کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۰۲۱
تاریخ خبر:

مای ساتو، گزارشگر جدید سازمان ملل در امور ایران کیست؟‌

مای ساتو، گزارشگر جدید سازمان ملل در امور ایران کیست؟‌

مأموریت پرحاشیه و شش‌ ساله ‌جاوید رحمان‌ حقوقدان پاکستانی- بریتانیایی پایان یافت

هفت صبح| بالاخره جاوید رحمان؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران ماموریت خود را به پایان رساند و جای خود را به یک زن ژاپنی داد. مای ساتو که یک حقوقدان است؛ کار خود را در روزهای اخیر آغاز کرده. جاوید رحمان، حقوقدان پاکستانی- بریتانیایی، از تیرماه سال ۱۳۹۷ این وظیفه را بر عهده گرفته بود. ساتو اما اینبار نه از خاورمیانه بلکه از شرق آسیا و فردی غیرمسلمان است. 

 

مای ساتو در توکیو متولد شده و دارای دکترای حقوق از بریتانیا است. او از پنج سال پیش با تمرکز بر موضوعاتی چون مجازات اعدام، تخلفات قضایی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر با دانشگاه ملی استرالیا، ANU، که در کانبرا مستقر است، همکاری دارد و خود را به عنوان فردی حامی حقوق بشر معرفی کرده است. ساتو اکنون عضو دانشکده مقررات و حکومت جهانی این دانشگاه در کالج آسیا و اقیانوسیه و برگزارکننده کلاس‌های کارشناسی ارشد جرم‌شناسی، عدالت و مقررات است.

 

او قبلا ساکن بریتانیا بود و در این کشور، با دانشکده حقوق دانشگاه ریدینگ، مرکز جرم‌شناسی دانشگاه آکسفورد و مؤسسه تحقیقات سیاست جنایی بریتانیا همکاری داشته است. ایسنا در مورد شباهت‌های رحمان و ساتو نوشته است: جاوید رحمان ریاست دانشکده حقوق دانشگاه برونل لندن را در کارنامه دارد و مای ساتو نیز دارای دکترای حقوق از بریتانیا است.

 

ساتو تاکنون مجازات اعدام را در کشورهایی چون ژاپن، مالزی، هند و زیمباوه بررسی کرده و همچنین یکی از مؤسسان بنیاد غیرانتفاعی CrimeInfo در ژاپن است که در زمینه اعدام و مسائل عدالت کیفری اطلاع‌رسانی می‌کند.

 

خبرگزاری نورنیوز در مورد این فعل و انفعالات نوشت: مأموریت پرحاشیه و شش‌ ساله «جاوید رحمان»، حقوقدان پاکستانی- بریتانیایی که از تیرماه سال ۱۳۹۷ مسئول بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران شده بود، پایان یافت. مأموریتی که عصاره و خلاصه‌اش در گزارش‌هایی نمود می‌یافت که همواره از سوی کشورمان به «سیاسی‌کاری» و «عدم ‌بی‌طرفی» متهم بود. 

 

ایران در سال‌های اخیر جاوید رحمان را به سیاسی‌کاری و ارائه گزارش‌های نادرست متهم کرده است. مای ساتو هفتمین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی است. پیش از این، آندریاس آگوئیلار از سال ۱۳۶۳ به مدت دو سال، رینالدو گالیندوپل از ۱۳۶۵ به مدت ۹ سال، موریس کاپیتورن از ۱۳۷۴ به مدت هفت سال این مسئولیت را برعهده داشتند. سال 95 تا 97 عاصمه جهانگیر این سمت را داشت و بعد نوبت به جاوید رحمان رسیده بود.

 

کدخبر: ۵۶۳۰۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر