کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۱۱۸
تاریخ خبر:

در مذمت آبدوغ خیار!

در مذمت آبدوغ خیار!

آیا این غذای تابستانی بدترین ترکیب حاصل از لبنیات است؟

هفت صبح| چه کسی است که در تهران و خیلی از شهرهای گرم مرکزی زندگی کرده باشد و تابستان‌ها حداقل یک بار هوس آبدوغ خیار نکرده باشد؟ به همین دلیل هم هر سال با شروع فصل گرم بلاگرها و اینفلوئنسرهای حوزه غذا بارها سراغ درست کردن محتواهایی با این غذای خوشمزه تابستانی می‌روند اما توصیه یکی از فعالان شناخته شده حوزه غذا در توئیتر ناگهان به دعوای بزرگی بر سر آبدوغ خیار و برخورد بلاگرها با این غذا تبدیل شده است. آرش غفاری که هر چند وقت یک بار نوک تفنگ انتقادش را سمت یکی از خوراکی‌های خوشمزه می‌گیرد اینبار سراغ آبدوغ خیار رفت و نوشت: «چون امسال هر بلاگر غذای ایرانی یک آبدوغ خیاری شده عرض کنم بدترین محصول حاصل از لبنیات به دلایل گوناگون دوغه،‌ صنعتی و سنتی هم نداره. کوچکترین ضررش نمک بسیار زیاده. این سیس سلامت محوری به دوغ نمیاد. شما از ماست ترش با نمک کم توی خونه درست می‌کنی؟ دم شما گرم. صاحب اختیاری.»

 

خیلی‌ها در واکنش به این حرف او را متهم کردند که می‌خواهد با زدن حرف‌های عجیب و غریب توجه جلب کند. عده دیگری هم گفتند برای غذایی که چندبار بیشتر در سال نمی‌خوریم و می‌توانیم با نزدن نمک به بقیه بخش‌های آن شور بودن دوغ را جبران کنیم چرا باید نگران میزان نمک باشیم؟ اما او خودش در ادامه توضیح داد که مشکلی با آبدوغ خیار ندارد بلکه ماجرا به استفاده از دوغ به جای ماست در آن مربوط است مخصوصا در مورد بلاگرهایی که برای تبلیغ برندهای مختلف دوغ از آنها برای درست کردن آبدوغ خیار استفاده می‌کنند.

 

وقتی صحبت به اینجا کشید بحث درباره کیفیت دوغ‌های شرکتی هم بالا گرفت. یکی از کاربران در همین مورد نوشت: «چهار سال پیش یه پروژه نامگذاری داشتم با یکی از شرکت‌های توزیع یه دوغ معروف. می‌خواستن برای خودشون یه برند دوغ راه بندازن چون به قول خودشن راه‌وچاه تولید رو یاد گرفته بودن و چه وحشتناک بود روند تولید دوغ. هر چی جنس برگشتی بود تبدیل به دوغ می‌شد.»‌یکی دیگر هم اینطور نوشت: «لبنیات اصلا ضایعات نداره. نهایتا همه چیز دوغ میشه.»‌کم کم منتقدان دوغ بیشتر شدند و جرات اظهار نظر در مورد این خوراکی خوشمزه را پیدا کردند و لیستی از نگرانی‌ها در مورد زیاده‌روی در مصرف دوغ درست شد.

  

دوغ و کم خونی:

 

مصرف لبنیات باعث اختلال در جذب آهن مواد غذایی می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن نباید به همراه منابع غذایی حاوی آهن از لبنیات استفاده کنند به طور مثال کباب را با دوغ نخورند. نوشیدنی‌هایی مانند دوغ و نوشابه ارزش غذایی کباب را کم می‌کند و جذب آهن گوشت را به حداقل می‌رساند. زیرا خوردن همزمان دوغ با گوشت موجب تولید مواد هضم نشده‌ای در بدن می‌شود که عوارض زیاد آن برای مفاصل است. البته بدین منظور نیست که فرد با یک بار مصرف همزمان این مواد غذایی دچار عارضه می‌شود بلکه مصرف مداوم آنها به طور همزمان برای بدن عوارض دارد.

  

دوغ و سنگ کلیه:

 

دوغ سرشار از کلسیم، پروتئین و نمک است که از عوامل تشدید کننده و ایجاد سنگ کلیه می‌باشند. رژیم‌های غذایی پرنمک، باعث بالا رفتن فشارخون و آسیب کلیه‌ها می‌شود. با وجودی که نباید لبنیات را از رژیم غذایی حذف کرد اما بهتر است نوع کم چرب و کم نمک فرآورده‌های لبنیاتی را استفاده کرد.

  

دوغ و یبوست:

 

میزان کلسیم محصولات لبنی مانند دوغ، شیر و پنیر بسیار زیاد است که موجب اختلال در عملکرد عضلات کولون (روده بزرگ) می‌شود. البته عدم وجود فیبر در فرآورده‌های لبنی یکی دیگر از دلایل یبوست‌زا بودن آنها است. علاوه بر آن فرآورده‌های لبنی منبع پروتئین‌هایی به نام کازئین‌ها می‌باشند که موجب کند شدن حرکت روده‌ها می‌گردد.

 

کدخبر: ۵۶۱۱۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر