کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۷۲۸
تاریخ خبر:

بازداشت چهره جنجالی عرضه کننده رمزارز بریج

روزنامه هفت صبح | بازار رمزارزها در ایران در هفته گذشته و با جلسات مختلفی که میان فعالان آن و مقامات دولتی و مجلس‌نشینان برگزار شد، می‌رفت که روی آرامش ببیند که ناگهان دیروز خبر آمد سینا استوی، عرضه‌کننده رمزارز بریج (BRG) و البته مدیرعامل یک صرافی به اسم کریپتولند دستگیر شده است. خبر هم به شکلی عجیب و از اکانت توئیتر خود استوی و اکانت رسمی توئیتر صرافی کریپتولند منتشر شد:

«مالک این رسانه، به اتهام اخلال در نظام اقتصادی با دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، بازداشت شد. اطلاعات تکمیلی از طریق مراجع رسمی قضایی و سایت گرداب اطلاع‌رسانی خواهد شد. مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری» البته بلافاصله از چندین جای مختلف سیگنال آمد که این دستگیری ربطی به صحبت‌های اخیر درباره احتمال محدودشدن صرافی‌های داخلی ندارد و صرفا یک مورد خاص بوده که مرکز بررسی جرایم رایانه‌ای مستقیم به آن ورود کرده است.

*** استوی که بود و چطور بر سر زبان‌ها افتاد
مدت‌ها بود که در بازار رمزارزها و در میان فعالان بلاکچینی ایران نگرانی‌هایی در مورد فعالیت استوی و کسب‌وکارش در شبکه‌های مجازی از جمله توئیتر مطرح می‌شد. حتی برخی از چهره‌های شناخته‌شده بازار رمزارزها در ایران در توئیتر مدعی شدند که به دلیل انتقادهایی که به اعتبار و اصالت رمزارز ارائه‌شده توسط او داشته‌اند، با شکایت قضایی روبه‌رو شده‌اند. آنها می‌گفتند شیوه شکایت‌هایی که موسس کریپتولند از منتقدانش دارد هم به این شکل است که از آنها در شهرهای دور از تهران شکایت می‌کند تا علاوه بر گرفتاری‌های قضایی دردسر رفت‌وآمد در دوران کرونا را هم به آنها تحمیل کند.

اما هیچ‌وقت استوی یا کریپتولند رسما به این اتهام‌ها پاسخ ندادند. ماجرا اما وقتی برای فعالان کسب‌وکارهای دیجیتال ایران داغ شد که در جشنواره وب و موبایل سال ۹۹ از کسب‌و‌کار استوی به عنوان یک کسب‌وکار موفق تجلیل شد و او به عنوان یکی از پنلیست‌ها معرفی شد. برخی از داوران این جشنواره به این حضور به شدت اعتراض کردند اما در نهایت جشنواره او را از لیست مهمانان و اسپانسرها حذف نکرد. اما داغ شدن نام استوی بیشتر به یک خرید جنجالی بین‌المللی مربوط است، تا حضور در رویدادی داخلی.

استوی با خرید حق مالکیت معنوی اولین توئیت جک دورسی، بنیانگذار توئیتر که به نوعی اولین توئیت ارسال‌شده در این شبکه اجتماعی بود، نه تنها در ایران بلکه در برخی رسانه‌های خارجی هم نامش بر سر زبان‌ها افتاد. توئیت جک دورسی که به شیوه NFT که یکی از روش‌های فروش آثار هنری در دنیای رمزارزهاست، به مزایده گذاشته شده بود و با قیمت ۲٫۹ میلیون دلار توسط استوی خریداری شد! همان زمان بسیاری از منتقدان او گفتند که هدف این ماجرا بازاریابی بیشتر برای رمزارز بریج بوده است. مطرح شدن نام او در رسانه‌های معتبری چون سی‌ان‌ان، سی‌ان بی‌سی، وال‌استریت‌ژورنال و رویترز و… نشان داد که خرج کردن این پول زیاد هم بی‌نتیجه نبوده است.

*** چرا بریج زیاد دشمن داشت؟
برخی از فعالان شناخته‌شده رمزارزها در ایران ادعا می‌کردند رمزارز بریج فقط با مارکتینگ قوی و تبلیغات توانسته حجم زیادی مخاطب نه‌تنها در ایران بلکه در خارج کشور هم بگیرد. اگرچه این پروژه به عنوان یک پروژه مالزیایی در صرافی‌های بین‌المللی مطرح شده بود اما منتقدان می‌گفتند که یک شرکت ایرانی پشت ماجراست و مسئله اصلی این است که وقتی پروژه‌های ضعیف یا جعلی در حوزه رمزارزها به اسم ایرانی‌ها در دنیا بر سر زبان‌ها بیفتد وجهه کسب‌وکارهای واقعی بلاکچینی و پروژه‌های رمزارزی ایرانی به شدت آسیب خواهد دید.

آنها هشدار می‌دادند که خوردن برچسب Scam (تقلبی) به پروژه‌های ایرانی می‌تواند سهم ایران را از اقتصاد غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین در آینده نزدیک به شدت محدود کند. حالا در ۲۴ ساعت گذشته ارزش این رمزارز بیش از ۷۰درصد سقوط کرده و صف فروش طولانی‌ای برای آن در صرافی‌های خارجی تشکیل شده است.

*** امیدواری صرافی‌ها به ادامه فعالیت
واکنش کاربران و فعالان رمزارزها به‌ویژه کاربران صرافی‌های داخلی معتبر به تحولات دیروز تا حد زیادی نشان می‌دهد که فضای رمزارزها با جلسات اخیر مشورتی مشاوران رئیس مجلس و برخی مقامات بانک مرکزی با فعالان اتاق‌های بازرگانی و بخش خصوصی این بازار، در حال شفاف شدن و البته رفتن به سوی نظارت اصولی است.

نامه انجمن فین‌تک به رئیس مجلس هم سیگنال مثبتی بود برای صرافی‌های داخلی شناخته‌شده. نامه‌ای که در آن خطاب به قالیباف و همتی تاکید شده بود فعالان واقعی این فضا از رگولاتوری و نظارت استقبال می‌کنند و حتی پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور و همفکری متخصصان بخش خصوصی را مطرح کرده بودند تا به راهکارهای مشخصی برای نظارت بر این بازار برسند.

حضور حسین قربان‌زاده، مشاور محمدباقر قالیباف هم در یک جلسه کلاب‌هاوسی با موضوع رمزارزها و مطرح شدن دغدغه‌های کسب‌وکارها و بیزنس‌های واقعی این فضا هم نشان داد که احتمالا بانک مرکزی و مجلس با بخش خصوصی فعال چه در حوزه تبادل (صرافی‌ها) و چه ماینینگ و استخراج رمزارزها، گفت‌وگوهای بیشتری را خواهد داشت.

این نامه‌نگاری‌ها و جلسات مختلف که انجمن‌ها و صنوف مرتبط با رمزارزها با مجلس‌نشین‌ها و دیگر مقامات تصمیم‌ساز در روزهای اخیر داشته‌ا‌ند، برای صرافی‌های داخلی که تخلف مشخص کسب‌وکاری یا شکایتی از سوی نهاد خاصی نداشته‌اند، امیدواری برای ادامه فعالیت را بیشتر از هفته‌های گذشته کرده است. هرچند بازی رمزارزها در ایران هنوز روزهای داغ زیادی را در انتظار دارد.

کدخبر: ۳۹۰۷۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر