کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۴۴۳
تاریخ خبر:

تک‌نگاری| بامرام‌ها و کینه‌ورزها

تک‌نگاری| بامرام‌ها و کینه‌ورزها

درباره سانحه بالگرد و تشریفات ویژه و یکی دو نکته دیگر

هفت صبح| ۱- تحرک آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارشنبه گذشته شگفت‌انگیز بود. در فقدان رئیس‌جمهور و وزیر امور‌خارجه؛ ‌آیت‌الله خامنه‌ای هفت یا هشت ملاقات سطح بالای سیاسی را شخصا مدیریت کردند و این به جز حضورشان در مراسم صبح دانشگاه تهران و شب هم حضور در خانه آیت‌الله رئیسی بود.

 

 

۲-کشور همچنان در شوک سانحه بالگرد است. و از دست دادن یک رئیس‌جمهور پرتلاش و یک وزیر امورخارجه باهوش و یک امام جمعه منحصر به فرد و یک استاندار موفق. آنچه هنوز آزارنده است و در پس همه بزرگداشت‌ها و خطابه‌ها و شعرها باید در نظر گرفت دلیل چنین حادثه دردناکی است. دیروز یک مقام نظامی از حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان شخصیتی آسمانی یاد کرد و امام جمعه کرج هم گفتند که  رئیس‌جمهور پاداشش را از امام رضا دریافت کرده است.  این نوع سخنان نباید ما را از درک این واقعیت تلخ دور کند که  این یک حادثه به شدت دردناک بوده  و باید دلایل این مرگ‌های دلخراش و پر از خسارت را بفهمیم. این که ماورا چه تصمیمی برای مردان خود دارد در فهم ما نمی‌گنجد اما آنچه مشخص است دردناک بودن این حادثه است. و این که چگونه چنین واقعه‌ای رخ داده است؟ اهمال بوده یا بداقبالی؟ ‌راستش اصلا وارد وادی فرضیه توطئه نمی‌شویم. اما گزینه «اهمال» همان‌قدر دلخراش و سخت است که فرضیه بعید توطئه و خرابکاری. در چنین سطحی مگر می‌شود اهمال کرد؟‌ چرا باید پیدا کردن شخص اول اجرایی کشور در یک منطقه محدود چند کیلومتر مربعی 15 ساعت به طول بیانجامد؟ ‌نمی‌دانم. هرچقدر بخواهم ادامه بدهم وارد عرصه‌هایی می‌شویم که از هرطرفش دردسر است. فقط امیدواریم در ورای همه سخنوری‌ها درباب جایگاه این بزرگان فقید، ‌دلایل این حادثه به دور از هرگونه ملاحظه کاری شرح داده شود.

 

 

 

۳- فرق امیر عبداللهیان با نواصولگرایانی که حتی به مجلس هم راه یافته‌اند،‌ دارا بودن نوعی از مرام و جوانمردی بود که در نواصولگرایان کمتر دیده می‌شود. شخصا بی‌معرفتی‌هایی در زندگی داشته‌ام و به آن واقف هستم اما به هرحال می‌توانم فرق یک شخصیت با معرفت با گروهی جوان شتابزده  و عصبی را درک کنم. امیرعبداللهیان در هر شرایطی احترام به اسلاف خود را رعایت می‌کرد. جلسات فصلی او با وزرای قبلی با هر گرایشی و کلمات محبت‌آمیزش نسبت به آنها، ‌آن هم در حالیکه شیوه و روشی کاملا متفاوت را در عرصه دیپلماسی  انتخاب کرده بود نشانه صفت با معرفت بودن است. اما نواصولگرایان آن قدر در اتمسفر فضای مجازی غرق شده‌اند که اصلا چنین گزینه‌ای را از یاد برده‌اند. کینه ورز هستند و...

خداوند روح  وزیر امورخارجه را در رحمت ابدی قرار دهد.

 

۴- در میان جلوه حضور صمیمی  و موثر مردم در مراسم تشییع، ‌یادمان نرود که در عرصه رژه هماهنگ و آداب احترام نظامی دچار مشکلات فاحشی هستیم که این روزها در سایت‌های خبری خارجی روی آن مانور می‌دهند. این مشکل  ازآن مسائلی است که عمرش دارد دیگر به چند دهه می‌رسد. یک تیم نظامی تشریفات درست کنید و خوب تمرینشان بدهید تا در چنین مراسمی بتوانند به وظایفشان عمل کنند. کار سختی نیست.

 

کدخبر: ۵۵۹۴۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر