کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۰۴۰
تاریخ خبر:

‌آمار شوکه‌کننده از ‌بازار مسکن در فروردین ماه

تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در نخستین ماه امسال، به ۱٫۲هزار واحد مسکونی محدود شد. وقتی این عدد را با ماه قبل یعنی اسفند سال ۹۸ و ماه مشابه سال قبل یعنی فروردین سال ۹۸ مقایسه کنیم، به‌ترتیب با کاهش ۸۷٫۸درصدی و ۶۳٫۷درصدی روبه‌رو می‌شویم. چیزی که فقط و فقط با تاکید روی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار قابل توجیه است. فکر می‌کنید این اتفاق و دورشدن مشتری از بازار توانسته قیمت‌ها را تعدیل کند؟

* یک: اگرچه بازار تعطیل بوده اما متوسط قیمت مسکن و خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در این مدت، به ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید که در مقایسه با فروردین پارسال ۳۵٫۷درصد رشد کرده است. زود قضاوت نکنید! آمارها نشان می‌دهند، فروشنده‌ها در مقایسه با اسفند یعنی همان زمانی که کرونا تازه سروکله‌اش پیدا شده بود، کمی عقب‌نشینی کرده‌اند و حالا رقم‌هایشان معادل ۱٫۲درصد کم شده است. خیلی مشهود نیست اما اگر همین‌طور ادامه بدهند خودشان بدون مشتری باقی می‌‌مانند.

* دو: واحدهای تا پنج‌سال ساخت با سهم ۴۱٫۵درصد همچنان محبوب‌ترین خانه‌های تهران به‌حساب می‌آیند. از مجموع هزار و ۲۴۳واحد مسکونی معامله‌شده در فروردین امسال، واحدهای تا پنج‌سال ساخت با سهم ۴۱٫۵درصد بیشترین سهم را به‌خود اختصاص داده‌اند. در مجموع و در مقایسه با فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸، سهم واحدهای تا پنج‌سال، شش تا ۱۰سال و بیش از ۲۰سال ساخت، به ترتیب حدود ۱٫۵، نیم و ۱٫۹واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه پنج با سهم ۱۵٫۵درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادها را دارد. مناطق ۲ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۸٫۵ و ۸٫۲درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. آمارها می‌گویند از نظر متوسط قیمت هر مترمربع واحدهای مسکونی در دامنه قیمت ۹ تا ۱۰ و نیم میلیون تومان در هر مترمربع با سهم ۹٫۷درصدی، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را دارند.

پس از آن خانه‌هایی با دامنه قیمت هفت‌و‌نیم تا ۹میلیون تومان با سهم ۸٫۳درصدی در رتبه دوم ایستاده‌اند. این یعنی خریداران تلاش می‌کنند با کمترین هزینه به ‌‌خواسته‌شان برسند. اوضاع به‌شکلی است که نزدیک به ۵۴درصد واحدهای مسکونی معامله‌شده از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی شهر تهران یعنی ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان ارزان‌تر بوده است.

* سه: اگر ارزش کل ملک را درنظر بگیریم، متوجه می‌شویم واحدهای مسکونی با ارزش کلی ۴۵۰ تا ۶۰۰میلیون تومان با اختصاص سهم ۱۰٫۳درصدی بیشترین سهم از معاملات انجام‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین واحدهای دارای ارزش ۶۰۰ تا ۷۵۰میلیون تومان و ۳۰۰میلیون تا ۴۵۰میلیون تومان به‌ترتیب با اختصاص سهم‌های ۹٫۴ و ۹٫۲درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در این ماه، حدود ۵۱٫۶‌درصد معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان اختصاص پیدا کرده است.

* چهار: فروردین امسال، متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود. این یعنی قیمت مسکن در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵٫۷درصد گران شده اما فروشندگان در مقایسه با اسفند معادل ۱٫۲درصد عقب‌نشینی کرده‌اند. منطقه یک با متوسط قیمت ۳۱میلیون و۳۲۰هزار تومان به ‌ازای هر متر مربع، گران‌ترین خانه‌های تهران را در خود جای داده است. از طرف دیگر ارزان‌ترین خانه‌های تهران را می‌توان در منطقه ۱۸ پیدا کرد. جایی که متوسط قیمت هر مترمربع حدود هفت‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

* پنج: بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹ نشان‌دهنده رشد قیمت‌ها است. اجاره‌‌خانه تهرانی‌ها در مقایسه با فروردین پارسال با سرعتی معادل ۲۸٫۷درصد افزایش پیدا کرده است در حالی که سرعت رشد اجاره‌بها در بقیه نقاط کشور به‌نسبت فروردین پارسال ۳۱درصد برآورد می‌شود.

کدخبر: ۳۲۳۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر