کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۴۰۲
تاریخ خبر:

قدرتنمایی چین در قلب اروپا

قدرتنمایی چین در قلب اروپا

‌مشارکت اقتصادی بوداپست و پکن، خشم لیبرال‌های اروپا را برانگیخته

هفت صبح| مجارستان در سال ۲۰۲۳ تقریبا به اندازه مجموع تمام کشورهای اروپایی دیگر، سرمایه‌گذاری خارجی از چین جذب کرد و به یکی از نزدیک‌ترین شرکای پکن در اتحادیه اروپا تبدیل شد.این موقعیت مجارستان با سفر شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین به بوداپست در ماه مه ۲۰۲۴ بیشتر در مرکز توجه قرار گرفت. دو کشور ۱۸ توافقنامه همکاری امضا کردند و رابطه آنها به «شراکت راهبردی جامع» ارتقا یافت.

 

رسانه‌های مجارستان به شدت بر‌سر افزایش نفوذ پکن در بوداپست دچار اختلاف شده‌اند و مطبوعات لیبرال نگرانی‌های جدی سیاسی، اقتصادی و زیست‌محیطی مطرح کرده‌اند. به نوشته پورتفولیو «بر اساس تحقیقی که روز ۶ ژوئن از سوی موسسه مرکاتور برای مطالعات چین، مستقر در برلین و گروه رودیوم منتشر شد، مجارستان سال گذشته ۴۴ درصد از سرمایه‌گذاری مستقیم چین در اروپا را به خود اختصاص داده» و سه اقتصاد بزرگ اروپا، یعنی آلمان، فرانسه و بریتانیا را به عنوان بزرگترین دریافت‌کنندگان سرمایه از چین، پشت سر گذاشته است.

 

روزنامه دولتی مگیار نمت به نقل از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان‌ که از ۸ تا ۱۰ مه میزبان شی جین‌پینگ در بوداپست بود، نوشت با «سه چهارم از کل سرمایه‌گذاری خارجی» در سال ۲۰۲۳ که از پکن می‌آید و به ۶۴۰۰ میلیارد فورینت (۱۷ میلیارد دلار) می‌رسد، «مجارستان قرن بیست و یکم را با کمک چین برنده خواهد شد».روزنامه لیبرال و چپ‌گرای نپزاوا می‌نویسد در اواخر دهه ۲۰۱۰ و اوایل دهه ۲۰۲۰، محیط کسب و کار مجارستان «به دلیل فساد دولتی و سیاست‌های دولتی موثر بر آن»

 

جذابیت کمتری برای سرمایه‌گذاران اروپایی داشت. این روزنامه توضیح می‌دهد که این مسئله باعث شد سرمایه‌گذاری‌های جدید از طرف اروپا کاهش پیدا کند و اکنون سرمایه‌گذاران اتحادیه اروپا «اغلب ترجیح می‌دهند بیشتر سودهای به دست آمده در مجارستان را به کشورهای خودشان منتقل کنند تا اینکه دوباره آن را سرمایه‌گذاری کنند.» به نوشته این روزنامه «با دور شدن سرمایه‌گذاران کلاسیک از مجارستان، سرمایه‌ چینی که به دنبال تولید در اتحادیه اروپا بود، خود را با برنامه‌های دولت مجارستان سازگار کرد.»

 

این روزنامه می‌نویسد اگر سرمایه‌گذاری‌های چینی شروع به کار کنند، ارزش کل آنها به ۲۰حدود میلیارد یورو می‌رسد و به این ترتیب اهمیت چین برای اقتصاد مجارستان با آلمان و اتریش برابری خواهد کرد.هفته‌نامه لیبرال مگیار نارنکس نوشته است که روابط نزدیکتر با چین، بخشی از استراتژی «گشایش شرقی» ویکتور اوربان است که آن را در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد و هدف آن تبدیل مجارستان به یک «قدرت میانی» در اروپای مرکزی است، با ارتباط با غرب و شرق، به ویژه از طریق پروژه‌های خط آهن با سرمایه‌گذاری طرح «ابتکار کمربند و جاده» چین. پروژه‌های اصلی سرمایه‌گذاری چین در مجارستان شامل ساخت یک کارخانه باتری است که شرکت قطعات خودروی کانتمپ چین در شهر دبرسن می‌سازد و همینطور یک کارخانه خودروهای الکتریکی که شرکت خودروسازی بی‌وای‌دی در نزدیکی شهر سگد احداث می‌کند.

 

در حالی که وبلاگ خبری طرفدار دولت ماندینر، پروژه کارخانه باتری را به عنوان «یک سرمایه‌گذاری با مقیاسی بی‌سابقه در تاریخ اقتصادی مجارستان» ستوده است، رسانه‌های طرفدار مخالفان، زنگ خطر زیست‌محیطی را به صدا درآورده‌اند‌ و مگیار نارنکس درباره «تقاضای بالا برای آب و برق‌ که هر دو کمیاب هستند‌ و وجود مواد سمی بسیار زیاد» ابراز نگرانی کرده است.

 

ادامه پروژه نوسازی خط آهن بوداپست - بلگراد با تامین مالی چین و اعلام تدارکات ساخت یک کمربند ریلی حمل بار به دور بوداپست و همین طور یک مسیر قطار به فرودگاه پایتخت در طول سفر شی -که سرمایه همه آنها از ابتکار کمربند و جاده چین تامین شده- انتقادهایی را برانگیخت.پورتال وب ۲۴، به نقل از دیولا کرایزار، کارشناس امور چین، نوشته است که پروژه خط آهن بوداپست - بلگراد «سال‌ها پیش با انتظاراتی زیاد اعلام شد» اما تکمیل آن «حتی در افق هم نیست.»

 

مگیار نارنکس هم نوشته است که «مزایای عملی این سرمایه‌گذاری بزرگ زیرساختی، ناچیز است». این نشریه در مقاله دیگری پرسیده «چند صد یا هزار سال» طول می‌کشد تا وجوه قرض گرفته‌ شده برای ساخت «گل سرسبد سرمایه‌گذاری‌های چین» بازپرداخت شود.

 

کدخبر: ۵۶۲۴۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر