کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۰۱
تاریخ خبر:

اتهام به توهین!

اتهام به توهین!

چند خبر کوتاه از تازه‌های کتاب و ادبیات را بخوانید

روزنامه هفت صبح|  اتهام به توهین!  مردی از استان هبی چین در یک پلتفرم بزرگ آنلاین چینی علیه «مو یان» برنده جایزه نوبل ادبیات، اتهاماتی را مطرح و ادعا کرده این نویسنده در آثارش به قهرمانان و مبارزان انقلابی چین  توهین می‌کند. این حرکت باعث افزایش قابل توجه فالوئرهای این مرد در رسانه‌های اجتماعی شده است، گرچه وکلای دادگستری نسبت به اتهاماتی که منجر به تشکیل پرونده رسمی در دادگاه می‌شود، ابراز تردید و عنوان کرده‌اند که این اقدام ممکن است بیشتر یک ترفند تبلیغاتی باشد تا یک اقدام واقعی وطن‌پرستانه.

 

به گزارش چاینا دیلی، این فرد گزیده‌هایی از آثار «مو یان» را به صورت آنلاین در کنار یک نظرسنجی سازمان‌یافته برای سنجش افکار عمومی در مورد این موضوع به اشتراک گذاشته و اتهاماتی شامل تحقیر مردم چین و تجلیل از مهاجمان ژاپنی را مطرح کرده است. به‌رغم عدم احتمال پیگیری قانونی این اتهامات، این مرد ادعا می‌کند که اقدامات او در دفاع از ملت و فداکاری‌های قهرمانان آن است. حساب رسانه‌های اجتماعی این فرد  با استقبال چشمگیر دنبال‌کننده‌ها روبه‌رو شده و به دلیل جنجال‌ها به حدود ۲۱۰ هزار دنبال‌کننده رسیده است.

 

در حالی که این اتفاق احتمالا فراموش می‌شود، پیامدهای آن برای جامعه چین و ادبیات و این کشور ادامه خواهد داشت؛ بحث‌هایی درباره گفتمان گسترده‌تر میهن‌پرستی و سانسور. همچنین منعکس‌کننده تنش بین آزادی بیان و احساسات ملی‌گرایانه‌ای خواهد بود. این حادثه بحث‌هایی را در مورد نقش ادبیات در جامعه، ملی‌گرایی و مرزهای سانسور در صنعت چاپ و نشر به شدت تحت کنترل چین مطرح کرده است.

 

 

مصلی، میزبان نمایشگاه

هر ساله با نزدیک شدن به ایام نمایشگاه، بحثی تازه درمی‌گیرد درباره اینکه آیا مصلی جای خوبی برای نمایشگاه است یا مکان‌های دیگری نظیر شهر آفتاب و.... در چند سال اخیر هم با تغییرات مدیریتی، هر دو مکان به‌تناوب امتحان‌شان را در این باره پس داده‌اند. در واقع هر کدام از این دو مکان، محاسن و معایبی دارند که می‌توان ساعت‌ها درباره آن بحث کرد. اما در مجموع گمان می‌رود که مصلی برای مخاطبان جای راحت‌تری باشد.

 

قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم به‌تازگی از انتخاب مصلای امام خمینی(ره) به‌عنوان محل برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داده. به گزارش ایسنا، علی رمضانی، قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره محل برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان کرد: پس از بررسی و بازدید از گزینه‌های موجود برای برگزاری نمایشگاه و ارائه گزارش به شورای سیاست‌گذاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تصمیم این شورا، مصلای امام خمینی(ره) به عنوان محل برگزاری این دوره از نمایشگاه انتخاب شد.

 

رمضانی به زمان ثبت‌نام ناشران داخلی و خارجی برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز اشاره کرد و گفت: ناشران داخلی و خارجی از روز ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ می‌توانند با مراجعه به سامانه ketab.ir ضوابط و شرایط حضور در این نمایشگاه را مشاهده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از  ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 

 

مایل هروی در بستر بیماری

نجیب مایل هروی، پژوهشگر ادب و عرفان و مصحح، در بیمارستان بستری است. محمدکاظم کاظمی، شاعر افغانستانی ساکن ایران با اعلام این خبر به ایسنا، درباره این چهره فرهنگی هموطن خود که او هم در ایران سکونت دارد نوشته است: «نجیب مایل هروی پژوهشگر بزرگ ادب و عرفان و استاد مسلم حوزه تصحیح متون، به دلیل بعضی مشکلات جسمی در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری شده است.»

 

استاد مایل هروی با بیش از نیم قرن کار مدام در عرصه ادبیات، متون عرفانی و تصحیح متون، یکی از مفاخر علمی کل قلمرو زبان فارسی است. آثار او در این عرصه‌ها، جزو آثار و منابع دست اول پژوهش به حساب می‌آید، به خصوص در حوزه نقد و تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح متون که بعید به نظر می‌آید هیچ شخصی در کل این چند کشور فارسی‌زبان، بدین مایه آثار ارزشمند تألیف کرده باشد. از این جمله است «نقد و تصحیح متون» و «تاریخ نسخه‌پردازی و تصحیح انتقادی نسخه‌های خطی».

 

افزون بر این‌ها آثار گرانقدر دیگری همچون «شیخ عبدالرحمان جامی»، «خاصیت آینگی» (درباره عین‌القضات همدانی)، «اندر غزل خویش نهان خواهم گشتن» (درباره سماع‌نامه‌های فارسی) و بسیار کتاب‌های مهم دیگر از ایشان منتشر شده است. استاد مایل هروی در سال‌های اخیر بسیار ناملایمات و نیز مشکلات جسمی را از سر گذرانده است و اکنون در شهر گلبهار، در جوار فرزند گرامی‌اش شهاب‌الدین مایل هروی زندگی می‌کند. در چند ماه گذشته شش عنوان از کتاب‌های استاد از سوی بنیاد فرهنگی مایل هروی تجدید چاپ شده است.

 

 

رمان جدید نویسنده پرفروش

سلی رونی، نویسنده پرفروش ایرلندی رمان جدید خود را در سال جاری میلادی روانه بازار خواهد کرد. «آقای مواجب» و «آدم‌های معمولی» از جمله آثار این نویسنده است که در ایران و به فارسی هم ترجمه و منتشر شده. حالا‌ «اینترمتزو» عنوان چهارمین رمان این نویسنده پرفروش ایرلندی است که همچون سایر آثارش با موضوع روابط پیچیده بین افراد جوان نوشته شده است،‌ اما با این تفاوت که این بار تمرکز اصلی بر رابطه دو برادر به نام‌های «پیتر»‌ و «ایوان کوبک» خواهد بود.

 

در این داستان، «پیتر» یک وکیل ساکن «دوبلین»‌ است که دهه سوم زندگی خود را سپری می‌کند و به نظر می‌رسد با برادر کوچکتر خود «ایوان»‌ که یک شطرنج‌باز اهل رقابت است، وجه اشتراک کمی داشته باشد. زندگی این دو برادر با درگذشت پدرشان تغییر می‌کند. رونی از زمان انتشار نخستین رمانش با عنوان «مکالمه با دوستان» در سال ۲۰۱۷، به یک پدیده در جهان ادبیات تبدیل شده است و همه رمان‌های قبلی او به فروش بالای جهانی دست یافتند.

 

در سال ۲۰۱۸ رمان «آدم‌های معمولی» این نویسنده با استقبال و تحسین بسیار مواجه و پرفروش شد. این رمان به فهرست نامزدهای «من بوکر» راه یافت و جایزه بهترین رمان «کاستا» را کسب کرد. همچنین سریالی با اقتباس از این اثر ساخته شد. یک مجموعه تلویزیونی هم با اقتباس از کتاب «مکالمه با دوستان»‌ ساخته شده است. کتاب «جهان زیبا، کجایی» از او، در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ منتشر شد و طی پنج روز بیش از ۴۰ هزار نسخه از آن به فروش رسید.

 

کدخبر: ۵۵۴۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر