کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۵۴۸
تاریخ خبر:

پاسخ به هفت سوال درباره سرنوشت بورس و اقتصاد در سال نو

پاسخ به هفت سوال درباره سرنوشت بورس و اقتصاد در سال نو

صفر سه برایمان چگونه خواهد

هفت صبح| ماه که تغییر می‌کند، هفته که عوض می‌شود یا سال نو که فرا می‌رسد، همه به دنبال پیش‌بینی آینده هستند. دوست دارند بدانند دقیقا چه اتفاقی پیش روی آنهاست و چه بلاهایی قرار است در اقتصاد تورمی بر سرمایه‌هایشان نازل شود.

هرکس ممکن است پیش‌بینی خودش را از آینده داشته باشد ولی وقتی نظرات را کنار هم جمع کنیم، احتمالا به پیش‌بینی دقیق‌تری برسیم که بیشتر به واقعیت نزدیک باشد. فردای اقتصاد زحمت جمع‌آوری نظرات را کشیده و نظرات 154 کارشناس بازار سرمایه را درباره وضعیت شاخص‌های مختلف اقتصادی و مالی برای سال 1403 پرسیده است.

نظراتی که پاسخی نسبتا قابل اعتنا به 15 سوال درباره سرنوشت بورس و اقتصاد در سال نو به همراه خواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که با توجه به فعالیت این کارشناسان در بازار سرمایه، ممکن است نظرات آنها زیادی نسبت به بورس متمایل باشد و احتمال دارد کمی درباره خوب بودن بورس غلو کرده باشند. هرچه باشد فعال بورس هستند دیگر... نمونه‌اش اینکه در این نظرسنجی بازار سهام بهترین بازار در سال 1403 معرفی شده است. این در حالی است که در سال گذشته آنهایی برنده شدند که پولشان را در حساب بانکی گذاشتند و سود سپرده 31درصدی به جیب زدند.

 

بعد از آن سکه و دلار به ترتیب با 30 و 26درصد بازدهی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. اما براساس نظرسنجی از کارشناسان بازار سرمایه، 44درصد معتقدند بازار سهام بازدهی بهتری در سال 1403 خواهد داشت و نظر 40درصد شرکت‌کنندگان به بازار سکه و طلاست.

ارز با 12درصد و سپرده و اوراق با پنج درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. عجیب اینکه هیچکدام از شرکت‌کنندگان بازار مسکن را به عنوان بازار پربازده 1403 معرفی نکرده‌اند.

 

تورم 1403 چقدر خواهد بود؟

 

سال 1402 با ثبت تورم بیش از 30درصدی به پایان رسید و با افزایش قیمت دلار در زمستان، حالا کمتر کسی به کاهش نرخ تورم امیدوار است. این موضوع در نظرات کارشناسان بازار سرمایه هم قابل مشاهده است. به طوری که 44درصد آنها پیش‌بینی می‌کنند نرخ تورم در سال جدید بین 40 تا 50درصد باشد. حتی 17درصد شرکت‌کنندگان نظرشان به تورم بالای 50درصدی است و تنها سه‌درصد شرکت‌کنندگان پیش‌بینی کرده‌اند که تورم کاهش پیدا کرده و به زیر 30درصد خواهد رسید.

  

سود بانکی چقدر می‌شود؟
 

در شرایط تورمی اقتصاد، امکان تغییر زودهنگام نرخ سود بانکی وجود دارد. سال گذشته هم سود 31درصد تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. برای سال جدید، 48درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند سود بانکی در بازه 30 تا 35درصد خواهد بود و 38درصد نظرشان این است که سود بانکی کاهش پیدا خواهد کرد و به بازه 25 تا 30 درصد خواهد رسید.
 

  

بورس 1403 چقدر سود می‌دهد؟
 

کارشناسان بازار سرمایه نسبت به سال جدید حسابی خوش‌بین هستند. با وجود اینکه بازدهی بورس در کل سال 1402 تنها 12درصد بود، 74درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند بازدهی شاخص کل در سال جدید بالای 30درصد و 28درصد معتقدند بالای 50درصد خواهد بود. تنها سه درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پیش‌بینی‌شان از بازدهی بازار سرمایه در سال جدید منفی بوده است.

  

بهترین فصل بورس برای سرمایه‌گذاری کدام است؟

 


نیمه اول سال 1402 برای بورس روزهای پررونقی بود و نیمه دوم شاهد افت شاخص کل بودیم. کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی روند مشابهی را برای سال 1403 مطرح کرده‌اند. 47درصد از آنها می‌گویند بهار بهترین فصل سرمایه‌گذاری در بازار سهام خواهد بود و 33درصد نظرشان به تابستان است. پاییز 9درصد و زمستان 11درصد نظرات شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را به عنوان بهترین فصل بورس به خود جلب کرده‌اند.

   

بهترین صنایع برای سرمایه‌گذاری در 1403 کدام گروه‌ها هستند؟

 

با ثبات نسبی قیمت دلار در سال 1402 و پیروزی سپرده بانکی از بازارهای مالی، گروه‌های ریالی بازار سرمایه عملکرد بهتری نسبت به دلاری‌ها داشتند. نمونه‌اش سر بر آوردن انبوه‌سازی بود که در اغلب روزهای سال، با وجود حجم کوچک بازارشان، در جمع پرمعامله‌ترین نمادها و گروه‌های بازار سرمایه حضور داشتند. ولی برای سال جدید نظرات متفاوت است و کارشناسان همچنان گروه‌های بزرگ را بهترین صنایع برای سرمایه‌گذاری معرفی می‌کنند. به طوری که گروه خودرو در رتبه اول قرار گرفته و پشت سرش به ترتیب پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی و پالایشگاه‌ها ایستاده‌اند و تازه بعد از آن است که نوبت به سایر گروه‌ها و تک‌سهم‌ها می‌‌رسد. سیمانی‌، غذایی، بانکی، معدنی، دارویی، زراعی و ساختمانی از دیگر گروه‌هایی هستند که مورد توجه بخشی از کارشناسان بازار سرمایه قرار گرفته‌اند.

  

کدام استراتژی سرمایه‌گذاری در سال جدید موفق‌تر خواهد بود؟

 

با وجود اینکه نظر اغلب کارشناسان بورس این است که بازار در سال جدید صعودی خواهد بود، اما آنها کمتر نظرشان به معامله‌گری منفعلانه یا همان نگهداری سهام است. 74درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند اگه استراتژی فعالی در بازار داشته باشیم و مرتبا به دنبال شناسایی فرصت‌ها باشیم، عملکرد بهتری در سال 1403 خواهیم داشت.

  

سود عملکرد شرکت‌ها در سال جدید چگونه خواهد بود؟

 

در 10 سال گذشته میانگین P/E در بازار سرمایه ایران معادل عدد 6/7 بوده است که نشان می‌دهد شرکت‌ها به طور میانگین به اندازه 13درصد ارزش سهامشان سود به دست می‌آورند. این رقم در سال 1402 کمتر از میانگین بلندمدت و روی عدد 6 بوده که نشان می‌دهد یا قیمت سهام پایین‌تر از حد معمول است، یا سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا کرده که میزان سود سالانه به 17درصد ارزش سهام شرکت‌ها رسیده است. حالا و برای سال جدید کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند که شاخص P/E سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه حتی از این محدوده‌ای که در آن قرار گرفته کمتر شود. 38درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی می‌گویند شاخص P/E بازار سهام در سال 1403 بین 5 تا 6 خواهد بود و 32درصد هم بازه 6 تا 7 را محتمل می‌دانند.

 

کدخبر: ۵۵۵۵۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر