کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۹۷
تاریخ خبر:

معرفی پنج وام محبوب

معرفی پنج وام محبوب

همه نکاتی که باید درباره شرایط پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه در سال 1403 بدانید

هفت صبح|  چهره پنج وام مهم در سال جدید تغییرات زیادی پیدا کرده است. مثلا کسانی‌که از اول فروردین 1402، به این طرف بچه‌دار شده‌اند، امسال می‌توانند به ازای هر فرزند 40 میلیون تسهیلات فرزندآوری بگیرند.

 

وام خود اشتغالی برای راه انداختن کسب‌وکار نیز 150 میلیون تومان است.

براساس قانون جوانی جمعیت، کسانی‌که صاحب فرزند سوم شده‌اند، می‌توانند امسال برای ودیعه، خرید و ساخت مسکن تا سقف 300 میلیون تومان وام بگیرند.

 

وام ازدواج سال 1403 نیز افزایش قابل‌توجهی نسبت به پارسال داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی زوج‌های جوان بالای 25 سال می‌توانند نفری 300 میلیون تومان وام بگیرند؛ البته، مبلغ این وام برای عروس و دامادهای جوان‌تر، بیشتر است و مردان زیر 25 سال و زنان زیر 23 سال می‌توانند نفری 350 میلیون تومان وام دریافت کنند.

در سال گذشته مبلغ وام ازدواج برای افراد بالای 25 سال، 180 میلیون تومان بود، همچنین مردان زیر 25 سال و زنان زیر 23 سال می‌توانستند وام 220 میلیون تومانی دریافت کنند.

وام قرض الحسنه امسال هم با رقم 300 میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می‌شود.

 

اگر می‌خواهید امسال برای دریافت وام قرض الحسنه اقدام کنید، بهتر است قبل از هر کاری شرایط پرداخت این پنج وام مهم را بخوانید؛ چون هر بانکی برای پرداخت وام قرض‌الحسنه شرایط خاص خودش را دارد. تعداد ضامن و لزوم کارت پایان خدمت هم برای دو وام مهم حذف شده است.

وام فرزندآوری از 40 میلیون تومان تا 200 میلیون تومان

 

مبلغ وام فرزندآوری در سال 1403 نسبت به سال گذشته تغییر زیادی داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی حداقل مبلغ وام فرزندآوری 40 میلیون تومان و حداکثر 200 میلیون تومان است. کارمزد وام فرزندآوری چهاردرصد به صورت سالانه است. البته به غیر از افزایش مبلغ، یکی از شروط مهم آن که داشتن کارت پایان‌خدمت پدر فرزند بود، نیز از شروط دریافت وام حذف شده است. سال گذشته پدرانی که می‌خواستند وام فرزندآوری بگیرند، باید حتماً کارت معافیت یا کارت پایان خدمت ارائه می‌کردند؛ اما امسال برای دریافت راحت‌تر وام، این بند را حذف کرده‌اند. طبق اعلام بانک مرکزی، کسانی که می‌خواهند وام فرزندآوری دریافت کنند، باید فرزندان آنها متولد یکم فروردین 1400 به بعد باشند.

 

مبلغ این وام برای فرزند اول 40 میلیون تومان است که باید در سه سال به بانک بازگردانده شود. کسانی که فرزند دوم آن‌ها به‌دنیا آمده است، می‌توانند برای دریافت وام  80 میلیون تومانی اقدام کنند و این وام را در یک دوره چهارساله به بانک برگردانند. والدینی که می‌خواهند برای فرزند سومشان اقدام کنند، می‌توانند روی رقم  120 میلیون تومان حساب کنند. متقاضیان این وام باید در پنج سال وامی که دریافت کرده‌اند را با بانک تسویه کنند؛ اما کسانی‌که می‌خواهند برای فرزند چهارم وام بگیرند، می‌توانند 150 میلیون تومان با بازپرداخت شش ساله دریافت کنند.

 

برای فرزند پنجم به بعد نیز وام 200 میلیون تومانی در نظرگرفته شده است که دریافت کننده وام باید آن را در هفت سال تسویه کند. قسط وام فرزند اول، ماهی یک میلیون و 212هزار و 121 تومان است.

 

خانواده‌ای که وام فرزند دوم می‌گیرند باید ماهی یک میلیون و 818هزار و 182 تومان، به مدت چهار سال قسط بدهند. کسانی‌که برای فرزند سوم وام می‌گیرند باید در پنج سال، ‌ماهی دو میلیون و 181هزار و 818 تومان قسط بدهند و کسانی‌که وام فرزند چهارم را دریافت می‌کنند، باید در شش سال، ماهی دو میلیون و 272هزار و 727 تومان قسط پرداخت کنند.  قسط وام برای فرزند پنجم به ‌بعد نیز، ماهی دو میلیون و 597هزار و403 تومان است که باید در هشت سال تسویه شود.

 

نکته مهم درباره این وام این است که شروع اقساط آن بعد از شش ماه تنفس آغاز می‌شود. با این اوصاف والدین دریافت‌کننده وام، در شش ماه اول دغدغه بازپرداخت و قسط وام نخواهند داشت. والدین برای دریافت وام باید به آدرسve.cbi.ir در سامانه بانک مرکزی مراجعه و ثبت‌نام کنند. در مرحله دوم کد رهگیری از سامانه برای این افراد فرستاده می‌شود. متقاضیان پس از دریافت کدرهگیری، 12 روز فرصت دارند تا به بانک بروند و پس از مراجعه به بانک، 60 روز فرصت دارند تا مدارک مورد نیاز را به بانک ارائه بدهند؛ اما سوالی که درباره این وام مطرح می‌شود، این است که فرزندان دوقلو هم  شامل دریافت این وام می‌شوند یا خیر؟ طبق اعلام بانک مرکزی، در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر به‌ازای هر فرزند، یک وام تعلق می‌گیرد. همچنین وام فرزندآوری رابطه مستقیمی با نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر دارد. یعنی اگر نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۵/۲ باشد، نمی‌توانند برای دریافت وام اقدام کنند. همچنین تسهیلات وام فرزندآوری نیازی به سپرده‌گذاری ندارد و در صورت فوت پدر طفل، اگر کودک تحت حضانت مادر باشد، تسهیلات به مادر کودک تعلق می‌گیرد.

   

وام ازدواج؛ 300 میلیون تومان تا 350 میلیون تومان

 

زوج‌های جوانی که برای اولین بار ازدواج می‌کنند و تاکنون وام ازدواج نگرفته‌اند، می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند و نفری 300 میلیون تومان وام بگیرند؛ البته مردان زیر 25 سال و زنان زیر 23 سال می توانند 350 میلیون تومان وام دریافت کنند.

 

در سال گذشته مبلغ وام ازدواج برای افراد بالای 25 سال 180 میلیون تومان بود،  همچنین مردان زیر 25 سال و زنان زیر 23 سال نیز می‌توانستند وام 220 میلیون تومانی دریافت کنند؛ اما با ارقام جدید، متقاضیان وام ازدواج در سال 1403 می‌توانند برای مبالغ 600 میلیون تومان، 650 میلیون تومان و 700 میلیون تومان برنامه‌ریزی کنند. وام ازدواج مثل تمام وام‌های قرض‌الحسنه با سود چهاردرصد پرداخت می‌شود و کسانی‌که موفق می‌شوند این وام را دریافت کنند باید در 10 سال، وامی که گرفته‌اند را با بانک تسویه کنند.

 

با مبالغ جدید زوج‌هایی که امسال برای دریافت وام اقدام می‌کنند و وام 300 میلیون تومانی به حسابشان واریز می‌شود، باید ماهی دو میلیون و 727هزار تومان قسط بپردازند. همچنین افرادی که وام 350 میلیون تومانی دریافت می‌کنند، باید ماهی حدود سه میلیون و 181هزار تومان برای قسط بانک کنار بگذارند. با این توضیحات، زوجی که مرد زیر 25 سال است و زن زیر 23 سال و می‌توانند روی هم 700 میلیون تومان وام بگیرند، باید حدود شش میلیون و 362هزار تومان در ماه قسط بدهند. سال گذشته کسانی که می‌خواستند وام ازدواج بگیرند، باید دو ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کردند؛ اما طبق تصویب مجلس متقاضیان وام ازدواج در سال 1403 با یک فقره سَفته و یک نفر ضامن کارشان راه می‌افتد.

 

 

وام قرض‌الحسنه فوری، 300 میلیون تومان

 

مبلغ وام قرض‌الحسنه فوری در سال جدید فعلاً 300 میلیون تومان است؛ چون مبلغ جدید این وام ماه‌های پایانی سال گذشته، اضافه شد. بعید است حداقل در شش ماه نخست سال، مبلغ این وام دوباره تغییر کند. به همین دلیل کسانی‌که می‌خواهند وام قرض‌الحسنه فوری بگیرند، بهتر است برای همین مبلغ دلشان را خوش کنند. بازپرداخت وام قرض‌الحسنه پنج‌ساله است و مثل همه وام‌های قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود. نکته مهمی که درباره وام قرض‌الحسنه 300 میلیون تومانی مطرح می‌شود این است که بانک مرکزی بعد از افزایش سقف این وام به 300 میلیون تومان، شرایط دریافت آن را برای متقاضیان راحت‌تر کرده است.

 

طبق ابلاغیه جدید، بانک‌های عامل، برای پرداخت این وام باید فقط یک ضامن رسمی از متقاضی بخواهند؛ اما این وام قرض‌الحسنه که به نام وام خرد و فوری هم معروف است، خیلی هم دریافتش فوری نیست! یعنی فرایند دریافت این وام در هر بانکی متفاوت است و ممکن است حداقل بین سه تا شش ماه طول بکشد. بعضی از بانک‌هایی که از طرف بانک مرکزی برای پرداخت وام قرض الحسنه معرفی شده‌اند، شرایط پرداخت خاص خودشان را دارند. به غیر از اعتبار حساب که شرط مهمی برای دریافت این وام است، برای دریافت 300 میلیون تومان وام، باید حتماً چند ماه در بانک سپرده‌گذاری کنید. در حال حاضر سه بانک ملی، سپه و رسالت، بانک‌های عامل پرداخت این وام هستند و شرایط دریافت وام از هر یک از بانک‌ها با دیگری فرق دارد.

 

مثلاً اگر بخواهید از بانک ملی به صورت فوری و یک ماهه وام 300 میلیون تومانی بگیرید، باید حداقل 750 میلیون تومان در این بانک سپرده بخوابانید. با توجه به اینکه سود اقساط این وام چهار درصد است، باید در پنج سال،‌ ماهی پنج میلیون و 524هزار تومان قسط بدهید. همه کسانی که حساب قرض‌الحسنه دارند و به هیچ بانکی بدهکار نیستند، می‌توانند با داشتن مبلغ مورد نظر برای سپرده‌گذاری و البته داشتن یک ضامن معتبر برای دریافت این وام اقدام کنند.

 

 

وام قرض‌الحسنه مسکن؛ 300 میلیون تومان

 

وام قرض‌الحسنه مسکن سال گذشته 200 میلیون تومان بود؛ اما در جلسه‌ای که نماینده‌های مجلس در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار کردند، 100 میلیون تومان به مبلغ آن اضافه شد. نماینده‌های مجلس تصویب کردند به خانوارهایی که صاحب فرزند سوم به بعد می‌شوند، وام 300 میلیون تومانی مسکن تعلق بگیرد. این وام برای خرید خانه، ساخت مسکن و تامین در نظر گرفته شده است و فقط شامل خانواده‌هایی می‌شود که خانه‌ای به نام خود ندارند.

 

این وام 300 میلیون تومانی فقط به خانواده‌هایی که خانه ندارند و از ابتدای سال 99 به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر شده‌اند، پرداخت می‌شود. همچنین نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر یا فرزند، نباید بالای 5/2 باشد. از دیگر شرایط دریافت وام مسکن فرزند سوم، این است که متقاضی، برای ثبت نام وام باید بسته به وضعیت اعتبارسنجی خود، برای ارائه سفته یا معرفی یک ضامن، اقدام کند. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن با سود چهاردرصد و بازپرداخت حداکثر 20 ساله به متقاضیان تعلق می‌گیرد. بانک‌های تجارت، کشاورزی، توسعه تعاون، مسکن، صادرات پست بانک این وام را به متقاضیان صاحب سه فرزند و بیشتر ارائه می‌دهند؛ چون این وام هم در ردیف وام‌های قرض‌الحسنه قرار می‌گیرد، نرخ سود آن نیز مثل بقیه وام‌ها چهاردرصد است؛ پس با در نظر گرفتن مبلغ وام، یعنی رقم 300 میلیون تومان، اقساط این وام ماهیانه یک میلیون و 300هزار تومان است.

 

 

وام خوداشتغالی؛ 150 میلیون تومان

 

مبلغ وام خود اشتغالی نیز نیمه‌دوم سال 1402 افزایش پیدا کرد، به همین دلیل ممکن است مثل وام 300 میلیون تومانی فوری، امسال هم با همان رقم قبلی به متقاضیان پرداخت شود.

 

کسانی‌که برای وام خود اشتغالی اقدام می‌کنند، کسانی هستند که می‌خواهند برای خودشان کسب و کاری راه بیندازند. کارمزد این وام مثل بقیه وام‌های قرض‌الحسنه دیگر چهاردرصد است و طبقه ابلاغیه بانک مرکزی، فقط به مشاغلی پرداخت می‌شود که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را تایید کرده باشد.

 

درحال‌حاضر بانک‌های ملی، صادرات، سپه، ملت، مسکن، کشاورزی، پست بانک و رفاه کارگران به عنوان بانک‌های عامل پرداخت وام خود اشتغالی به متقاضیان معرفی شده است؛ اما نکته مهمی که متقاضیان باید بدانند این است که هر بانکی برای پرداخت وام خود اشتغالی شرایط خاص خودش را تعریف کرده است. برای گرفتن وام خود اشتغالی از بانک مسکن باید حتماً از کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی‌نامه بگیرید.

 

برای دریافت وام از بانک سپه باید معرفی‌نامه کمیته امداد داشته باشید. بانک ملی برای پرداخت وام خود اشتغالی از متقاضی معرفی‌نامه کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را می‌خواهد. اگر در بانک ملت حساب قرض‌الحسنه دارید برای دریافت وام خوداشتغالی باید از سازمان بهزیستی معرفی‌نامه ببرید.

 

بانک صادرات نیز برای پرداخت این وام از متقاضی معرفی‌نامه از کمیته امداد می‌خواهد. کسانی‌که می‌خواهند از پست بانک وام خود اشتغالی 150 میلیون تومانی دریافت کنند، باید حتماً از کمیته امداد معرفی‌‌نامه بگیرند. اما شرایط پرداخت وام خود اشتغالی در بانک رفاه کارگران کمی متفاوت است؛ چون این بانک فقط به بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی و مستمری‌بگیران این بانک وام می‌پردازد.

 

بانک کشاورزی معرفی‌نامه نمی‌خواهد ولی برای دریافت وام از این بانک، باید به نزدیک‌ترین شعبه مکانی که می‌خواهید کسب وکار خود را راه بیاندازید، بروید و درخواست وام بدهید. با این اوصاف فقط کسانی‌که می‌خواهند برای خودشان شغلی دست‌وپا کنند، با داشتن معرفی‌نامه نهاد مورد نظر بانک عامل می‌توانند برای دریافت این وام اقدام کنند. متقاضیان چک‌برگشتی و وام عقب‌افتاده هم نباید داشته باشند، چون وام خود اشتغالی به مشتری‌های بدحساب پرداخت نمی‌شود؛ اگر موفق به دریافت این وام شوید، ‌باید در هفت سال این وام را با سود چهار درصد به بانک برگردانید. یعنی ماهی دو میلیون و 50 هزار تومان.

کدخبر: ۵۵۵۷۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر