کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۵۲۷۱
تاریخ خبر:

وداع با مرد نیکوکار| درباره هاشم سلیمی آشتیانی و وام‌های داخلی بانک‌ها

وداع با مرد نیکوکار| درباره هاشم سلیمی آشتیانی و وام‌های داخلی بانک‌ها

مجموع وام‌هایی که بانک‌ها در اختیار کارمندانشان می‌گذارند 124 هزار میلیارد تومان بوده

هفت صبح| یک:  خبر دردناک است‌. مجموع وام ازدواج و فرزندآوری در کل بانک‌های ایران طی سال 1402‌، 80 هزار میلیارد تومان بوده و مجموع وام‌هایی که بانک‌ها در اختیار کارمندانشان می‌گذارند 124 هزار میلیارد تومان بوده! بیشتر این تسهیلات با بازپرداخت طولانی مدت و نرخ بهره پایین و حتی صفر درصد پرداخت می‌شود!  باورنکردنی است این چنین تخلف اقتصادی آشکار.

 

این که بانک‌ها از پول سپرده‌های مردم برای حل مشکلات کارمندان و البته در بیشتر مواقع مدیران خود استفاده می‌کنند. سیستم اقتصادی و شورایعالی بانکی کشور در ناتوانی برای  مقابله با این گونه تخلفات آشکار به مشکل نظام پزشکی در مقابل تخلفات پزشکان دچار شده است. رودربایستی و تکیه بر علایق و وابستگی‌های شدید صنفی.

 

از قرار و آنگونه که سایت‌های خبری و اقتصادی اعلام کرده‌اند،‌ بررسی‌ صورت‌های مالی یازده بانک فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۲ مبلغ وام و تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها تا ۳۰۰درصد افزایش یافته است. در بانک‌های صادرات، رسالت، پست بانک ایران و ملت به ازای هر کارمند در بانک‌های نام برده بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۶۷۰میلیون تومان وام و تسهیلات پرداخت شده است!

 

به ازای هرنفر! کمترین مبلغ سرانه وام در بانک پاسارگاد ثبت شده. این بانک به ازاء هر نفر حدود ۲۵۰میلیون تومان تسهیلات و وام پرداختی داشته است. ماجرا ازآنجا حادتر می‌شود که 107 هزار میلیارد تومان هم وام در اختیار شرکت‌ها و اشخاص وابسته به بانک‌ها پرداخت شده. 

 

بانک‌ها این‌گونه به قدرت‌های بزرگ و غیرقابل مهار اقتصادی بدل شده‌اند. راحت سیاست‌های خاص خود را پیش می‌برند و تلاش برای کنترل آنها خودش مشکلاتی مثل انحصارگری و سیاستگذاری دستوری و این طور چیزها را وسط می‌کشد. معضل بانک‌ها در کنار خودروسازان و همین طور خودمختاری اشراف‌مآبانه فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها نمای واقعی اقتصاد ایران را به نمایش می‌گذارند. 

 

دو: کانال مکث هم این گزارش جالب را منتشر کرده بود:‌ در خبرها آمده که رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و دست کم سه وزیر کشور،  کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش، مرگ هاشم سلیمی آشتیانی را تسلیت گفتند. همین طور دانشگاه علامه طباطبایی و بیمارستان امام خمینی. او کیست؟ سلیمی آشتیانی یکی از تاجران کفش در ایران است. او بامداد یکشنبه  بعد از یک دوره سرطان خون حاد در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت. در ۶۶ سالگی.

 

لابد دیروز مقابل مغازه او در خیابان ولی عصر نرسیده به چهارراه زرتشت پر بوده از بنرهای تسلیت و تاج گل‌ها.  مراسم تشییع او امروز دوشنبه ۵ شهریور از محل حسینیه فاطمیون، در حوالی خیابان ایران، محل سکونت طیف بازاری سنتی و مذهبی در تهران برگزار خواهد شد.  دلیل شهرت هاشمی آشتیانی ساخت ۲۰ مدرسه و کمک به ساخت ۲۰۰ مدرسه در ایران است.

 

او همچنین در حوزه بهزیستی هم فعال و یکی از اعضای هیات امنای مجتمع امین‌آباد (برای بیماران روانی در تهران) بوده است. هاشمی آشتیانی همچنین در حوزه هلال احمر هم فعال بوده است. او مؤسس انجمن خیرین حامیان دانش‌آموزان استثنایی هم بوده است.  در واقع شخصی از دست رفته  که ثروت شخصی خود که از راه کفش و چرم به دست آورده بود را در کار خیر خرج می‌کرد.

 

سه:  یکی از دستورالعمل‌های رئیس‌جمهور به وزرایش باید دوری از ادبیات تکراری و کلافه کننده باشد. دیدم دیروز یکی از وزرا از کرامت دانشجویان حرف زده بود. این کرامت و این طور چیزها را فراموش کنید و به خود مشکلات حمله کنید. نمی‌دانم حرفم را توانستم درست منتقل کنم یا نه. 

 

کدخبر: ۵۶۵۲۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر