کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۰۶۷۹
تاریخ خبر:

باشگاه میلیونی‌ها با چند کلیک ناقابل

باشگاه میلیونی‌ها با چند کلیک ناقابل

کدام یک از این پنج پلتفرم وام آنلاین ایرانی امتیازهای بیشتری دارند؟

هفت صبح| دوران سختگیری و سرسختی بانک‌های سنتی برای پرداخت یک وام ساده دیگر به پایان رسیده. در همین سال‌های اخیر لندتک‌های جدید میانبرهای متفاوتی برای گرفتن اعتبار بانکی باز کرده‌اند. آنها درباره ضامن سهل‌گیرتر هستند، سقف اعتباری‌شان متنوع است، شرط و شروط کمتری برای مشتری می‌گذارند و خلاصه اینکه با سخاوت بیشتری این اعتبار را به مشتری می‌دهند. این لندتک‌ها دست و دلباز و بخشنده‌تر هستند اما تعدادشان آنقدر زیاد است که نمی‌توان تشخیص داد عملکرد کدام یک بهتر از دیگری بوده. در گزارش زیر پنج نمونه معروف آنها را زیر و رو کرده‌ایم تا ببینیم کفه ترازو به نفع کدام یک از این سرویس‌های اعتباری سنگین‌تر است؟

 

1-    اسنپ

 

بدون سود در 4 قسط: اسنپ خودش را به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی معرفی می‌کند که سیستم اعتباردهی به مشتری را شروع کرده. اسنپی‌ها دو مدل اعتبار دارند. اولی یک میلیون تومان است که در حساب اسنپ ما می‌نشیند و با آن از اسنپفود، اسنپ‌ مارکت، اسنپ دارو و بقیه خدمات خود این برنامه می‌شود استفاده کرد و پول آن را آخر ماه پرداخت. مدل دوم اما بازار بزرگ‌تر و متنوع‌تری دارد. اسنپ یک سقف برای این وام کوتاه مدت درنظر گرفته که هرچه بیشتر خرید کنید، این سقف بالاتر می‌رود. این مبلغ از دو میلیون تومان شروع می‌شود. تعیین کردن رقم دو میلیون تومان به عنوان وام شوخی بزرگی است. در مقابل اسنپ این آوانس را هم داده تا از فروشگاه‌های بسیار زیاد زیرمجموعه خود بدون پیش پرداخت خرید کنید. نکته ناامید کننده اینکه اگرچه پیش پرداخت ندارد اما یک قسط آن را همان موقع خرید باید واریز کنید و سه قسط بعد را به نوبت سه ماه دیگر. آخرین موضوع اینکه فروشگاه‌های زیر مجموعه اسنپ، کالا را با اندکی قیمت بالاتر از بازار به مشتری می‌فروشند.

 

ویژگی‌های مثبت:

بدون بهره

  بدون نیاز به ضامن

ویژگی‌های منفی:

  سقف اعتبار بسیار کم است (دو میلیون تومان اعتبار اولیه)

  بازپرداخت آن کوتاه است ( 3 ماهه)

  قسط اول همان موقع خرید باید پرداخته شود.

  فقط از فروشگاه‌هایی که اسنپ با آنها قرارداد دارد می‌شود خرید کرد.

 

 

2- ازکی‌وام

 

وام 75 میلیون تومانی کوتاه مدت: ازکی‌وام هم بعد از اعتبارسنجی بانک مرکزی یک وام حداکثر 75 میلیون تومانی به مشتری می‌پردازد. یعنی بانک مرکزی سابقه فعالیت مالی شما را می‌سنجد و ازکی‌وام بر اساس نظر آن مبلغ اعتبار را تعیین می‌کند. نکته مثبت ازکی وام این است که مثل بسیاری از لندتک‌ها نیازی به ضامن ندارد ولی برای دریافت آن باید یک چک صیادی داشته باشید. بازپرداخت وام بین ۶تا ۱۸ ماه متفاوت است. همچنین این سرویس با فروشگاه‌های محدودی قرارداد بسته که فقط از آنها می‌توان خرید کرد. نکته منفی ازکی‌وام این است که به جز سود ۲۲ درصدی باید ۱۵ درصد هم به عنوان کارمزد بپردازید. البته نباید فراموش کنیم که با هر خرید بین یک تا سه درصد از مبلغ آن کالا، به حسابی که در ازکی افتتاح کردید بازخواهد گشت (که به این کار می‌گویند کش‌بک). یعنی با این فرمول از‌کی شما را در بستر فروشگاه‌های خود نگه می‌دارد. فروشگاه‌های زیر مجموعه ازکی، تنوع کمتری دارند و درست مثل اسنپ، کالا را با اندکی قیمت بالاتر از بازار به مشتری می‌فروشند.

 

ویژگی مثبت:

نیاز به ضامن ندارد

سقف نسبتا بالا (75 میلیون تومان)

 

ویژگی منفی:

بازپرداخت کوتاه مدت (نهایتا 18 ماه)

دامنه محدود فروشگاهی

15 درصد کارمزد علاوه بر سود

 

3- دیجی‌پی:

 

دیجی‌پی زیرمجموعه دیجی‌کالاست. مبلغ وام آنها که از مدعیان این بازار هستند از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 50 میلیون تومان بسته به اعتبار سنجی (که بالاتر توضیح دادیم) متفاوت خواهد بود. با این اعتبار فقط می‌شود از دیجی‌کالا خرید کرد. طول دوره بازپرداخت آن بین 6 تا 12 ماه بوده و هرچه مبلغ اعتبار بیشتری بگیرید اجازه دارید آن را در مدت زمان بیشتری هم  باز پس دهید.

 

ویژگی مثبت:

نیاز به ضامن ندارد

ویژگی منفی

سقف کوتاه ( 50 میلیون تومان)

دوره بازپرداخت کوتاه (6 تا 12 ماه)

دامنه محدود فروشگاهی

 

4-‌ بلوبانک:

 

اعتبار کم و شرط و شروط زیاد: سقف وام بلوبانک ۱۰ میلیون تومان است. آن هم به این شرط که معدل حساب شــما در ســه ماه گذشــته، برای هر ماه حداقل ۳ میلیون تومان باشــد.از این نظر بلوبانک کمی شبیه بانک‌های سنتی عمل می‌کند. بازپرداخت این وام حداکثر ۶ ماهه بوده و اگر نتوانید وام را قبل از مدت معین تسویه کنید، سود وام ۲۲ و کارمزد آن ۴ درصد محاسبه خواهد شد. در غیر این صورت مجبور به پرداخت هیچ سود و کارمزدی نیستید.

 

ویژگی مثبت:

نیاز به ضامن ندارد

پرداخت تسهیلات نقدی به جای اعتبار

 

ویژگی منفی:

سقف کوتاه مبلغ تسهیلات( 10 میلیون تومان)

شرط و شروط درباره عملکرد حساب بانکی

بازه کوتاه بازپرداخت (حداکثر 6 ماه)

احتمال محاسبه سود و کارمزد

 

 

5-    دیجی‌شهر

 

۲۰۰ تومن، ۶۰ماهه: سقف اعتبار دیجی‌شهر بالاست. این فروشگاه آنلاین تا ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید کالا ارائه می‌دهد که می‌توان آن را تا  ۵ سال دیگر تسویه کرد. وام را بانک شهر می‌پردازد اما قبل از آن از طریق سیستم اعتبارسنجی رایگان در پنل کاربری رتبه اعتباری شما بررسی می‌شود. اگر مشتری خوش حسابی بوده‌اید بیشترین میزان سقف وام به شما تعلق می‌گیرد. اما اگر اقساط عقب افتاده داشته‌اید، اعتبار کمتری به شما تعلق می‌گیرد. این امتیازی که بانک مرکزی به شما می‌‎دهد غیر از تعیین کردن سقف وام یک کار دیگر هم می‌کند؛ بسته به خوش حسابی یا بد حسابی، ضمانت شما سخت‌تر یا راحت‌‌تر می‌شود. اما مهم این است که وام‌‌های آن نیازی به پیدا کردن ضامن دولتی ندارد. با چک صیادی هم می‌توان ضامن وام شد. یعنی آن دردسرهای قبلی برای پیدا کردن کارمند دولت و زحمت انداختن دیگران لازم نیست. فقط اگر فردی بخواهد بالاتر از آن سقفی که در اعتبارسنجی برای دریافت وام با یک برگ چک تعیین شده اعتبار بگیرد، باید به جز چک خودش، یک چک از ضامن هم ارائه کند.

 

یک امتیاز دیجی‌شهر این است که آنهایی را که فاقد رتبه اعتباری هستند کنار نگذاشته. این افراد با یک چک صیادی می‌توانند تا ۶۰ میلیون تومان یا با یک چک خودشان و یک چک ضامن تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بگیرند. بین ۱ تا ۴ روز بعد از بارگذاری اینترنتی همه مدارک، نتیجه معلوم می‌شود که شرایط گرفتن این اعتبار را دارید یا نه. پس از تایید بانک، کیف پول شما شارژ می‌شود و می‌توانید کالای دلخواه خود را از خود فروشگاه دیجی‌شهر بخرید.

 

نکته مثبت دیگر اینکه برای خریدتان هم نیاز به پیش‌پرداخت ندارید. اما این نکته را باید در نظر گرفت که مابه‌التفاوت خرید قسطی و نقدی از مبلغ نهایی کیف پول شما کسر خواهد شد.

 

ویژگی‌های مثبت:

  امکان دریافت وام بدون ضامن و حتی با یک برگ چک

  بدون نیاز به پیش‌پرداخت

  بالاترین سقف اعتبار در مقایسه با بقیه (۲۰۰ میلیون تومان)

  بازپرداخت طولانی (۶۰ ماه)

  اعتبارسنجی رایگان

ویژگی‌های منفی:

  فقط از فروشگاه‌ دیجی‌شهر می‌توان خرید کرد.

 

کدخبر: ۵۶۰۶۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر