کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۱۳۵
تاریخ خبر:

آنالیز | هموطنز کپی خندوانه است یا نه؟

آنالیز | هموطنز کپی خندوانه است یا نه؟

‌ از پایه و بنیان از خشت اول دنبال یک برنامه مردمی بودیم و نه «خندوانه»

هفت صبح| ‌ چند وقت پیش، گزارشی نوشتیم درباره برنامه «هموطنز» شبکه دو و اشاره کردیم از «خندوانه» کپی کرده است. ساختار برنامه، رویکرد آن به همراه شیوه اجرای مجری و همچنین آیتم‌ها بر این مشابهت دامن می‌زد. سازندگان «هموطنز» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر بخشی از نقد مطروحه را پذیرفته‌اند و بخشی را نه.

 

منظر اول| گفته‌های مجری

کامران تفتی مجری «هموطنز» گفته است: «رامبد جوان بسیار برنامه‌ساز فوق‌العاده‌ای است و «خندوانه» هم بسیار برنامه جذابی است اما ما انصافا از پایه و بنیان از خشت اول دنبال یک برنامه مردمی بودیم و نه «خندوانه».» او در ادامه باز هم اصرار داد بگوید «هموطنز» کپی نیست اما به‌طور ضمنی این نقد را پذیرفته: «رویکرد «هموطنز» کاملا متفاوت از «خندوانه» بود. ما در «هموطنز» شهرمحور، اقلیم محور، فرهنگ محور و بومی محور هستیم.

 

البته می‌دانم برخی یک گوی قرمز آن وسط می‌بینند و بعد می‌گویند این «خندوانه» است. با این حال حتی این قیاس به نظرم منفی نیست و اگر از این منظر نگاه کنیم که «خندوانه» یک برنامه جذاب بوده که برای مردم جا افتاده است و حالا برنامه‌ای بتواند یادآور آن باشد، چه اشکالی دارد. ما از رنگ‌های شاد و متنوعی استفاده کرده‌ایم و شاید از لحاظ بصری با «خندوانه» شباهت داشته باشیم اما مسیر ما کاملا متفاوت است.»

 

منظر دوم| گفته‌های سردبیر

امین طیب‌طاهر، سردبیر «هموطنز» نیز اینطور جواب داده: «یک نکته‌ای که این قیاس را پررنگ کرده ‌ پرتیکابل وسط صحنه است که از روز اول در طراحی ما نبود. قبل از ضبط اصلی به این نتیجه رسیدیم که باید صحنه بالاتر بیاید و در ضبط صفر این دکور را اضافه کردیم. در عین حال سوالم این است که چه اشکالی دارد من از تجربه خوب رامبد جوان استفاده کنم.

 

بالاخره سلیقه و ذائقه مخاطب هم مهم است. چه حسنی دارد که ما چرخ را از اول اختراع کنیم، حتما ما هم از «خندوانه»، «دورهمی» و ... ایده می‌گیریم.» با مرور این گفته‌ها لاجرم این نتیجه به دست می‌آید که «هموطنز» از «خندوانه» کپی کرده. منتها تفاوت این است که محصول شبکه دو موج ایجاد نکرد و خیلی‌ها خبردار نشدند کی آمد و کی به شکل موقت (پس از درگذشت شهادت‌گونه سیدابراهیم رئیسی و همراهان) تعطیل شد.

 

 

کدخبر: ۵۶۲۱۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر