کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۴۲۸
تاریخ خبر:

درباره موسس برند گلرنگ؛ مرحوم مغفور حاج‌‌آقا فضلی

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | امروز هفتمین روز درگذشت بنیانگذار گروه صنعتی «گلرنگ» است. فردی که در سن ۸۸سالگی درگذشت و بسیاری از برندهای زیر نظر هلدینگ او در این چند روز به معنای واقعی کلمه برای بنیانگذار خود سوگواری کردند. شاید خیلی‌ها نام هلدینگ «گلرنگ» را با نام مواد شوینده بشناسند اما در این گزارش می‌خواهیم به شما بگوییم این هلدینگ بزرگ چه نقش انکارناپذیری در صنایع غذایی کشور دارد.

بسیاری از برندهای صنایع غذایی مانند روغن «اویلا» و «روغن فامیلا» و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای «افق کوروش» تحت مالکیت هلدینگ «گلرنگ» بزرگ قرار دارند و بخش بزرگی از سیستم توزیع و پخش مواد غذایی در کشور توسط «گلرنگ» انجام می‌شود. در ابتدای گزارش اما مروری می‌کنیم به زندگی بنیانگذار گلرنگ که هلدینگ او در حدود ۵۰ برند مختلف را تحت مالکیت خود دارد.

*** شروع از صابون‌سازی
«محمد کریم فضلی» کارش را با یک کارگاه صابون‌سازی زیرپله‌ای همراه با پدرش آغاز کرد. این کارگاه پس از انقلاب آرام‌آرام جان گرفت و مواد شوینده دیگری نیز به سبد تولیدی این برند اضافه شدند. او سپس شرکت «پاکشو» را تاسیس (سال ۱۳۵۱) و نام برند «گلرنگ» را برای محصولات آن انتخاب کرد. مواد شوینده «گلرنگ» در دورانی که فقط نام‌های قدیمی مانند داروگر و… وجود داشتند، خیلی زود در بازار مورد استقبال قرار گرفتند و سبب شد تا «محمد کریم فضلی» شرکتی به نام «گلرنگ» را تاسیس کند.

او در اینجا یک ریسک بزرگ انجام داد؛ تمام نیروها و مدیران بزرگ خودش را از شرکت «پاکشو» به «گلرنگ» منتقل کرد تا «گلرنگ» را بسازد. بنابراین «پاکشو» که خودش به یک غول بزرگ تبدیل شده بود ناگهان با مجموعه‌ای از مدیران جدید و تازه کار رو‌به‌رو شد که «محمد کریم فضلی» به آن‌ها اعتماد کرده بود.

بسیاری از مشاوران او اعتقاد داشتند که این کار باعث خواهد شد شرکت «پاکشو» ورشکست شود اما مدیر گلرنگ بر سر حرفش ماند و گفت نیروهای جوان پاکشو باید در آنجا اصطلاحا کار یاد بگیرند و وارد چرخه بازار کار شوند. این اتفاق هم در نهایت نیز رخ داد و «پاکشو» پس از چند سال تلاطم توانست به جایگاه اولیه و حتی بهتری برگردد. در همین دوران بود که «محمد کریم فضلی» تصمیم گرفت گلرنگ را به هلدینگ بزرگ فعلی و از یک تولیدکننده صرف در حوزه مواد شوینده به یک غول تاثیرگذار حوزه صنعت و حتی سینما تبدیل کند.

در این تغییر ریل‌گذاری، پسر او «مهدی فضلی» نقش بسزایی داشت و مغز متفکر این داستان بود که با موفقیت همراه شد (سال ۱۳۸۱). او سال‌هاست که به عنوان مدیر و تصمیم‌گیرنده هلدینگ گلرنگ فعالیت می‌کند و پدرش حدود ۱۵سال بود که از مدیریت گلرنگ کنار کشیده و در شمال کشور زندگی می‌کرد. یک نکته جالب دیگر اینکه پاساژ «کوروش» و فروشگاه‌های زنجیره‌ای «افق کوروش» که متعلق به «هلدینگ» گلرنگ است از نام نوه او که «کوروش» است، گرفته شده است.

*** گلرنگ و پشت پرده مواد غذایی
همانطور که گفته شد بخش بزرگی از تولیدات صنایع غذایی کشور در دست این هلدینگ و کار پخش آن‌ها نیز به عهده گلرنگ است. همین موضوع راز موفقیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «افق کوروش» است که توانسته با نام فروشگاه‌های «همیشه تخفیف» مشهور شود و بیشتر محصولات خود را با قیمتی کمتر از سایر فروشگاه‌ها به دست مصرف‌کنندگان برساند.

*** برخی از برندهای مواد غذایی گلرنگ به این شرح است:
روغن‌ با برندهای «فامیلا»، «اویلا»، «سانتین» و «کیمبال»، برنج با برندهای «فامیلا»، «آذوقه»، «ساحل‌کنار» و «اسپه»، خشکبار، حبوبات و غلات با برندهای «فامیلا»، «آذوقه» و «مادلین» جزو برندهای اصلی این هلدینگ است. شرکت طلای ناب کوروش که در زمینه تولید زعفران، خرما، نبات و زرشک با برند فامیلا فعالیت می‌کند.

همچنین به تازگی شرکت فرآورده‌های پروتئینی کوروش به عنوان یکی از شرکت‌های عضو گروه صنعتی گلرنگ تأسیس شده که تولید، قطعه‌بندی، بسته‌بندی و توزیع گوشت و مرغ و فرآورده‌های پروتئینی از فعالیت‌های این شرکت است. این شرکت برنامه‌های بزرگی دارد و قرار است به زودی به یکی از سایت‌های آنلاین فروش گوشت قرمز و مرغ تبدیل شود و با سوپر مارکت دیجی‌کالا و اسنپ فود به رقابت بزرگی بپردازد.

شرکت نهاده‌های کشاورزی کوروش در زمینه واردات، تأمین، تولید و توزیع نهاده‌های دامی به ویژه خوراک دام و طیور، مکمل‌ها و داروهای دام و طیور و ایجاد زنجیره تولید پروتئین (گوشت مرغ، گوشت قرمز و …) و همچنین تأمین نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر و کود فعالیت می‌کند.

*** گلرنگ و بازار پر سود فروشگاه زنجیره‌ای
رقابت سنگین میان هلدینگ «گلرنگ» و هلدینگ «گلستان» که در واقع رقابت بین دو خانواده «فضلی» و «گرامی» است؛ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز وجود دارد. مالکیت فروشگاه‌های هفت برای هلدینگ گلستان است که اتفاقا زودتر از افق کوروش تاسیس شده. گفته می‌شود این فروشگاه کار راه‌اندازی و تاسیس فروشگاه‌های خود را به پیمانکارانی از کشور ترکیه سپرده بود و به همین دلیل بسیار موفق و با توپ پر وارد رقابت شد.

از زمانی کار برای فروشگاه هفت سخت شد که افق کوروش تاسیس شد و قیمت‌های خود را بسیار پایین‌تر از هفت ارائه می‌داد. دلیل این ماجرا نیز برمی‌گردد به همان سیستم پخش و توزیع که هلدینگ گلستان در آن ضعیف‌تر بود و نتوانست قیمت‌های خود را پایین‌تر بیاورد. شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز کرد.

این فروشگاه بیشترین تعداد شعبه در سرتاسر کشور را دارد (نزدیک به ۲ هزار شعبه) و یکی از بازیگردانان اصلی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. فروشگاه‌های هایپر فامیلی و سورنا نیز متعلق به هلدینگ گلرنگ است. «امیرخسرو فخریان» مدیرعامل فروشگاه‌های افق کوروش است که رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم است.

*** گلرنگ و چند حاشیه
این هلدینگ به‌رغم نقش مهم و تاثیرگذار خود در صنعت و اشتغال کشور، با چندین حاشیه نیز سر و کار داشت. موسسه نمایش خانگی «گلرنگ‌‌رسانه» از دیگر شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ است که توانست با استفاده از قدرت پردیس سینما کوروش (که آن هم متعلق به هلدینگ گلرنگ است)، تاثیر زیادی بر معادلات فیلم و سینما بگذارد. به عنوان مثال می‌توان به ماجرای برند «اوه» اشاره کرد.

این برند که در زمان خودش تبلیغات گسترده‌ای در صداوسیما انجام می‌داد، ادعا می‌کرد تحت شرکت «پیتر اند جرج انگلستان» است اما در عالم واقعیت چنین شرکتی فقط روی کاغذ وجود داشت. در سال ۱۳۹۰ این حاشیه، گریبان هلدینگ گلرنگ را گرفت و پای مسئولان نظارتی را به این ماجرا باز کرد و مشخص شد که آن شرکت به ظاهر انگلیسی توسط یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گلرنگ ثبت شده و فقط یک ساختمان خالی در انگلستان دارد.

با وجود این حاشیه‌ها اما این هلدینگ از همین فرمول به نحو دیگری استفاده کرده و برای تولیدات خود توانست نام‌های خارجی بگذارد که بر فروش آن محصولات تاثیرگذار بود. این اتفاق در حالی رخ داد که در آن زمان قوانین سختگیرانه‌ای برای نامگذاری برندهای ایرانی وجود داشت و آن‌ها نمی‌توانستند نام‌های خارجی برای محصولات خود انتخاب کنند.

اما هلدینگ گلرنگ توانست نام‌های مانند «سافتلن»، «مریت»،« اسپیف»، «مرسی»، «نانسی»، «هوم پلاس»، «اکتیو»، «بایودنت»، «مریدنت» و کِرِم‌های «مای» بر محصولات خود بگذارد. عده‌ای معتقدند از آنجایی که مالک و سهامداران گلرنگ افراد پر نفوذی بودند، چنین مجوزی صادر شد و این هلدینگ توانست از رقبا پیش بیفتد. این ادعاها اما هیچ وقت ثابت نشد و در حد حدس و شایعه باقی ماند.

*** گلرنگ و پرسنل‌اش
شاید بتوان گفت هلدینگ گلرنگ توانسته به طور مستقیم حدود ۲۰ هزار نفر را تحت اشتغال خود در بیاورد و هزاران نفر دیگر نیز به طور غیرمستقیم از این هلدینگ منتفع شوند. شاید به همین دلیل است که در یک هفته گذشته شرکت‌های زیر مجموعه او، مراسم‌ سوگواری مختلفی به صورت مجازی برگزار کردند و از او به عنوان «پدر» نام بردند.

*** روغن زیتون تصفیه شده اویلا
گروه صنعتی گلرنگ بیش از ۴۰ زیرمجموعه دارد و نزدیک به پنج دهه فعالیت اما شرکت کشت و صنعت گلبرگ بهاران با نام برند اویلا در صنعت روغن یکی از صادرکننده‌های برتر سال‌های اخیر است. آنها درسال‌های گذشته تندیس سیب سلامت را از وزارت بهداشت دریافت کردند و همچنین برند برگزیده کشور در جشنواره نام و نشان ملی شدند.

روغن زیتون تصفیه شده که فرآیند روغن‌گیری آن شیمیایی است و نسبت به روغن زیتون فرابکر از ارزش تجاری کمتری برخوردار است.اما روغن زیتون تصفیه شده اویلا با کیفیتی بسیار بالا برای طبخ بسیار مناسب است. شما می‌توانید از این روغن جهت استفاده در پخت و پز غذا، دسر، در برخی نان‌ها و حتی در شیرینی‌پزی استفاده بهینه کنید. این روغن چون تصفیه شده است، بدون بو و مزه است اما خواص یک روغن زیتون با کیفیت را داراست و قیمت آن به کیفیتش می‌ارزد.

*** روغن سرخ‌ کردنی فامیلا
برند فامیلا یکی از ده‌ها برند گروه صنعتی گلرنگ است که در سال ۱۳۸۴ با هدف تکمیل سبد خانوار مشتریان ثبت شد. فامیلا در بین روغن‌های خوراکی خود از دو نوع روغن سرخ‌کردنی بهره می‌برد که نوع اول آن روغن سرخ‌کردنی معمولی فامیلا بوده که از خصوصیاتی همچون نقطه دود بالا، بسته‌بندی مناسب برای عدم نفوذ نور به داخل محصول بهره می‌برد. نوع دوم روغن سرخ‌کردنی این شرکت، فامیلا فارنهایت نام دارد.

این نوع از روغن توسط مواد غذایی کمتر جذب می‌شود و نسبت به انواع سرخ‌کردنی‌های مشابهش از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است. همچنین میزان سیالیت بیشتر و اشباعیت کمتر نسبت به سایر روغن‌های سرخ‌کردنی رایج در بازار و دارا بودن امگا‌۶ و امگا‌۹ از ویژگی‌های این روغن سرخ‌کردنی محبوب به شمار می‌رود. روغن سرخ‌کردنی فامیلا فارنهایت، سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی بوده و به دلیل جذب کمتر توسط مواد غذایی و کاهش مصرف به هنگام استفاده، دارای صرفه‌‌ اقتصادی است.

کدخبر: ۳۲۷۴۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر