کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۸۳۹
تاریخ خبر:

گذر از هفت‌خوان وام مستاجران

گذر از هفت‌خوان وام مستاجران

همه نکاتی که باید درباره وام ودیعه مسکن در سال 1403 بدانید

هفت صبح| بهار که به نیمه می‌رسد، زمان تمدید قرارداد اجاره و پیدا کردن خانه برای مستاجران شروع می‌شود. این‌طور که بررسی فایل‌های جدید اجاره نشان می‌دهد، بعضی از صاحبخانه‌ها شرایط جدیدی پیش‌روی مستاجران گذاشته‌اند که از توان خیلی از آن‌ها خارج است. از دوبرابر کردن پول‌پیش خانه گرفته تا افزایش پنجاه‌درصدی اجاره ماهیانه و ... .

 

برای همین بعضی از مستاجرها برای جورکردن پول‌پیش مجبور هستند، دنبال وام بروند. یکی از مهم‌ترین وام‌هایی که فقط برای همین منظور درنظر گرفته شده؛ وام ودیعه مسکن است.

 

این وام جدید نیست و دو سال پیش که کرونا، کسب‌وکار خیلی‌ها را تعطیل کرد، تصویب شد و با بالا رفتن نرخ اجاره‌خانه، پرداخت آن ادامه پیدا کرد. وام ودیعه مسکن قرار است امسال با مبالغ جدید به متقاضیان پرداخت شود. تهرانی‌ها 200میلیون تومان، ساکنان کلان شهرها، 150میلیون تومان، مستاجرانی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند، 100میلیون تومان و روستایی‌ها هم می‌توانند 40میلیون تومان وام بگیرند.

 

اما به‌غیر از مبلغ وام ودیعه مسکن که برای امسال افزایش پیدا کرده، مستاجران در سال جدید، دیگر نیازی به قرارداد اجاره و پرداخت کمیسیون مشاور املاک ندارند و با ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس می‌توانند، کدرهگیری مورد نیاز وام ودیعه مسکن را رایگان دریافت کنند.

 

وام ودیعه مسکن به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

 

وام ودیعه مسکن فقط برای افرادی است که هیچ ملکی به نامشان نیست. به همین دلیل ارائه اجاره‌نامه، شرط اصلی پرداخت این وام اعلام شده است. با این اوصاف، این وام به افرادی که خودشان یا همسرشان ملک یا زمینی داشته باشند، تعلق نمی‌گیرد و اگر بعد از دریافت وام، خلاف این موضوع ثابت شود، جریمه‌هایی که از ظرف بانک درنظر گرفته می‌شود به عهده دریافت‌کننده وام است.

 

همچنین این وام به متقاضیانی که خودشان یا همسرشان درحال پرداخت اقساط وام ساخت مسکن، وام خرید مسکن و بقیه تسهیلات حوزه مسکن هستند نیز، پرداخت نمی‌شود. اگر جزو کسانی هستید که وام مسکن با اوراق گرفته‌اید یا برای وام نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اید، بهتر است بدانید این وام به شما هم تعلق نمی‌گیرد.

 

اگر بدهی بانکی و چک برگشت‌خورده هم دارید، باز هم نباید سراغ این وام بروید. همچنین خانم‌های مجرد زیر 35سال هم نمی‌توانند برای دریافت وام ودیعه مسکن اقدام کنند، اما اگر بالای 35سال، سن داشته باشند و خودسرپرست باشند با ارائه کد رهگیری اجاره‌نامه می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند.

 

تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مردان مجرد تعلق نمی‌گیرد و فقط به کسانی اعطا می‌شود که دارای طلاق‌نامه رسمی و فرزند و همچنین بالای 45سال سن داشته باشند. وام ودیعه مسکن به نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولان جسمی- حرکتی با دارا بودن حداقل 20 سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور نیز تعلق می‌گیرد.

 

 

اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟

 

وام ودیعه مسکن طبق بخش‌نامه بانک مرکزی و براساس نرخ مصوب شورای پول، با ۲۳درصد در سال 1403 به متقاضیان پرداخت می‌شود. متقاضیانی که مشمول این وام می‌شوند، باید در پنج سال کل مبلغ وام را به بانک برگردانند. قبلا که مبلغ این وام افزایش پیدا نکرده بود، کسانی که موفق به دریافت وام می‌شدند باید با سود 18درصد اقساط این تسهیلات را پرداخت می‌کردند.

 

با این اوصاف کسانی‌که در تهران زندگی می‌کنند و می‌توانند از هفت‌خوان دریافت وام عبور کنند و وام بگیرند، باید با احتساب سود 23درصد، ماهی پنج میلیون و 638هزار تومان برای قسط بانک کنار بگذارند. وام ودیعه مسکن 1403 برای متقاضیان ساکن مراکز کلان‌شهرها مثل کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز و ... 150 میلیون تومان است. یعنی مستاجرانی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و وام ودیعه مسکن می‌گیرند باید در پنج سال‌، ماهی چهار میلیون و 228هزار تومان قسط وام پرداخت کنند.

 

اقساط وام ودیعه مسکن برای متقاضیان ساکن سایرشهرها که مبلغ وام 100میلیون تومان است، ماهیانه حدود دو میلیون و ۸۱۹هزار تومان است. اما کسانی که در روستا زندگی می‌کنند، هم می‌توانند وام ودیعه 40 میلیون تومانی دریافت کنند،‌ این افراد باید پنج سال ماهی یک میلیون و 127هزار تومان قسط وام پرداخت کنند. پرداخت وام 40 میلیون تومانی برای روستاییان، سال گذشته تصویب و ابلاغ شد.

 

 

اجاره‌نامه وام ودیعه مسکن چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

 

اجاره‌نامه باید مشخصات لازم را برای دریافت وام داشته باشد. یک اجاره‌نامه دستی که مالک و مستاجر بین خودشان امضا کرده باشند، هیچ ارزش قانونی ندارد. طبق راهنمای دریافت وام ودیعه، اجاره‌نامه خانه باید تا سال پیش که هنوز سامانه خودنویس راه‌اندازی نشده بود، در سامانه املاک ثبت می‌شد. اما با راه اندازی سامانه خودنویس، اجاره‌نامه باید در این سامانه ثبت شود و کدرهگیری برای دریافت وام صادر شود. هنگام ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باید اجاره‌نامه را به بانک نشان دهید.

 

دقت کنید که امضای روی اجاره‌نامه باید با امضای قرارداد وام یکی باشد. همچنین اجاره‌نامه برای هر شهری که باشد، باید در آن شهر، سابقه سکونت چندساله و حداقل بالای پنج سال داشته باشید و با مدارک تولد و مدارک شغلی سکونت، خودتان را ثابت کنید. مثلا کسانی‌که ساکن کرج هستند، نمی‌توانند به تهران بیایند و به جای وام 150 میلیون تومانی، وام 200 میلیون تومانی دریافت کنند. همچنین، مبلغ اجاره‌ مسکن در اجاره‌نامه نباید از مبلغ وام ودیعه مسکن بیشتر باشد. نکته مهم دیگر این است که باید به زمان تنظیم قرارداد هم توجه کنید. قرارداد اجاره‌خانه حداکثر تا پایان زمان ثبت‌نام وام رهن‌خانه تنظیم شده باشد، اگر زمان انعقاد قرارداد بعد از این بازه زمانی باشد، وامی به متقاضی تعلق نمی‌گیرد.

 

به غیر از اجاره‌نامه برای دریافت این وام به این مدارک هم نیاز دارید: تصویر شناسنامه متقاضی و افراد تحت سرپرستی، تصویر گواهی سرپرستی، تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا، گواهی تحصیل فرزندان، مدارک مربوط به محل تولد.

 

 

سامانه خودنویس چیست؟

 

با اعلام وزارت راه‌وشهرسازی مشاوران املاک از ۲۱بهمن‌ماه باید قراردادهای اجاره را در سامانه خودنویس ثبت کنند. صاحب ملک و مستاجر هم می‌توانند با مراجعه به این سامانه بدون حضور مشاور املاک، قرارداد اجاره بنویسند و بدون پرداخت حق کمیسیون، کد رهگیری بگیرند و قرارداد ببندند. فرقی نمی‌کند، مشاور املاک قرارداد را بنویسد یا خود مستاجر و مالک دست به‌کار شوند؛ به هرحال دریافت وام ودیعه مسکن به کد‌رهگیری اجاره‌نامه نیاز دارد. تا قبل از راه‌اندازی سامانه خودنویس، سامانه ثبت املاک و مستغلات کد رهگیری را برای دریافت وام صادر می‌کرد. برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری از سامانه خودنویس، هم مالک و هم مستاجر می‌توانند اقدام کنند. آدرس این سامانه  khodnevis.mrud.  irاست.

 

برای دریافت کدرهگیری از این سامانه اول از همه باید بعد از باز شدن صفحه، حساب کاربری بسازید. برای ساخت حساب کاربری و احراز هویت باید روی گزینه ورود کلیک کنید. بعد از کلیک، با وارد کردن شماره همراهی که به نامتان است، در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت، انجام دهید و وارد حساب کاربری خود در سامانه شوید. برای عبور از این مرحله سامانه از شما کد ملی، تاریخ تولد و کدپستی محل سکونت می‌خواهد. بعد از این‌که وارد سایت شدید، روی گزینه ایجاد قرارداد کلیک کنید. پس از کلیک روی گزینه ایجاد قرارداد، در بخش ابتدایی صفحه اصلی به پنل مدیریت قرارداد منتقل می‌شوید و می‌توانید یک قرارداد اجاره، رایگان ثبت کنید.

 

برای ایجاد قرارداد اجاره باید اطلاعات ملک مورد اجاره را داشته باشید. اگر مستاجر قرارداد بنویسد، فرآیند ایجاد قرارداد به این شکل است که بعد از تکمیل اطلاعات فردی که خانه را اجاره می‌کند، مبلغ و تاریخ قرارداد و تعهدات طرفین توسط خود او کامل می‌شود و در مرحله بعد صاحب ملک اطلاعات خود و اطلاعات ملکش را به همراه قبوض به قرارداد اجاره اضافه می‌کند. اگر صاحب‌خانه اجاره‌نامه را بنویسد، اطلاعات ملک را ثبت می‌کند و بعد از اضافه کردن مبلغ ودیعه و اجاره، مستاجر و دو شاهد قرارداد را امضا می‌کنند. بعد از امضای قرارداد، توسط مستاجر و صاحب‌خانه و شاهدین، قرارداد ثبت و کد رهگیری به‌صورت خودکار صادر می‌شود. بعد از یک ساعت از امضای طرفین قرارداد، کد رهگیری منحصربه فردی برای قرارداد ایجاد می‌شود.

 

 

ثبت نام وام ودیعه مسکن چگونه است؟

 

در حال حاضر بانک‌های ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن معرفی شده‌اند. اما متقاضیان برای دریافت وام نباید به صورت حضوری به بانک‌های معرفی‌شده بروند. متقاضیان دریافت این تسهیلات باید به سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن مراجعه کنند.

 

قبل از هر کاری باید آدرسhttps://saman.mrud.ir را در مرورگر اینترنت بنویسید. وقتی سامانه باز شد، با صفحه‌ای مواجه می‌شوید که در آن چهار گزینه وضعیت درخواست‌ها، درخواست مسکن، تسهیلات ساخت و تسهیلات ودیعه وجود دارد.

 

برای ثبت نام این وام باید روی گزینه تسهیلات ودیعه مسکن کلیک کنید. در قدم اول متقاضی باید اطلاعات شخصی مثل کد ملی و شماره موبایل را وارد کند. بعد از انجام این مراحل، رمز عبور یک‌بار مصرف به گوشی همراه متقاضی ارسال می‌شود. در صفحه بعدی قوانین و شرایط گرفتن تسهیلات به متقاضی نمایش داده می‌شود. متقاضی دریافت وام با کلیک کردن روی گزینه «متن بالا را مطالعه کرده‌ و می‌پذیرم» به مرحله بعد منتقل می‌شود. در مرحله بعدی باید مشخصات‌فردی را در سامانه وارد کنید و به مرحله بعد بروید.

 

بعد از تکمیل مشخصات‌فردی نوبت به افراد تحت تکفل می‌رسد. در مرحله بعدی، باید افراد تحت تکفل سرپرست خانوار را اضافه کنید. بعد از تکمیل شدن اطلاعات، یک کد تایید برای متقاضی پیامک می‌شود. با وارد کردن کد پیامک‌شده و انتخاب گزینه «تایید» ثبت‌نام تکمیل خواهد شد. اما دریافت این پیامک به این معنی نیست که وام به شما تعلق می‌گیرد، این پیامک فقط به این معنا است که اطلاعات شما ثبت شده و به بانک عامل برای دریافت وام معرفی می‌شوید.

 

وام ودیعه مسکن بعد از ارسال پیامک از حالت غیرحضوری به حضوری تبدیل می‌شود و متقاضی می‌تواند به بانک و شعبه معرفی‌شده مراجعه کند. طبق دستورالعمل بانک مرکزی اگر متقاضی حداکثر تا ۱۵ روز کاری بعد از تاریخ معرفی به شعبه برای کارهای اداری اقدام نکند، درخواست متقاضی، منقضی می‌شود. طبق آخرین اعلام بانک مرکزی  از تیرماه سال 1401 تا اسفند سال 1402 حدود 27هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن با هدف تنظیم بازار اجاره مسکن و حمایت از مستاجرین به 393هزار و 850 نفر از متقاضیان پرداخت شده است.

 

همچنین در این مدت از مجموع 454 هزار و 601 متقاضی معرفی‌شده از طریق سامانه وزارت راه‌وشهرسازی به بانک‌‌های عامل برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، تعداد 39هزار و 850 فقره تسهیلات به مبلغ 269هزار میلیارد ریال پرداخت شده و بقیه متقاضیان نیز یعنی حدود 60هزار و 751 متقاضی دیگر در حال سپری‌کردن فرآیند تشکیل پرونده هستند تا در صورت واجد شرایط بودن، نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کنند. یعنی هنوز از سال گذشته 60 هزار و 751 نفر در صف دریافت وام قرار دارند.

 

 

 

کدخبر: ۵۵۶۸۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر