کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۹۹۹
تاریخ خبر:

شمش‌های طلا در جیب کت سناتور منندز| رشوه‌خواری ‌رابرت منندز و همسرش

شمش‌های طلا در جیب کت سناتور منندز| رشوه‌خواری ‌رابرت منندز و همسرش

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به رشوه‌خواری محکوم شد

هفت صبح| ‌نظارت بر امور مالی افرادی که در دولت فدرال آمریکا یا کنگره این کشور مشغول به کارند، بسیار دقیق و شدید است. چیزی به نام رشوه و رشوه‌خواری از جمله گناهان نابخشودنی در آمریکا به‌شمار می‌رود که در تمام ۵۰ ایالت این کشور به عنوان یک جرم سنگین شناخته می‌شود. حال اگر این رشوه در ازای فروختن بخشی از منافع ملی باشد، کار دریافت‌کننده این رشوه با کرام‌الکاتبین است.

 

از این رو قوانین‌ سفت و سختی برای کنترل این موضوع تدوین شده است. بر اساس قوانین و کدهای اخلاقی مصوب، هیچ‌یک از اعضای کنگره و دولت آمریکا و افراد خانواده‌شان، حق دریافت هدیه‌ای که ارزش آن بیش از ۵۰ دلار باشد را از جانب فردی حقیقی یا حقوقی ندارند.

 

این هدیه شامل هر چیزی مانند یک وعده غذا نیز است. به عبارت دیگر اگر فردی ثروتمند یک سیاستمدار را به رستورانی دعوت کند که قیمت یک وعده غذا و نوشیدنی در آن بیش از ۵۰ دلار باشد، وصله دریافت رشوه به تن آن سیاستمدار می‌چسبد. در مورد حامیان سیاستمداران مختلف که در زمره شخصیت‌های حقیقی قرار می‌گیرند نیز سقف کمک‌ ۱۰۰ دلار تعیین شده است و دریافت مبالغی بیش از این مقدار نیز رشوه به حساب می‌آید. 

 

وزارت دادگستری آمریکا، سال گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام‌ کرد ‌ کیفرخواستی علیه رابرت منندز، سناتور شناخته‌شده دموکرات‌ و همسرش به اتهام دریافت صدها هزار دلار رشوه صادر کرده است. دادستان‌های پرونده می‌گویند ‌ رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و همسرش بخش بزرگی از مبالغ رشوه را بابت حمایت مخفیانه از منافع دولت مصر پذیرفته‌اند.

 

جالب است بدانید منندز به رغم اینکه یک دموکرات اصیل است و در سال ۲۰۱۸ برای بار سوم به مجلس سنا راه پیدا کرد، در دوران باراک اوباما و دستیابی به توافق هسته‌ای قدرت جهانی و ایران موسوم به برجام، از مخالفین سرسخت این توافق بود و تا توانست در مسیر دولت اوباما برای حضور در این معاهده بین‌المللی سنگ‌اندازی کرد. این سناتور ایالت نیوجرسی و همسرش با ۳ اتهام دریافت رشوه، کلاهبرداری و اخاذی و نیز سوء‌استفاده از اعتماد عمومی مواجهند.

 

البته آن‌ها با رد تمامی این اتهام‌ها، آن‌ها را تهمت و دسیسه خواندند اما تصاویری که وزارت دادگستری منتشر کرد، از داستان دیگری حکایت دارد. در این تصاویر تعداد بی‌شماری شمش طلا و بسته‌های ۱۰‌هزار دلاری که روی هم رفته ۴۸۰ هزار دلار می‌شدند و در میان لباس‌ها و در جیب کت‌های منندز جاسازی و مخفی شده بود، پیدا و ضمیمه پرونده او شده است.

 

بر اساس کیفرخواست منتشر شده، زوج منندز علاوه بر حمایت‌ از دولت مصر، از منافع سه‌ تاجر مصری به نام‌های وائل حنا، خوزه اوریبه‌ و فرید دیبیس حمایت کرده‌اند. به علاوه ماموران وزارت دادگستری اعلام‌ کردند یک خودروی گرانقیمت مرسدس‌ بنز نیز که خوزه اوریبه، یکی از تجار نیوجرسی، به باب منندز اهدا کرده بود، در پارکینگ خانه این زوج پیدا شد.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید، نام فرید دیبس، یکی از تجار مصری که به منندز رشوه داده است، در ۳ فقره از پرونده‌های جنایی مفتوح در دادگستری آمریکا به چشم می‌خورد و ممندز و همسرش از طریق ایجاد رابطه با افراد دخیل و تأثیرگذار در پرونده، قصد کمک‌ به تبرئه شدن این تاجر مصری را داشتند. طبیعی است این خبر مانند بمب در رسانه‌های آمریکا صدا کرد و واکنش‌‌های بسیاری را برانگیخت.

 

بدیهی است که بیش از هر کسی جو بایدن از این موضوع ناراحت است. با محکوم شدن منندز، او از سوی افکار عمومی مجبور به استعفا خواهد شد و به احتمال بسیار جای خود را به یک سناتور جمهوری‌خواه می‌دهد و اینگونه اکثریت شکننده دموکرات‌ها در مجلس سنا از بین می‌رود و کابوس بایدن محقق می‌شود.

 

از سوی دیگر این ماجرا می‌تواند از بار تحقیر و استهزاء ترامپ از سوی دموکرات‌ها و رسانه‌های نزدیک به آن‌ها نیز بکاهد. به عبارت دیگر حامیان و طرفداران ترامپ این‌بار جوابی در مقابل توهین‌ها و خلافکار خواندن ترامپ دارند و می‌توانند به ماجرای منندز اشاره کنند.

 

حالا به گزارش بی‌بی‌سی، باب منندز، سناتور ایالت نیوجرسی آمریکا و از دموکرات‌های ارشد کنگره این کشور، در ۱۶ اتهام مرتبط با طرحی که در ازای کمک به دولت‌های خارجی رشوه، از جمله شمش‌های طلا و مرسدس بنز دریافت کرده بود، مجرم شناخته شد.

 

او در طول این محاکمه هشت هفته‌ای اظهار داشت که مجرم نیست و وکلایش هم استدلال می‌کردند هدایایی که او می‌گرفته مصداق رشوه نبوده است زیرا دادستان‌ها نتوانسته‌اند ثابت کنند که او اقدام خاصی را در ازای دریافت این هدیه‌ها انجام داده است. نادین ارسلانیان منندز، همسر سناتور منندز، هم در پرونده رشوه با اتهاماتی رو‌به‌رو است‌ اما محاکمه‌اش به تعویق افتاد تا بتواند تحت درمان سرطان سینه قرار بگیرد. او هم گفته است که مجرم نیست.

 

وکلای سناتور منندز تلاش کرده بودند که تقصیر را به گردن همسر او بیندازند و خانم منندز را فردی معرفی کنند که در ارتباط با مسائل مالی مشکل دارد و امیدوار بوده «هر جور که بتواند پول و دارایی به دست آورد.»

 

کدخبر: ۵۶۲۹۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر