کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۲۰۷۴
تاریخ خبر:

آوار تحریم روی سروکول پژو و رنو

محمدحسین شاوردی| عملکرد دو شرکت خودروسازی بزرگ همکار ایران در نه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ از کاهش درآمدهای‌شان در ایران، بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام حکایت دارد.

محمدجواد ظریف روزگاری با اعلام تاکتیک جدید ایران برای مذاکره با غرب ، از اصلاح بازی برد-برد استفاده کرد و در نهایت نیز موفق شد یکی از بهترین قراردادهای حقوق بین‌الملل در عصر حاضر را با ۶کشور قدرتمند جهان به امضا رساند.

گذشت زمان و تغییرات سیاسی در آمریکا اما باعث شد رویکرد این کشور به بازی باخت-باخت تغییر کند. رویه‌ای که نه تنها به منزوی شدن آمریکا در جهان منجر شده که بسیاری از شرکای این کشور از جمله کشورهای اروپایی را دچار بحران کرده و مستقیما باعث کاهش درامد شرکت‌های خودروسازی فرانسوی شده است.

این مقدمه را آوردیم تا بگوییم خروج رنو، پژو سیتروئن یا اسکانیا از بازار ایران تنها موجبات ضرر و زیان مشتریان و نیز صنعتگران داخلی را فراهم نکرده و در عین حال برجام تاثیر مثبتی روی تعاملات ایران و غرب داشت. برخلاف تلقی اشتباه برخی از رسانه‌ها، قطع همکاری شرکت‌های خودروسازی با شرکای وطنی ضرر هنگفتی را به خودروسازان خارجی وارد می‌کند و در آخرین نمونه، دامان رنو، مالک یکی از بزرگترین کنسرسیوم‌های تولید اتومبیل در جهان را گرفته است.

طبق آنچه وب‌سات خبری اتوموتیو نیوز به نقل از شرکت رنو اعلام کرده، لوزی فرانسوی در ۹ ماهه نخست امسال با کاهش ۶درصدی درآمد مواجه شده که مستقیما از ناحیه قطع همکاری با ایران حاصل شده است. رنو دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که در سه ماهه سوم امسال درآمد این شرکت به ۱۱٫۴ میلیارد یورو رسیده در حالی که درآمد بخش خودروهای سواری این شرکت با سقوط سنگین ۸٫۴ درصدی به ۱۰٫۰۶ میلیارد یورو رسیده است.

طبق آماری که گروه رنونیسان از فروش جهانی خود منتشر کرده، شرکت رنو حدود ۲٫۹ درصد در فصل سوم سال افزایش فروش داشته که در این راستا مشارکت در ساخت ون با برلیانس چین، تاثیر زیادی در این مهمداشته است. در عین حال با حذف فروش خودروهای تولید مشترک با ایران، آمار خودروهای فروخته شده رنو در خارج از اروپا ۱۰٫۴ درصد کاهش داشته است.

رنو که سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار دستگاه اتومبیل در ایران فروخته، امسال به زحمت بتواند این آمار را به مرز ۸۰ هزار دستگاه برساند. البته این بلا البته تنها دامان رنو را نگرفته است.

پژو نیز که نیمه نخست سال با انتشار لیست تولیداتش، آشکارا کاهش مونتاژ دو خودرو ۴۰۵ و ۲۰۶ در ایران را تایید کرد، به نظر با گذر از ماه نهم سال ۲۰۱۸ وضعیت بدتری را تجربه کرده است. پژو که به تنهایی تا پایان ماه نهم از سال ۲۰۱۸ توانسته در سرتاسر جهان حدود ۱٫۳۰۲ میلیون دستگاه خودرو به فروش رساند، با افت ۱۲٫۱ درصدی فروش مواجه شده و عمیقا تحت تاثیر کاهش تولید در ایران، دچار مشکل شده است.

پژو که در جدول آمار رسمی تولیدات خود در سرتاسر جهان اعلام کرده از ابتدای سال ۲۰۱۸ (دی ماه ۹۶) تا پایان ماه آوریل ۲۰۱۸ (۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷) حدود ۱۴۱ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید کرده، تحت تاثیر مشکلات ناشی از تحریم های آمریکا با کاهش ۴۷ درصدی تولید در منطقه خاورمیانه و آفریقا مواجه شده و در یک دوره بحران واقعی قرار دارد.

حد این بحران آنجا مشخص می‌شود که این شرکت تا پایان سپتامبر ۲۰۱۷ موفق شده ۳۹۸ هزار دستگاه در کل این منطقه تولید کند اما طبق آمار خود پژ، این شرکت تا پایان سپتامبر ۲۰۱۷ تنها توانسته ۱۹۸ هزار دستگاه خودرو تولید کند.

کدخبر: ۲۳۲۰۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • reza7711

    ما چی کار داریم که بقیه چقد ضرر کردن این که بقیه هم مثل ما ضرر کردند تسلی بخش اقت صاد ما نخواهد بود ما باید به خود نظر داش ته باشیم