کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۳۵۸
تاریخ خبر:

آشنایی با مفهوم نوسان‌گیری و انواع آن

رپرتاژآگهی | سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف به سبک‌ها و روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که نوسان‌گیری یکی از آن‌ها است. در واقع نوسان‌گیری در بورس یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که تریدر با توجه به شرایط و دانش خود از آن برای انجام معاملات استفاده می‌کند. نوسان‌گیری به معنی انجام معاملات توسط تریدرها در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است. به کسانی که تلاش می‌کنند در این مدت کوتاه بتوانند از این نوسان‌های کوچک استفاده کنند و معامله انجام دهند نیز نوسان‌گیر گفته می‌شود؛ اما برای آشنایی بیشتر با این مفهوم و انواع آن در ادامه با ما همراه باشید.

نوسان‌گیری چیست؟

نوسان‌گیری در بورس در واقع یک نوع استراتژی معاملاتی است که در آن معامله‌گر از تغییرات سریع قیمت‌ها استفاده می‌کند و معاملات خود را انجام می‌دهد. نوسان‌گیری از آنجا که در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌شود، پر ریسک است و روشی دشوار است؛ اما برای کسانی که به معاملات پر ریسک و هیجانی علاقه‌مند هستند گزینه مناسبی است. بسیاری از تریدرها از این روش برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. نوسان‌گیر باید دانش بالایی از بازارخوانی و تابلوخوانی داشته باشد تا بتواند در این نوع معامله موفق عمل کند. در واقع نوسان‌گیری کار هر کسی نیست.

بسیاری از تریدرها در بدو ورود به بازار با طمع به دست آوردن سود بیشتر در مدت کوتاه‌تر دست به نوسان‌گیری می‌زنند و در نهایت نیز بازنده میدان خواهند بود. آن‌ها خیلی راحت در مدت زمان کوتاهی سرمایه خود را از دست می‌دهند و ضرر می‌کنند.

ابزارهای مورد نیاز برای نوسان‌گیری در بورس

در کنار دانش و مهارت و تجربه، برای نوسان‌گیری در بورس به ابزارهایی نیازمندید که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

اولین ابزار: تحلیل تکنیکال

یک نوسان‌گیر برای موفقیت در این استراتژی باید دانش کافی از تحلیل تکنیکال داشته باشد. به این ترتیب تریدرها در نمودارهای قیمت به دنبال سطوح حمایتی و مقاومتی هستند. زمانی که قیمت به محدوده حمایتی می‌رسد، با این امید که قیمت به پایین‌تر از این سطح نرود و بعد از رسیدن به محدوده حمایتی، رشد داشته باشد، برای خرید سهم اقدام می‌کنند. پس از نزدیک شدن به محدوده مقاومتی برای فروش سهم اقدام می‌کنند. پس برای اینکه بتوانید از نوسان‌گیری به نحو احسن در معاملات خود استفاده کنید، تحلیل تکنیکال را باید به خوبی فرا بگیرید.

دومین ابزار: تابلوخوانی

برای انجام نوسان‌گیری در بورس، معامله‌گر حرکت تریدرهای دیگر را روی تابلو زیر نظر می‌گیرد و زمانی که احساس کند، قدرت خرید تریدرهای دیگر افزایش پیدا کرده است، برای خرید سهم اقدام می‌کند. مواردی همچون سفارش‌های خرید پرحجم، تحرکات سهام‌داران عمده، خریداران حقیقی قوی، افزایش ناگهانی حجم معاملات و نسبت بالای خریداران به فروشندگان نشان‌دهنده افزایش قدرت خرید تریدرها است.

در تابلوخوانی، زمانی که قیمت به محدوده حمایتی می‌رسد، تقاضا برای خرید سهام افزایش می‌یابد؛ اما در صورتی که قیمت به این محدوده برسد، اما همچنان تعداد فروشنده‌ها زیاد باشند، نوسان‌گیر شرایط را برای خرید سهم مساعد نمی‌داند و احتمالاً افت قیمت همچنان ادامه خواهد داشت. در این زمان تریدر هیچ اقدامی نمی‌کند و در انتظار محدوده حمایتی بعدی باقی می‌ماند.

سومین ابزار: اخبار پنهانی شرکت‌ها

نوسان‌گیری در بورس ممکن است از طریق اطلاعات دیگری که در اختیار معامله گران قرار می‌گیرد نیز قابل انجام باشد. برخی از تریدرها معمولاً با مدیران شرکت‌ها رابطه دارند و خیلی سریع‌تر از دیگران می‌توانند به اطلاعات شرکت‌ها و سهم‌ها دست پیدا کنند. اخباری مانند افزایش سرمایه، افزایش سود و پروژه‌های جدید مواردی هستند که در قیمت سهام آن شرکت تاثیرگذار است و تریدرها با دانستن این اطلاعات می‌توانند تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با آن سهم داشته باشند. البته گاهی هم ممکن است این اخبار و اطلاعات شایعه‌ای بیش نباشند؛ اما تریدر تقریباً با دانش و تجربه‌ای که کسب می‌کند، می‌تواند از صحت و سقم اطلاعات اطمینان کسب کند.

برای نوسان‌گیری در بورس به چه نکاتی باید توجه داشته باشید؟

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی متن به این موضع اشاره شد، دانش و تجربه یکی از مهم‌ترین ارکان نوسان‌گیری در بورس است. تریدرهای تازه کار در مدیریت درست سرمایه ضعف دارند. هر تریدر نوسان‌گیر ممکن است دو برخورد از خود نشان دهند. اول زمانی که سهم وارد افت قیمت می‌شود، خرید خود را متوقف می‌کنند. به دلیل اینکه نوسان‌گیر هیچ حد ضرری برای خود تعیین نکرده است و گاهی حتی با وجود افت قیمت، باز هم برای خرید اقدام می‌کند. این موقعیت زمانی روی می‌دهد که عرضه افزایش یافته و دسته اول تریدرها از معامله خارج می‌شوند؛ اما دسته دوم تریدرها با خرید مجدد در معامله باقی‌مانده و دائماً به میزان ضرر آن‌ها افزوده می‌شود.

نکته بعدی این است که تریدر نمی‌تواند بر احساسات خود تسلط داشته باشد؛ اما معامله‌گر حرفه‌ای و با تجربه بر احساسات خود غلبه می‌کند و زمانی که سود مورد نظر خود را کسب نکرد، در بهترین زمان ممکن از معامله خارج می‌شود. میزان سود در استراتژی نوسان‌گیری در بورس اندک است. به همین خاطر هر نوسان کوچک نیز برای تریدر اهمیت پیدا می‌کند. همین محدودیت زمانی ممکن است تریدر را از حوصله خارج کند. به همین خاطر تجربه در این روش معاملاتی بسیار با اهمیت است.

کلام آخر

نوسان‌گیری در بورس یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که در آن تریدرها در بازه زمانی کوتاه مدت با توجه به شرایط بازار، دانش و تجربه و ابزارهای لازم می‌توانند دست به معامله بزنند. انتخاب استراتژی معاملاتی تماماً وابسته به روحیات و دانش تریدر دارد. این روش هم پیچیدگی‌ها، استرس و ریسک‌های خود را دارد. به همین خاطر بهتر است حتماً معامله‌گر برای انجام نوسان‌گیری حتماً برای خود حد ضرر در نظر بگیرد و ریسک‌های معامله را بپذیرد و سپس برای انجام معامله اقدام کند.

کدخبر: ۴۵۸۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر