کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۳۴
تاریخ خبر:

یارکشی چین علیه ناتو| ‌‌رزمایش نظامی چین و بلاروس در حوالی مرزهای متحدان آمریکا

یارکشی چین علیه ناتو| ‌‌رزمایش نظامی چین و بلاروس در حوالی مرزهای متحدان آمریکا

چین و بلاروس، یک روز قبل از آغاز نشست ناتو، رزمایش مشترک ۱۱ روزه خود را در شهر برست بلاروس آغاز کردند

هفت صبح| ۳۲ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ۱۰ جولای بیانیه واشینگتن را امضا کردند. آن‌ها در این بیانیه تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و حزب کمونیست چین را به دلیل «ایفای نقش تعیین‌کننده» در جنگ روسیه علیه اوکراین، تضعیف نظام بین‌الملل و به چالش کشیدن منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو به باد انتقاد گرفتند. ارتش چین و بلاروس، یک روز قبل از آغاز نشست ناتو، رزمایش مشترک ۱۱ روزه خود را در شهر برست بلاروس آغاز کردند.

 

این رزمایش که «حمله عقاب ۲۰۲۴» نام داشت، در پیست اسکی شهر برست در ۳ کیلومتری لهستان و ۲۷ کیلومتری اوکراین برگزار شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پس از نشست ناتو در ۱۲ جولای گفت: «رزمایش بلاروس و چین نشان می‌دهد که پکن در اروپا و همچنین در آفریقا، قطب شمال و دیگر نقاط جهان به ناتو نزدیک‌تر می‌شود.» استولتنبرگ این رزمایش را «نمایش همکاری رژیم‌های خودکامه‌ای» دانست که در جنگ اوکراین از روسیه حمایت می‌کنند.

 

بلاروس به «ابتکار کمربند و جاده» چین و سازمان همکاری شانگهای پیوسته و شراکت راهبردی همه‌جانبه‌ای ایجاد کرده است. متعاقب پیوستن بلاروس به این ابتکارات، طرفین همکاری‌های تجاری و سیاسی بین‌المللی را به سرعت توسعه داده‌اند. رزمایش‌های نظامی مشترک اخیر بر این شراکت صحه گذاشته و از نقش راهبردی بلاروس در تقویت بازدارندگی چین در برابر نیروهای ناتو در شرق اروپا حکایت دارد.

 

چین و روسیه از ۱۴ تا ۱۷ جولای در دریای چین جنوبی رزمایش برگزار کردند که شامل دفاع هوایی، جنگ‌افزارهای ضد زیردریایی و عملیات نجات دریایی بود. چی لئی، چهره برجسته رسانه‌ای و مفسر نظامی، به اپک تایمز چینی گفت: «این رزمایش‌های همزمان در منطقه آسیا-اقیانوسیه و اروپا با هدف مقابله با استقرار راهبردی نیروهای تحت رهبری آمریکا در منطقه هند-آرام برگزار شده‌اند.»

 

آقای چی افزود: «هر مرحله از راهبرد حزب کمونیست چین ثابت می‌کند که قضاوت آمریکا و اروپا درست بوده: حزب کمونیست چین، منشأ تهدید است.» کارشناسان تایوانی می‌گویند این یک راهبرد نابخردانه است که باعث نگرانی آمریکا و متحدان این کشور در ناتو شده و آن‌ها را به هم نزدیک‌تر کرده است.

 

هشدارهای آمریکا و ناتو

نشست اخیر ناتو در واشینگتن بر تعهد این سازمان درخصوص آگاهی‌رسانی جمعی، تقویت انعطاف‌پذیری و کسب آمادگی در قبال تهدیدات بالقوه چین تمرکز داشت. چین به یک عامل تعیین‌کننده در جنگ روسیه علیه اوکراین تبدیل شده و به واسطه طرح شراکت نامحدود از صنعت دفاعی روسیه حمایت می‌کند. این کمک‌ها شامل انتقال قطعات دارای کاربرد دوگانه مانند اجزای سلاح، تجهیزات و مواد خام می‌شوند.

 

ینس استولتنبرگ در کنفرانس مطبوعاتی پایانی ناتو در ۱۱ جولای گفت: «همه موافقند که چین نمی‌تواند بدون آسیب رساندن به منافع و نام و آوازه خود، به حمایت از بزرگ‌ترین جنگ اروپا ادامه دهد.» جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا‌ نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت: «ما باید مطمئن شویم که شی جین‌‌‌پینگ می‌داند که اقداماتش در حوزه اقیانوس آرام و اروپا و کارهایی که در رابطه با روسیه و جنگ اوکراین انجام می‌دهد، تبعاتی به دنبال خواهد داشت.»

 

همزمان با اینکه حزب کمونیست چین قدرت نظامی خود را تقویت می‌کند و مشغول گسترش نیروهای خود در منطقه هند-آرام، به ویژه در دریای چین شرقی، تنگه تایوان و دریای چین جنوبی است، پکن تهدیدی مستقیم برای تایوان، ژاپن و فیلیپین محسوب می‌شود. در مقابل، ناتو از سال ۲۰۲۲ از شرکای خود در منطقه هند-آرام- ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزیلند- برای شرکت در نشست این سازمان دعوت کرده است.

 

بیانیه امسال سران ناتو بر نقش مهم منطقه هند-آرام در حفظ امنیت یورو آتلانتیک تأکید داشت. هدف ناتو تقویت شراکت‌ها و رسیدگی به چالش‌های امنیتی مشترک با رهبران استرالیا، ژاپن، نیوزیلند، کره‌جنوبی و اتحادیه اروپا است. سو تزو یون، مدیر مؤسسه تحقیقات دفاعی و امنیت ملی تایوان، به اپک تایمز گفت: «ناوبری رایگان در مطنقه هند-آرام، به دلیل مسیرهای تجاری مهمی که بین شمال شرق آسیا و اروپا وجود دارد، برای ناتو بسیار حائز اهمیت است.

 

کره جنوبی، ژاپن و تایوان نقش ویژه‌ای در زنجیره تأمین ناتو دارند. از آنجا که هند-آرام با تهدیدات حزب کمونیست چین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، طبیعی است که نفوذ ناتو در منطقه افزایش پیدا کند.» سو گفت: «امسال شش کشور از جمله فرانسه، هلند، ترکیه و بریتانیا کشتی‌های خود را رهسپار تنگه تایوان کردند. این امر از موضع ناتو در قبال تهدیدات حزب کمونیست چین حکایت دارد.»

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، چندی پیش اعلام کرد که ناتو و شرکای هند-آرام چهار پروژه مشترک جدید را با تمرکز روی اوکراین، هوش مصنوعی، دروغ‌پراکنی و امنیت سایبری کلید خواهند زد که همگی بر ارتباط فزاینده آمریکا، اروپا و هند-آرام تأکید دارند. آقای چی افزود که پیوستن اروپا به همکاری‌های امنیتی هند-آرام، بزرگ‌ترین تحول از زمان جنگ سرد است که از تغییری شگرف در سیاست بین‌المللی و امنیت جهانی حکایت دارد. او گفت: «حزب کمونیست چین مرتکب اشتباهات راهبردی مهمی شده و آمریکا را بیدار کرده و باعث شده که دولت این کشور و احزاب مخالف برای رسیدگی به تهدید حزب کمونیست چین متحد شوند.»

 

کدخبر: ۵۶۳۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر