کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۹۳۶
تاریخ خبر:

‌سامانه آزادسازی سهام عدالت چه مشکلاتی دارد؟

برخی مشمولان سهام عدالت، از اشتباه سیستمی ‌سایت samanese.ir خبر می‌دهند. در طرف مقابل مسئولان سازمان خصوصی با توجه به مکانیزه‌بودن فرایند انتخاب شیوه مالکیت در سامانه سهام عدالت، احتمال وجود خطا را بسیار پایین می‌دانند. به گزارش مهر، طراحی سامانه سهام عدالت قابل قبول به‌نظر می‌رسد .

اما با این وجود بروز مشکل و انتخاب اشتباه در انتخاب شیوه آزادسازی سهام عدالت، به‌ویژه در افرادی که با تلفن همراه قصد انتخاب شیوه آزادسازی را داشتند، باعث به‌وجود آمدن برخی نارضایتی‌ها شده است. اگرچه مسئولان سازمان خصوصی‌سازی می‌گویند، در انتخاب شیوه آزادسازی سهام عدالت توسط سهامداران اشتباه سیستمی ‌وجود ندارد اما برخی سهامداران نسبت به ثبت اشتباه انتخاب خود معترض هستند.

*** سامانه سهام عدالت چه مشکلاتی دارد؟
یکی از مشمولان سهام عدالت می‌گوید، من ۹عدد کد ملی را به فاصله چندساعت ثبت کردم و همه را روش مستقیم انتخاب کردم اما نکته جالب اینجاست که چهار کد ملی روش مستقیم ثبت شده و پنج کدملی روش غیر مستقیم. مخاطب دیگری نوشته من فردی هستم که به‌صورت حرفه‌ای در بورس فعالیت می‌کنم. وقتی با کد ملی همسرم وارد سامانه شدم، دقیقاً گزینه مستقیم را انتخاب کردم اما غیرمستقیم ثبت شد.

یکی دیگر از مشمولان می‌گوید، من برای سه‌نفر گزینه مستقیم را انتخاب کردم اما درنهایت برای خودم غیرمستقیم ثبت شد. من به‌دلیل اینکه سال‌هاست کارم بورس است مطمئنم که برای هر سه شیوه مستقیم را انتخاب کردم ولی امروز صبح دیدم که شیوه غیرمستقیم ثبت شده. این مشکلات عموما در زمان استفاده از تلفن همراه برای انتخاب شیوه مالکیت سهام عدالت اتفاق افتاده است.

*** توضیح کانال منسوب به سازمان خصوصی‌سازی
مسئولان سازمان خصوصی‌سازی به‌واسطه کانال تلگرامی ‌غیررسمی ‌منسوب به این سازمان اعلام کردند، به هیچ طریق امکان خطا وجود ندارد. آنطور که در این کانال گفته شده، تمامی ‌فرایند ثبت اطلاعات در سامانه الکترونیکی سهام عدالت به‌صورت کاملاً مکانیزه انجام می‌شود و جای هیچ‌گونه خطای انسانی وجود ندارد.

هنگامی ‌که یکی از روش‌های آزادسازی سهام عدالت انتخاب می‌شود، همان لحظه روش انتخاب‌شده به مشخصات شما در بانک اطلاعاتی سامانه نسبت داده می‌شود. بنابراین اگر بنا به هردلیل یا خطای ناخواسته کاربری، گزینه اشتباه انتخاب شود، در صفحه بعد و پیش از ارسال پیامک، مجدداً روش انتخاب شده به شما نمایش داده شده و چنانچه مایل به تغییر آن باشید، از طریق کلید بازگشت می‌توانید به صفحه قبل برگشته و گزینه انتخاب‌شده خود را اصلاح نمایید. با توجه به اینکه قبل از ثبت نهایی حداقل دومرتبه شیوه انتخاب‌شده به شما نمایش داده می‌شود، خطای کاربری باید به حداقل ممکن برسد.

همچنین درباره کسانی که به اشتباه گزینه انتخاب روش برای آنها انتخاب شده است، گفته شده اگر پیامک را دریافت کرده اما در سامانه ثبت نکنید، از طریق کلید بازگشت می‌توانید مجدداً نسبت به اصلاح انتخاب روش آزادسازی اقدام کنید. کلیه عملیات و اقدامات کاربر در سامانه الکترونیکی سهام عدالت رویدادنگاری شده و قابل پیگیری است. برای همین باید کد پیگیری ارائه شده پس از ثبت روش آزادسازی را پیش خودتان نگه دارید. درصورتی‌که مجوز امکان اصلاح اطلاعات صادر شود، ارائه این کد از طرف کاربر الزامی ‌خواهد بود.

*** دو روش برای آزادسازی سهام عدالت
سه‌شنبه هفته گذشته بود که موافقت رهبر انقلاب با درخواست رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی سهام عدالت اعلام شد. همان شب علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در اخبار ۲۱ حاضر شد و خبر داد که از فردای آن روز انتخاب شیوه آزادسازی سهام عدالت به دو روش مستقیم و غیرمستقیم برای مشمولان سهام عدالت امکان‌پذیر است.

سازمان خصوصی‌سازی دو راه پیش روی مشمولان سهام عدالت گذاشته است. در روش مستقیم اختیار خرید و فروش سهام در دستان خود مردم خواهد بود اما در صورت استفاده از روش غیرمستقیم، مردم سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی می‌شوند و این شرکت‌ها مدیریت سهام عدالت را برعهده خواهند داشت.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی توصیه کرد، مردم در انتخاب شیوه آزادسازی عجله نکنند. چراکه در صورت تغییر تصمیم، مشمول مالیات خواهند شد. بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی، مشمولان سهام عدالت می‌توانند تا مدت ۳۰روز با مراجعه به سایت samanese.ir، یکی از دو شیوه را انتخاب کنند.

کدخبر: ۳۲۴۹۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر