کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۵۶
تاریخ خبر:

ینگه دنیا| سایه سنگین ایدئولوژی بر‌سر دیوان عالی آمریکا

ینگه دنیا| سایه سنگین ایدئولوژی بر‌سر دیوان عالی آمریکا

از هر ۱۰ آمریکایی، ۷ نفر فکر می‌کنند که قضات دادگاه عالی بیشتر تحت تأثیر ایدئولوژی هستند

هفت صبح|  نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که اکثریت قاطع آمریکایی‌ها معتقدند آنچه ‌ از نتیجه احکام قضات دیوان‌عالی احساس می‌شود، فرزند ایدئولوژی حاکم بر آنهاست و کمتر می‌توان آنها را به عنوان داوران بی‌طرف بالاترین مرجع نظام قضایی کشور ارزیابی کرد. نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس/نورک نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی، ۷ نفر فکر می‌کنند که قضات دادگاه عالی بیشتر تحت تأثیر ایدئولوژی هستند، در حالی که تنها ۳ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی فکر می‌کنند که احکام صادر شده توسط قضات، مستقل از افکارشان است.

 

به همین دلیل، این نظرسنجی را می‌توان انعکاس تداوم کاهش اعتماد به دیوان عالی دانست که تا یک دهه پیش از اعتماد گسترده‌تری برخوردار بود. به علاوه، این نظرسنجی بر این موضوع که ۹ قاضی دیوان عالی را‌ شامل شش قاضی منصوب شده توسط رؤسای جمهور جمهوری‌خواه و ۳ قاضی منصوب شده توسط روسای جمهور دموکرات، دیگر نمی‌توان به عنوان قضات فراحزبی ارزیابی کرد و عناصر تصمیم‌گیری‌های حزبی در آرای آن‌ها مشهود است. 

 

برای مثال می‌توان به مسئله ترامپ پرداخت. ترامپ ۳ قاضی محافظه‌کار از میان ۶ قاضی محافظه‌کار این دیوان را منصوب کرده است. حال باید این دیوان درباره اینکه آیا ترامپ از اتهامات جنایی به دلیل تلاش‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات مصون است یا خیر، تصمیم‌گیری بکند. این نظرسنجی نشان می‌دهد ‌ بسیاری از آمریکایی‌ها نسبت به حکمرانی بی‌طرفانه دیوان عالی درباره این موضوع تردید دارند. از این رو، اعتماد به دیوان عالی همچنان پایین است.

 

نظرسنجی از ۱۰۸۸ بزرگسال نشان داد که از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی، ۴ نفر می‌گویند ‌ به سختی به افرادی که دیوان عالی را اداره می‌کنند، اعتماد دارند. این در حالی است که در اوایل سال ۲۰۲۲ و پیش از صدور حکمی که حق سقط جنین در قانون اساسی را لغو کند، تنها حدود یک چهارم آمریکایی‌ها به قضات اعتماد نداشتند.

 

به همین دلیل باید مسئله سقط جنین را مسئله مهم و تاثیرگذاری در جامعه آمریکا دانست. قاضی‌های نیل گورسوش، برت کاوانا و امی کونی بارت، قضاتی که توسط ترامپ منصوب و توسط جمهوری‌خواهان مجلس سنا تایید شدند، بخش‌ مهمی از قضاتی بودند که این قانون را که عمری ۵۰ ساله داشت، لغو کردند.

 

همچنین، ده‌ها پرونده مهم نیز هنوز در این دیوان بلاتکلیف است و مردم نگران تصمیم‌گیری این دیوان درباره این مسائل‌اند. البته نباید این نگرانی‌ها را مختص حامیان حزب دموکرات دانست. بر اساس این نظرسنجی جدید، حدود نیمی از جمهوری‌خواهان نیز نسبت به رسیدگی دیوان عالی به سیاست جدید درباره قانون خرید و حمل اسلحه، سقط جنین، انتخابات و ... احساس نگرانی می‌کنند.

 

کدخبر: ۵۶۱۹۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر