کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۳۹
تاریخ خبر:

سال پرتلاطم اسکناس سبز

سال پرتلاطم اسکناس سبز

دلار در سال ۱۴۰۲ دو چهره متفاوت داشت، شش ماه آرام، شش ماه پرنوسان

هفت صبح| خبر حراج شمش طلا هم نتوانست جلوی صعود قیمت دلار را بگیرد، چون این طور که مشخص است دلار از اخبار سیاسی بیشتر خط می‌گیرد تا وضعیت بازار طلا و سکه و شمش. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به رقم 64 هزار و 100 تومان رسید.

البته کارشناسان اقتصادی معتقدند روند افزایشی قیمت دلار دوام زیادی ندارد و  این روند صعودی به دلیل شوک‌های سیاسی مربوط به منطقه است.

اما بررسی نمودار قیمت دلار آزاد در سال گذشته نشان می‌دهد، با اینکه این اسکناس در بیشتر ماه‌های سال گذشته و به خصوص شش ماه اول، کم نوسان و فروتنانه حرکت می‌کرد،‌ اما این اخبار سیاسی بود که همچنان به بازار ارز خط می‌داد و باعث می‌شد هر از چندگاهی عصیان کند و گرد و خاک راه بیندازد و بعد از چند روز دوباره به منطقه امن خود بازگردد.

 

این مطلب درباره عملکرد دلار در سال گذشته است، یعنی از فروردین تا اسفند سال 1402 و البته این روزهای اخیر که قیمت دلار از 65 هزار تومان هم عبور کرده است، 19 فروردین سال گذشته دلار در بازار آزاد با قیمت 50 هزار و 556 تومان معامله می‌شد.

 

 

نمایی از رفتار کلی دلار در سال 1402

 

دلار آزاد در بیشتر روزهای سال 1402 شرایط با ثباتی داشت. دلار آزاد از فروردین سال گذشته تا نیمه مهرماه مدام در محدوده ۴۹ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان در حرکت بود.

البته نباید فراموش کنیم که درتاریخ ۱۰ اردیبهشت درست زمانی که سکه و طلا گرد و خاک راه انداختند و  سکه امامی به قله ۳۵ میلیون تومانی رسید، قیمت دلار هم تا مرز 55 هزار تومان بالا رفت.  ‌اما این نوسان قیمت چند روز بیشتر طول نکشید و با ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، دلار هم خودش را عقب کشید.

 

دلار در سه ماه تابستان اوضاع آرامی داشت و این آرامش حتی به روزهای اول ماه مهر هم رسید. اما حمله هفت اکتبر حماس به مواضع اسرائیل باعث شد رفتار دلار در شش ماه دوم سال به کل تغییر کند و از نیمه دوم سال با چهره دیگری از دلار آزاد آشنا شدیم. دلار در زمستان هم چهره متفاوتی نسبت به سه فصل گذشته داشت به طوری که برای اولین بار به سقف قیمت خود رسید و روز 29 اسفند ماه با قیمت 60 هزار و 946 تومان به کار خود پایان داد.

 

 

قیمت دلار در فروردین

 

در آخرین روزهای اسفند سال 1401 قیمت دلار به کانال 46 و 47 هزار تومانی رسیده بود. اما در اولین روزهای معاملاتی سال جدید نرخ دلار روی رقم 51 هزار تومان ایستاد.

افزایش قیمت دلار در هفته دوم فروردین نیز ادامه داشت و تا 10 فروردین قیمت دلار در معاملات غیر رسمی عدد 55 هزار تومان را هم به خود دید. اما سه خبر مهم باعث شد، قیمت دلار کاهش پیدا کند.

تغییر شرایط فروش ارز با کارت ملی یکی از خبرهای مهم نیمه اول فروردین بود. بانک مرکزی اعلام کرد فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش  پرداخت اسکناس به خریدار  به روش  واریز به حساب ارزی خریدار  تغییر می‌کند.

 

کارشناسان اقتصادی معتقد بودند این روش باعث افزایش سطح ماندگاری ارز در شبکه بانکی می‌شود و  تقاضا برای اسکناس را کاهش می‌دهد و در نتیجه سطح نوسانات بازار کمتر می‌شود.

خبر دوم هم مربوط به شایعات توافق موقت ایران و آمریکا بود. از طرف دیگر بهبود روابط دیپلماتیک ایران با عربستان در اوایل نیمه دوم فروردین باعث شد، قیمت دلار بریزد. چون خبر واقعی بود و وزرای خارجه ایران و عربستان بعد از هفت سال قطع رابطه در پکن دیدار و گفت‌وگو کردند.

همین موضوع باعث شد بار دیگر قیمت  دلار وارد روند کاهشی شود. با این اوصاف قیمت دلار در 31 فروردین سال 1402 و در آخرین ساعات بازار 51 هزار و 657 تومان بود.

 

 

قیمت دلار در اردیبهشت

 

دلار اول اردیبهشت را با قیمت 51 هزار و 405 تومان شروع کرد و در پایان ماه روی رقم 51 هزار و 685 تومان ایستاد. اما این افزایش 200 تومانی نشان دهنده اوضاع آرام دلار در این ماه نیست. چون دلار در روز دهم اردیبهشت ماه و زمانی که سکه و طلا عصیان کردند و به سقف قیمت خود تا آن زمان رسیدند، دلار هم وضعیت را مناسب دید تا با یک صعود حدود چهار هزار تومانی به قیمت 54 هزار و 256 تومان برسد.

 

دلار در 11 اردیبهشت ماه روند صعودی‌اش را ادامه داد و با قیمت 54 هزار و 946 تومان معامله شد، اما وقتی ترمز طلا و سکه کشیده شد، دلار هم عقب نشینی کرد و از 13 اردیبهشت وارد روند کاهشی شد. از نیمه اردیبهشت تا ابتدای تابستان، مجموع خبرهای سیاسی مثبت، دلار را وادار کرد همچنان در مسیر نزولی حرکت کند. همین موضوع باعث شد دلار در آخرین روز ماه اردیبهشت با قیمت 51 هزار و 405 تومان معامله شود.

 

 

قیمت دلار در خرداد

 

سیگنال‌های مثبت بهبود روابط با کشور‌های منطقه، آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و احتمال شکل‌گیری توافق کوتاه‌مدت با آمریکا، همچنان در این ماه ادامه داشت و باعث شد دلار در این ماه به کف قیمت خود در سال گذشته برسد.

رگبار خبرهای مثبت درباره تحولات منطقه همه تلاش خود را کرد تا دلار را پایین نگه دارد. اخبار مربوط به آزادی زندانی‌های سیاسی دو تابعیتی، میانجیگری عمان در توافق هسته‌ای و از همه مهمتر رایزنی مقامات کره جنوبی و آمریکا برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در بانک‌های کره مهمترین تاثیر را در پایین نگه داشتن قیمت دلار در خرداد ماه سال 1402 داشت.

 

با این اوصاف دلار اول خرداد را با قیمت 52 هزار و 340 تومان شروع کرد، اما 31 خرداد ماه هر دلار با قیمت 48 هزار و 750 تومان معامله می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، کمترین بازدهی دلار در خرداد ماه بوده و باعث شده سرمایه گذاران ضرر کنند.

 

 

قیمت دلار در تیر

 

دلار تابستان آرامی را پشت سر گذاشت و رکورد ثبات نرخ دلار در فصل تابستان به ثبت رسید. قیمت دلار حدود 3 ماه زیر مرز قیمت 50 هزار تومانی به فروش رسید. قیمت دلار در اول تیرماه سال گذشته حدود 49 هزار و 537 تومان بود. در این ماه ریزش‌ها در حد 50 تومان و 100 تومان بود تا اینکه در 31 تیر ماه هر دلار با قیمت 48 هزار و 600 تومان معامله می‌شد.

 

 

قیمت دلار در مرداد

 

در اولین روز مردادماه قیمت دلار کمی کاهش داشت و کار خود را در محدوده 48 هزار و 550 تومان آغاز کرد و با 200 تومان کاهش در ساعات ابتدایی بازار به محدوده 48 هزار و 300 تومان رسید. قیمت دلار در مرداد با اینکه وارد یک روند افزایشی شد، اما رشد قیمت دلار در هر روز آنقدر نبود که به چشم بیاید. با این تفاسیر آخرین روز مرداد ماه دلار کارش را با قیمت 48 هزار و 950 تومان به پایان رساند. یعنی در یک ماه حدود 650 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

 

 

قیمت دلار در شهریور

 

آخرین ماه تابستان هم بازار دلار ارز بدون هیچ هیجانی کارش را انجام می‌داد و آرامش برقرار بود. دلار اول شهریور ماه کار خودش را با قیمت 49 هزار و 150 تومان شروع کرد. با اینکه معامله‌گران خیلی سعی کردند کانال دلار را تغییر بدهند و پای دلار را به کانال 50 هزار تومان باز کنند، اما موفق نشدند و دلار در آخرین روز تابستان با قیمت 49 هزار و 393 هزار تومان به کار خود پایان داد.

 

قیمت دلار در مهر

 

نیمه دوم سال 1402 با نیمه اول آن بسیار متفاوت است. البته روزهای اول مهرماه هم با روزهای میانی آن فرق زیادی دارد. دلار روز اول مهرماه را کاهشی آغاز کرد. صحبت‌های وزیر امور خارجه و خبرهایی که درباره مذاکرات و لغو تحریم‌ها منتشر شد، قیمت دلار را کاهش داد. دلار در اولین روز ماه مهر با قیمت 49 هزار و 250 تومان به کار خود پایان داد. اما  شروع هیجانی و اوج گیری دلار از همین ماه شروع شد.

 

حمله هفت اکتبر حماس به مواضع اسرائیل باعث شد، دلار در روزهای 16، 17 و 18 اسفند وارد روند افزایشی شود. دلار در این روزها با ترتیب با قیمت 51 هزار و 420 تومان، 52 هزار و 404 تومان و 52 هزار و 480 تومان معامله شد. اما از روز 19 مهر، دوباره روند کاهشی این ارز شروع شد و به قیمت 51 هزار و 650 تومان رسید. همین روند کاهشی قیمت دلار را در پایان مهرماه به رقم 49 هزار و 850 تومان رساند.

 

قیمت دلار در آبان

 

این ارز در دومین ماه پاییز روزهای پرنوسانی را تجربه نکرد. هر دلار روز اول آبان ماه با قیمت 50 هزار و 650 تومان وارد بازار شد و 30 آبان ماه قیمت آن به 50 هزار و 480 تومان رسید. یعنی نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه حدود 200 تومان ارزان شد.

 

 

قیمت دلار در آذر

 

در این روز خبر سیاسی مهمی منتشر شد. خبر آتش‌بس چهار روزه بین حماس و اسرائیل . قیمت دلار در این روز با اندکی کاهش به محدوده 50 هزار و 200 تومان رسید. این در حالی بود که این ارز 30 آبان را با قیمت 50 هزار و 480 تومان به پایان رسانده بود.

 

قیمت دلار در دی

 

دلار پاییز آرامی نداشت، اما شروع زمستان برای این ارز با وقایع زیادی همراه بود. همین وقایع باعث شد، دلار سه ماه هیجان انگیز را پشت سر بگذارد. بررسی بازار ارز در زمستان سال گذشته نشان می‌دهد که دلار در بیشتر ماه‌های پارسال، بازدهی محدودی داشته، اما در فصل زمستان بیشترین بازدهی را داشته است. بیشترین آن هم مربوط به همین دی ماه است که با رقم ۷.۹ درصد، بازدهی مثبت در سال گذشته بهترین بازدهی را به نام خود ثبت کرده است. دلار روز اول دی 50 هزار تومان قیمت داشت و روز دوم با قیمت 50 هزار و 250 تومان معامله می‌شد. اما اتفاقات سیاسی منطقه باعث شد، دی ماه پرحادثه و پرنوسانی برای دلار باشد. از طرف دیگر خبر بلوکه شدن مجدد دلارهای ایران در قطر و همچنین حرف‌های رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران باعث شد، قیمت دلار اوج بگیرد. تا جایی که دلار از قیمت 50 هزار تومان روز اول دی ماه به قیمت 53 هزار و 655 تا 54 هزارتومان در 30 دی ماه برسد.

 

 

قیمت دلار در بهمن

 

میزان بازدهی دلار در دومین ماه زمستان حدود5/3درصد محاسبه شده است. یعنی کسانی که اول ماه بهمن دلار را با قیمت 53 هزار و 970 تومان خریدند، در پایان ماه ارزش دلار آنها به 57 هزار و 150 تومان هم رسید. همین موضوع باعث شد تا خریداران جدیدی وارد بازار شوند و قیمت دلار در اسفند ماه کانال جدیدی فتح کند.

 

 

قیمت دلار در اسفند

 

عدد بازدهی دلار در آخرین ماه سال 5/7 درصد بوده است. دلار روز اول اسفند پارسال با قیمت 56 هزار و 924 تومان وارد بازار شد، اما کم کم از 10 اسفند ماه توجه به بازار ارز بیشتر شد و روز به روز به قیمت این ارز اضافه شد. قیمت دلار از ششم اسفند به 58 هزار تومان رسید و دیگر پایین نیامد. 14 اسفند دلار برای اولین بار وارد کانال 60 هزار تومانی شد و تا روز 19 این ماه در همین کانال ایستادگی کرد. با این اوصاف دلار در آخرین روز سال با قیمت 60 هزار و 946 تومان معامله شد.

 

قیمت دلار در فروردین 1403

 

چهارم فروردین ماه دلار با قیمت 61 هزار و 590 تومان وارد بازار شد. اما در این ماه باز هم خبرهای سیاسی باعث شد دلار عنان از کف بدهد و وارد یک مسیر افزایشی شود. حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و شهادت چند تن از نظامیان ایرانی و بالا گرفتن تنش‌های سیاسی باعث شد، دلار دکمه صعود را بزند و از قیمت 61 هزار و 590 تومان روز چهارم فروردین، روز 19 فروردین ماه در بیشتر ساعات روز با قیمت 65 هزار و 450 تومان معامله شود و در پایان روز روی عدد 64 هزار و 100 تومان بایستد.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۵۷۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر