کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۰۳۸۷
تاریخ خبر:

رابطه گرانی با آمار تولید خودرو در سال ۹۸

هفت صبح| هنوز هم سیاهه فعالیت خودروسازان دولتی در دو ماهه نخست سال وضعیت طبیعی ندارد و فعلا نمی‌توان از افزایش تولید گفت. با این حال نشانه‌های اولیه از اوج‌گیری دوباره تولید به سمت نرخ‌های طبیعی‌تر تولید ماهانه در مدل‌های ارزان‌تر با عمق داخلی سازی بیشتر حکایت دارد. برابر آنچه دو خودروساز در سامانه کدال اعلام کرده‌اند، خودروهای تیبا، پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و دنا وضعیت تولید بهتری در مقایسه با رقبا دارند. البته که تیراژ محصولات مونتاژی خارجی و نیز تنوع تولیدات به شدت کاهش یافته است. مطالعه این پنج نکته می‌تواند در درک بهتر شرایط فعلی صنعت خودرو و چرایی واکنش‌های متفاوت بازار خودرو راهنمای مناسبی باشد:

۱
۴۵ روز از ابتدای سال کاری خودروسازان گذشته و تا پایان اردیبهشت سایپا و ایران خودرو حدود ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند. به رغم اینکه این عدد هنوز هم با نرخ تولید دو ماهه ابتدایی در سال‌های ۹۶ و ۹۷ برابری نمی‌کند، اما نسبت به ماه‌های پس از اعلام تحریم‌های آمریکا تا حدی خبر از بهبود می‌دهد. در واقع در حالی که دو خودروسازان بزرگ دولتی در فروردین و اردیبهشت سال های ۹۶ و ۹۷ و به ترتیب حدود ۱۷۳ و ۲۲۶ هزار دستگاه تولید کرده بودند، سایپا و ایران خودرو روی‌هم رفته ۱۱۹۵۹۷ دستگاه خودرو مونتاژ کرده که از افت ۳۰ و ۴۷ درصدی خبر می‌دهد.

۲
البته طبق آنچه خودروسازان خود اعلام کرده‌اند، از این مقدار تولید حدود ۳۰ هزار دستگاه تکمیل نشده و جزو خودروهای ناقص و غیرتجاری محسوب می‌شوند. این یعنی کل تولید خودروسازان فعلا طی ۴۵ روز اول سال کاری حدود ۹۰ هزار دستگاه بوده است. جدا از اینکه این موضوع چه دلایلی دارد، کاهش تیراژ خودروهای چینی، کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی مونتاژ داخل در کنار تقویت تولید محصولات وطنی دو رویکرد کلی صنعت خودرو در سال جدید بوده است که اولی باعث و بانی گرانی است. ولی دومی موجبات بهبود آمار تولید خودروسازان را فراهم کرده و قیمتها را در بازار اندکی کاهش داده است.

۳
در بین خودروهای پرتیراژ کشور سه محصول پراید، تیبا و پژو ۲۰۶ همچنان بالاترین آمارها را دارند. پراید کماکان صدرنشین جدول است و با تولید حدودا ۳۰ هزار دستگاه، وضعیتی بهتر از سال قبل دارد. پراید که در ماه اول سال کمتر از ۱۰ هزار دستگاه تولید داشته، در اردیبهشت ۲۰۳۴۷ دستگاه تولید داشته است. تیبا هم که پشت سر پراید قرار دارد، فعلا بیش از ۲۵٫۵ هزار دستگاه تولید داشته و در اردیبهش نسبت به ماه فروردین، تولیدش دو برابر شده است. وضعیت تیبا آنقدر خوب است که در دو ماه اخیر به تنهایی به اندازه خودروهای خانواده پژو اعم از ۲۰۶، پارس و ۴۰۵ تیراژ داشته است.

۴
بین خودروهای یک رده پایین‌تر، این دنا است که رشد تولید عجیبی داشته و در کمال تعجب با تولید ۵۶۴۳ دستگاه، حالا بیش از دو برابر خانواده سمند تیراژ دارد. البته نکته عجیب در مورد ایران خودرو این است که با وجود تداوم تولید خودروهای متنوع خود اعم از رنو، ۲۰۰۸، هایما، دانگ فنگ، رانا و ویتارا، در برخی مدل‌ها کمتر از نصف آنچه تولید می‌کند را به بازار ارائه می کند. عاملی که احتمالا به گرانی بیش از حد سوزوکی ویتارا، پژ ۲۰۷ و رانا در مقایسه با رقبا منجر شده که در نوع خود جالب توجه است.

۵
در رابطه با خودروهای خارجی مونتاژی، خبری از آمار تولید برلیانس در بین محصولات سایپا نیست. چانگان البته دوباره با قدرت به تولید برگشته و تا اینجای سال بیش از ۱۵۰۰ دستگاه تولید داشته است. ۲۰۰۸ هم در عین تعجب ظرف ۴۵ روز حدود ۲هزار دستگاه تولید داشته است. این دو خودرو که در بازار وضعیت قیمتی متعادلی نسبت به رقبا دارند، به دلیل تزریق به بازار با شدت بیشتر، رشد قیمتی کمتری دارند. از سوی دیگر آریو که تولیدش صفر شده یا دانگ فنگ که تولیدش به شدت کم شده، در بازار با افزایش قیمت عجیبی روبرو شده‌اند.

کدخبر: ۲۶۰۳۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر