کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۰۶۸
تاریخ خبر:

نوسان‌گیری بهتر است یا حفظ موقعیت؟

نوسان‌گیری بهتر است یا حفظ موقعیت؟

مقایسه چهار استراتژی معامله‌گران حرفه‌ای در بازارهای مالی

هفت صبح|  معامله‌گرهای حرفه‌ای هر کدام فوت و فن خودشان را برای سود کردن در بازار سرمایه دارند. بعضی دنبال سود کم در کوتاه‌مدت و بعضی دیگر به فکر سودهای چند برابری در بلندمدت هستند. به طور کلی می‌توان با در نظر گرفتن نگاه کوتاه مدت و بلندمدت در بازار سرمایه، استراتژی معامله حرفه‌ای‌های بازار را به چهار بخش تقسیم کرد.

استراتژی معامله لحظه‌ای، روزانه و نوسان‌گیری به درد کسانی می‌خورد که نگاه کوتاه‌مدت به بازار سرمایه دارند و استراتژی حفظ موقعیت مخصوص آینده‌نگرها است.

کارشناسان می‌گویند بهتر است بخش عمده سرمایه را به استراتژی معامله حفظ موقعیت اختصاص دهیم و حدود 20 تا 40درصد سرمایه را برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت کنار بگذاریم.

 

معامله لحظه‌ای

 

استراتژی معامله لحظه‌ای یا Scalping خطر کمتری در معامله‌های کوتاه مدت دارد. معامله‌گران در این استراتژی، سفارش خرید و فروش را با هم ثبت می‌کنند به عبارتی در همان لحظه قیمت خرید و فروش برایشان مشخص است. این استراتژی در شرکت‌هایی به کار می‌آید که توجه کمتری به آنها شده و فاصله بین بهترین پیشنهاد فروش و بهترین پیشنهاد خرید، خیلی زیاد است. برای استفاده از این استراتژی در معاملات باید چند سهم را از قبل در نظر داشته و کل ساعات معاملات حواستان به روند معاملات باشد. چراکه کل خرید و فروش شما باید در چند لحظه اتفاق بیافتد. با توجه به کارمزد ۱/۴۳ درصدی برای هر معامله در بازار بورس، باید سود بیش از یک و نیم درصد برای استراتژی لحظه‌ای در نظر بگیرید.

 

معامله روزانه

 

در استراتژی Day Trading معامله‌گر از روز قبل نقاط سقف و کف قیمت برای یک سهم را پیش‌بینی می‌کند و در طول ساعات معاملات، اگر قیمت سهام شرکت در کف قرار گرفت و روند کلی بازار مثبت بود، سهام شرکت را خریداری کرده و در طول همان روز می‌فروشد. در این استراتژی معامله‌گر فرصت بیشتری برای بررسی شرایط بازار دارد.

 

معامله نوسان‌‌گیری

 

توجه داشته باشید که هر دو استراتژی اول یعنی معامله لحظه‌ای و روزانه، نوعی معامله نوسان‌گیری به حساب می‌آیند، اما در استراتژی نوسان‌گیری یا Swing Trading، لزوما خرید و فروش در کوتاه‌مدت انجام نمی‌شود. در این استراتژی معامله‌گرها روند قیمت سهام شرکت‌ها را به دقت بررسی می‌کنند و از طریق تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال، آینده سهام را پیش‌‌بینی می‌کنند. آنها به فکر سود بلند مدت نیستند و صرفا دو سه روز و تا رسیدن سهام شرکت به حداکثر قیمت، آن را نگه می‌دارند و به محض رسیدن به هدف مورد نظر آن را می‌فروشند. این هدف ممکن است در مدت یک روز یا چند روز محقق شود. باید توجه داشته باشید که این استراتژی روی سهام‌های ارزنده به کار گرفته می‌شود که در صورت پایین آمدن قیمت سهام، امید به بازگشت آن وجود داشته باشد.

 

معامله حفظ موقعیت

 

استراتژی حفظ موقعیت یا Position Trading، مربوط به معامله‌گرهایی است که نگاه بلندمدت به بازار سرمایه دارند. آنها با بررسی‌های همه‌جانبه سهام یک شرکت، سود دو برابر و بیشتر در بلندمدت را برای خود در نظر می‌گیرند و تا زمان رسیدن سهام به نقطه مورد نظر صبر می‌کنند. در این بین ممکن است سهام شرکت چند نوبت با افت قیمت روبه‌رو شود، اما معامله‌گران در این استراتژی صبور هستند و موقعیت خود را حفظ می‌کنند.

 

کدام استراتژی بهتر است؟

 

معامله‌گران حرفه‌ای سرمایه‌شان را با نسبت‌های خاص در استراتژی‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. کارشناسان با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار توصیه می‌کنند بهتر است عمده سرمایه را به استراتژی معامله حفظ موقعیت اختصاص دهید. از طرف دیگر بهتر است همیشه بخشی از پول‌هایتان را نقد نگه دارید تا در زمان مناسب از استراتژی معامله لحظه‌ای برای سودآوری استفاده کنید. چراکه موقعیت‌های استفاده از استراتژی لحظه‌ای ممکن است در هر زمان به وجود بیاید و برای همین بهتر است مقداری پول نقد در حساب کارگزاری نگه داریم. با این وجود مطمئن‌ترین روش برای سرمایه‌گذاری، پیدا کردن سهام ارزنده و استفاده از استراتژی حفظ موقعیت است.

 

کدخبر: ۵۵۶۰۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر