دهد؛ بلکه باعث می‌شود تا بازدهی بهتری داشته و در فصل تابستان، اوضاع برایتان راحت‌تر بگذرد.

 

 

   

پنکه؛ متوسط قیمت دو میلیون

 

دنیای پنکه تنوع زیادی دارد. اگر فضای کوچکی دارید می‌توانید سراغ پنکه دیواری یا رومیزی بروید و اگر داشتن پنکه سرپایی، جایی از شما اشغال نمی‌کند، می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پنکه‌های هوشمند، نسل جدیدی هستند که قیمت کمی بالاتری دارند اما هم ظاهرشان جذاب‌تر است و هم برخی از خریداران، حسابی از آنها تعریف می‌کنند. نگاهی به فروشگاه‌ها به ما می‌گوید بیشتر خریداران پنکه سعی می‌کنند کار خودشان را با پنکه‌های رومیزی راه بیندازند. مثلا یک مدل دمنده کوچک که برند متفرقه‌ای دارد را با قیمت 840هزار تومان می‌خرند و البته کسانی‌که می‌خواهند بیشتر هزینه کنند، سراغ پنکه رومیزی از برند پارس‌خزر با قیمت 2میلیون و 204هزار تومان می‌روند که RIMA نام دارد و دارای سه‌پره با قابلیت تنظیم سرعت و حداکثر توان مصرفی آن 60وات است.

 

پنکه دیواری این برند هم فروش خوبی دارد که برای خریدش باید نزدیک به 2میلیون و500هزار تومان هزینه کنید. مدل ES7020WKAI دارای چهار پره و تایمردار است و کم‌مصرف به‌حساب می‌آید. ارزان‌ترین پنکه‌های بازار، مدل‌های رومیزی و کوچک هستند که فقط یک نفر را خنک می‌کنند. مثلا می‌توانید با پرداخت 385هزار و 600تومان از برند تسکو مدل TFan01 را بخرید که چهار پره است و 177گرم است و باتری می‌خورد. البته می‌توانید آن را به شارژ هم بزنید که با هر بار شارژکردن تا یک ساعت و نیم کار می‌کند.

 

در بین پنکه‌های گران‌قیمت، تنوع زیاد است. مثلا برندی با نام نانانی مدل NSF-070 را 9میلیون تومان قیمت زده‌اند که البته با تخفیف می‌شود آن را 5میلیون تومان هم خرید. البته ما هرچه گشتیم متوجه علت انتخاب چنین قیمتی برای این پنکه غیرهوشمند نشدیم. اما به‌هر‌حال یک مدل پنج پره است که می‌توانید با استفاده از دکمه‌های روی پنکه یا ریموت کنترل که همراه دستگاه است، سرعت باد را بر روی حالت های مختلف تنظیم کنید.

 

پنکه تاور مایدیا هم با همان قیمت 9میلیون تومان فروخته می‌شود. این پنکه هیچ شباهتی به انواع دیگر پنکه ندارد و بیشتر شبیه به یک فن خنک‌کننده با کنترل از راه دور است که ظاهری شکیل دارد. اگر بتوانید مایدیا را با تخفیف بخرید، می‌توانید با پرداخت 5میلیون و 850هزار تومان هم کارتان را راه بیندازید.

 

پنکه شیائومی مدل Fan2Lite هم هفت پره است که به لطف موتور کارآمد خود، تنها صدایی معادل 37دسی‌بل تولید می‌کند. علاوه‌بر این، Fan2Lite  فوق‌العاده قدرتمند بوده و حجم باددهی حداکثری معادل 27متر مکعب در دقیقه دارد و می‌تواند تا فاصله 15متری باد را پرتاب کند. با پشتیبانی از اپلیکیشن MIHome، می‌توان این پنکه را از راه دور از طریق وای‌فای و بلوتوث کنترل کرد.

 

پنکه مایدیا مدل FS40-11NR–W هم هوشمند بوده و هم گران است و برای خرید آن باید 13میلیون و 550هزار تومان هزینه کنید. این پنکه سه پره است. مایدیا هم‌چنین، یک مدل پنکه رطوبت‌ساز دارد که برای خرید آن باید 8میلیون و 400هزار تومان هزینه کنید.

  

کولر آبی؛ متوسط قیمت 4میلیون

 

تفاوت کولرهای آبی بر سر اندازه آن‌ها و سلولوزی یا معمولی بودنشان است. یکی از پرطرفدارترین کولرهای آبی در بازار از برند برفاب و مدل 2800 است که برای متراژ 30 تا 50متر مربع مناسب بوده و درواقع برای خانه‌ها و فضاهای کوچک کاربرد دارد. برای خرید چنین کولری باید 3میلیون و 660هزار تومان هزینه کنید. مجهز بود به فن اکسیال یکی از ویژگی‌های این مدل محسوب می‌شود. بر این اساس، برای نصب کولر به انجام عملیات کانال‌کشی نیازی نیست.

 

یکی دیگر از کولرهای محبوب کولر سلولوزی 3500 برفاب مدل BF3-z با قیمت 6میلیون و 970هزار تومان است که با تخفیف امکان خرید آن با قیمت 5میلیون و 250هزار تومان هم وجود دارد. حجم این کولر 3500 است و فضای 50 تا 70متری را پوشش می‌دهد. این کولر از نوع پرتابل بوده و با پد سلولز عرضه می‌شود. کولر آبی 5000 برفاب مدل BF5-O با قیمت 10میلیون تومان هم فروش بالایی دارد. این کولر را می‌توان با تخفیف به قیمت 7میلیون و 400هزار تومان هم خرید و برای فضاهای کمی بزرگ‌تر یعنی 70 تا 120متر مناسب است. حجم این کولر 5هزار بوده و پرتابل است و 31کیلوگرم وزن دارد.

 

ارزان‌ترین کولر آبی که در بازار پیدا می‌شود از برند جنرال بوده و حجم آن 2800 است و با قیمت یک‌میلیون و 530هزار تومان فروخته می‌شود. این کولر برای فضای کوچک‌تر از 50متر، جوابگوی خریداران است. اگر خانه شما بالای 120متر وسعت دارد، احتمالا باید سراغ مدل‌های 18هزار بروید. گران‌ترین گزینه‌ها هم همین مدل‌ها هستند. کولر آبی نیرو تهویه البرز مدل 18هزار پایین‌زن با قیمت 34میلیون و 380هزار تومان یکی از گران‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است. این مدل جزو معدود کولرهای پلیمری در ایران است. با خرید این کولر نیازی به عوض‌کردن پوشال نخواهید داشت. کولرهای سلولزی که برای خانه‌های نسبتا بزرگ کاربرد دارند، 20 تا 27میلیون تومان فروخته می‌شوند.

 

هزینه سرویس و راه‌اندازی کولر خودش داستان جداگانه‌ای دارد. مثلا برای سرویس کولر، باید به‌طور متوسط با هزینه ایاب و ذهاب بین 350 تا 400هزار تومان پول بدهید. هزینه نصب و راه‌اندازی هم بین 300 تا 450هزار تومان تمام می‌شود. اگر بخواهید یاتاقان را عوض کنید، برای هر طرف باید 200هزار تومان پول بدهید. تعویض موتور کولر دستمزدی برابر با 260هزار تومان دارد. برای اینکه بخواهید کولر آبی خود را راه بیندازید، به خرید پوشال نیاز دارید. اغلب افراد سعی می‌کنند هر سال پوشال عوض کنند. بسته‌های پوشال در فروشگاه‌ها 3عددی هستند. پایین‌ترین قیمت 109هزار تومان است و اگر بخواهید انواع گران پوشال را تهیه کنید باید نزدیک به 220هزار تومان پول بدهید. البته اگر کولر آبی کوچک 2800 داشته باشید، کارتان با پوشال کوچک 67هزار و 500تومانی هم راه می‌افتد و به‌دردسر نمی‌افتید.

   

کولر گازی؛ متوسط قیمت 20میلیون

 

کولر گازی گران‌تر است و رقم قبض انرژی را هم بالا می‌برد. در بین محبوب‌ترین کولرگازی‌ها، کولرگازی 24هزار ایران رادیاتور ICA-24CH با قیمت 37میلیون و 700هزار تومان دیده می‌شود که اگر بتوانید آن را با تخفیف بخرید، باید نزدیک به 29میلیون تومان پول بدهید. این محصول در رده مصرف انرژی A قرار گرفته‌ و دارای امکاناتی مانند حداقل دمای -7درجه سانتی‌گراد و امکان تصفیه هوا و مجهز به قابلیت توربو است.

 

کولر گازی 12هزار ایران رادیاتور مدل ICA-12CH-A مشابه همین مدل برای فضاهای کوچک‌تر است که بدون تخفیف، 22میلیون و 800هزار تومان فروخته می‌شود و اگر تخفیف شامل حالتان شود، می‌توانید آن را با قیمت 17میلیون و 650هزار تومان هم بخرید.

 

کولر گازی 24هزار جی پلاس مدل GAC-HF24TQN1 فروش خوبی دارد اما گران‌تر است. برای خرید آن باید 34میلیون و 700هزار تومان پول بدهید. البته ممکن است در برخی از فروشگاه‌ها با تخفیف پیدایش کنید و کارتان را با پرداخت 31میلیون و 500هزار تومان راه بیندازید. این کولر برای خنک‌کردن و گرم‌کردن اتاق‌هایی با مساحت حدود 40متر مربع مناسب است. نمودار مصرف انرژی این مدل A++ است و دور ثابت دارد.

 

ارزان‌ترین کولرگازی در بازار یک مدل 12هزار از برند جنرال گلد است که برای خرید آن باید 16میلیون و 290هزار تومان پول داشته باشید. این کولر گازی برای خنک کردن فضاهایی با متراژ 20 تا 25متر مربع مناسب است و می‌تواند در اتاق‌های خواب، پذیرایی، کارگاه‌ها، دفاتر، مغازه‌ها و سایر محیط‌هایی که نیاز به هوای خنک دارند، نصب و استفاده شود. کولر گازی گرین 30هزار پیستونی مدلGWS-30P1T3/R1PB گران‌ترین گزینه در بازار است که برای خرید آن باید 76میلیون و 500هزار تومان پول داشته باشید که البته با تخفیف می‌توانید این مدل را با قیمت 68میلیون و 900هزار تومان هم بخرید.

 

قابلیت سرمایش تا دمای محیطی 60درجه سانتی‌گراد کمپرسور پیستونی مخصوص مناطق گرمسیر، پرتاب باد تا 15متر و فیلتر چندگانه جهت تصفیه هوا از امکاناتی است که چنین کولری در اختیارتان قرار می‌دهد. سرویس کولر گازی هم هزینه‌های خودش را دارد. مثلا سرویس دوره‌ای آن روی دیوار بین 450 تا 500هزار تومان هزینه دارد و سرویس کاملش 980هزار تومان تا یک‌میلیون و 250هزار تومان پول می‌خواهد. اجرت شارژ گاز برایتان 450 تا 500هزار تومان خرج برمی‌دارد و هزینه هر کیلو گاز مصرفی 850هزار تومان است. اگر تازه کولر گازی خود را خریده باشید، باید برای نصب اولیه به نصاب بین یک میلیون و 500هزار تا یک میلیون و 800هزار تومان پول بدهید.

 

 

کدخبر: ۵۵۹۷۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر