کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۷۲۸
تاریخ خبر:

ماجرای بنزین به این سادگی‌ها هم نیست

ماجرای بنزین به این سادگی‌ها هم نیست

در مورد اقتصاددان‌ها و وزیر محافظه کار و خاموشی‌های برق و نجومی‌ها و ...

هفت صبح| یک: ‌من  در مورد افزایش یا عدم افزایش قیمت بنزین ایده خاصی ندارم. اما این ماجرا که طرفداران بالارفتن قیمت بنزین زود از زاویه عدالت اجتماعی وارد می‌شوند و بحث بنزین برای همه را وسط می‌کشند و از سوءاستفاده شاسی‌بلند‌سوارها و دوردورکننده‌های خیابان اندرزگو حرف می‌زنند نکته آزارنده‌ای است.

 

دوستان با زیرکی صورت مسئله را عوض می‌کنند و یادشان می‌رود که هشت میلیون مسافرکش در ایران هستند و مساحت ایران و توسعه اندک وسایل نقلیه عمومی و ریلی و هوایی،‌ نقش بنزین را برای جابه‌جایی‌های بین شهری به شدت استراتژیک ساخته  و این که  قیمت آن چه تاثیر ترسناکی در بالارفتن ارزش و بهای کالاهای منتقل شده از بنادر به داخل ایران خواهد گذاشت. آن دوردورکننده‌ها و شاسی‌بلندسوارها اصلا در این معادله نقشی ندارند مگر آنکه بخواهید انبوه پراید سوارها و کوییک سوارهای جاده چالوس را هم به وسط معادله خودساخته خود بیاورید.  حل ناترازی انرژی با بالابردن شدید قیمت بنزین شاید بهترین روش نباشد.

 

دو: از آقای همتی و توجیهاتش درباره وام کارمندان بانک واقعا ناامید شدیم. همتی اصلا متوجه تاثیر این مسئله بر آزردگی  افکار عمومی نیست و چشم بر آن می‌بندد و با کلماتی نامتقاعد کننده درباره آن پاسخ‌های دوپهلو می‌دهد.  خوب نبود. اصلا خوب نبود. همتی اصلا مواظب برند خود نیست. حرف‌های او نمایشگر یک وزیر محافظه کار بود که نمی‌خواهد بانکی‌ها را از خود برنجاند. خوب نبود. اصلا خوب نبود. 

 

سه: دوستان عزیز اصولگرا چنان خاموشی‌های برق را به گردن دولت پزشکیان می‌اندازند که آدم شک می‌کند که پشت این کانال‌ها ربات نشسته یا آدم واقعی؟ ‌مگر می‌شود این طوری بی‌حساب و کتاب نظر داد؟‌ دولت پزشکیان یک ماه هم نیست مستقر شده.  مشکل برق در ایران مطمئنا به دولت رئیسی هم محدود نمی‌شود و همه دولت‌های قبلی به خاطر سهل‌انگاری در مسئله سرمایه‌گذاری برای تولید برق مقصر هستند. تلاش‌های دولت رئیسی برای کنترل خاموشی‌ها هم قابل تقدیر بود اما همه می‌دانیم که بخش صنعتی چه لطماتی را در این میان متقبل شد...

 

چهار: از موفقیت تیم المپیاد نجوم خیلی خرسندیم و عکس‌شان را صفحه 3 هفته پیش کار کردیم و از این جور چیزها. اما چند نفر از این گروه 5 نفره در ایران باقی می‌مانند و چند نفرشان راهی اروپا و آمریکا خواهند شد و دیگر هم به ایران باز نخواهند گشت؟‌ ارزشگذاری نمی‌کنیم و حتما هرکدامشان توجیهات و دلایل خاص خود را دارند. فقط  شک داریم این گروه 5 نفره نخبه چندان به رشد نجوم و صنایع هوا فضا در ایران کمک کنند و بیشتر جذب پروژه‌های آن سوی آب خواهند شد. 

 

پنج: این وسط‌ها اعلام شده که تولید گندم در سال جاری آن قدر بالا بوده که نه تنها نیاز داخلی و شهروندی و صنعتی برطرف شده که دویست سیصد هزار تن هم زیاد آمده. دستشان درد نکند. این آمار را معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است. 

 

شش: من استقلال قوه قضائیه را می‌فهمم اما استقلال نیروی انتظامی از دولت را نمی‌فهمم. همه توجیهات را هم می‌دانم و خوانده‌ام اما این معادله به این سادگی‌ها قابل حل نیست. این که فرماندهان عزیز نیروی انتظامی خودشان  را مجری سیاست‌های حاکمیتی و کلان بدانند و دولت را یک جوری مهمان سه چهار ساله محسوب کنند. البته امیدوارم این برداشتم اشتباه بوده باشد. شاید این مدل استقلال در دیگر کشور‌ها هم تجربه شده باشد. من که متوجه فلسفه‌اش نشدم. 

 

کدخبر: ۵۶۵۷۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر