کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۳۲۳۱
تاریخ خبر:

همه آنچه در مورد یمن نمی‌دانیم

همه آنچه در مورد یمن نمی‌دانیم

یمن کجاست و چه چیزی این کشور را از بقیه کشورهای عربی متمایز کرده است؟

هفت صبح| یمن یکی از فقیرترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. یمنی‌ها از سال 1396 تاکنون، درگیر جنگ با عربستان هستند. از سمت دیگر در ماه‌های اخیر، آنها در تنگه باب‌المندب، اقدام به حمله به کشتی‌های باربری کرده‌اند. اما حمله شدید اخیر یمن به سرزمین اشغالی باعث شد تا روز شنبه، بندر حدیده هم مورد هدف تل‌آویو قرار بگیرد. اما یمن کجاست و چه چیزی این کشور را از بقیه کشورهای عربی متمایز کرده است؟

 

خود یمنی‌ها معتقدند که آنها در مقابل بقیه کشورهای عربی، متمدن‌تر بوده و برخی از یمنی‌ها، باقی این کشورها را اعراب بادیه‌نشین و بدوی می‌دانند. صنعا پایتخت یمن است و بندر حدیده یکی از شناخته‌شده‌ترین بندرهای این کشور کوچک. این کشور در سال‌های ۱۸۰۰ بین امپراتوری عثمانی و امپراتوری بریتانیا تقسیم شد. پادشاهی زیدی متوکلی یمن پس از جنگ‌جهانی اول و قبل از ایجاد جمهوری عربی یمن، در سال ۱۹۶۲ تاسیس گردید.

 

یمن جنوبی تا سال ۱۹۶۷ به عنوان نگهبان عدن، تحت‌الحمایه انگلیس بود و پس از آن تاریخ ابتدا به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد و بعدتر به یک کشور مارکسیستی بدل گشت. نهایتا دو کشور یمن با هم متحد شدند و در سال ۱۹۹۰، جمهوری جدید یمن را تشکیل دادند. از سال ۲۰۱۱، یمن درگیر اعتراضات خیابانی علیه فقر، بیکاری، فساد و برنامه رئیس‌جمهور صالح برای اصلاح قانون اساسی یمن و از بین بردن محدودیت دوره ریاست‌جمهوری بود.

 

این اتفاقات همزمان با بهار عربی در دیگر کشورها رخ می‌داد. یمن که این روزها درگیر جنگ، آتش، فقر، گرسنگی و بیماری‌هایی چون وبا است، در گذشته‌ ناحیه‌ای آباد، خرم، با نعمت بسیار، دارای جنگل‌هایی در نقاط کوهستانی و در نقاط دیگر نخلستان‌ها و باغ‌های میوه بوده است.

 

اولین تمدن ساخته شده در یمن به دوران پیش از میلادمسیح برمی‌گردد. یمن درحال‌حاضر نزدیک به 30میلیون نفر جمعیت دارد. نزدیک به 38درصد این افراد شهرنشین هستند و البته یمنی‌ها معتقدند جزو نخستین‌ شهر‌نشین‌ها در خاورمیانه به حساب می‌آمده‌اند. برخی از یمنی‌ها هم ایرانی‌تبار هستند. صنعا در دل بخش کوهستانی یمن قرار گرفته و یکی از زیباترین شهرهای جهان عرب به حساب می‌آید.

 

معماری منحصربه‌فرد ساختمان‌ها که اغلب خاکی پررنگ هستند، باعث شده تا تصاویری از این شهر، مدام دست‌به‌دست شده و مورد توجه قرار بگیرد. صنعا حداقل از سده اول میلادی، به‌عنوان یک شهر در سنگ‌نوشته‌ها شناخته می‌شده. از زمان ظهور اسلام تاکنون، صنعا پایتخت یمن بوده. از صنعا به‌عنوان مروارید یمن نام‌برده‌ می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های جهان است.

 

در سال 1987، یونسکو صنعا را به عنوان یک میراث جهانی ثبت کرد. این اقدام به منظور حمایت از میراث فرهنگی این شهر و کمک به حفظ آن برای نسل‌های آینده انجام شد. در این سال خانه‌های قدیمی که فرسوده‌ شده بودند، با استفاده از همان طرح‌های قدیمی بازسازی یا از اول ساخته شدند.

 

حُدَیده یکی از شهرهای استان حدیده در یمن است که در ۱۵۰کیلومتری جنوب غربی شهر صنعا، واقع شده‌. این بندر به واسطه دسترسی به دریای سرخ، مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه میلیون‌ها نفر را در یمن تامین می‌کند. این بندر با بازارهای پرشروشور و زیبایش شناخته می‌شود.

 

کدخبر: ۵۶۳۲۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر